تازه ترین اخبار پانزدهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین

*معاون شهردار ماریوپل: ۱۲۰۷ جسد از خیابان‌ها جمع آوری شد.معاون شهردار بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین گفته است که دقیقا نمی داند در مجموع چند نفر در این شهر کشته شده اند، اما آخرین رقم ۱۲۰۷ نفر است.سرهی لورلوف به بی بی سی گفت: “این ها فقط اجسادی هستند که ما از خیابان ها جمع آوری کرده ایم.”

* رادیو فردا،در حالی که نیروهای روسیه هر روز به پایتخت اوکراین نزدیک‌تر می‌شوند، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، روز پنج‌شنبه گفت از زمان آغاز تهاجم روسیه تا کنون نیمی از جمعیت کی‌یف این شهر را ترک کرده‌اند.

  • بی بی سی،هشدار صلیب سرخ جهانی: کودکان در ماریوپل غذا ندارند؛ همه مغازه‌ها غارت شده است.
  • به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بسیاری از مردم در شهر محاصره شده ماریوپل اوکراین، غذا برای کودکانشان ندارند.آنها همچنین می گویند در شهری که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در آن بیش از یک هفته است که در محاصره نیروهای روسی هستند، آب و گرمایش وجود ندارد.نیروهای صلیب سرخ جهانی می‌گویند که مردم این شهر با هم برای دست یافتن به غذا درگیر می‌شوند و برخی از باک ماشین بقیه بنزین می‌کشند.برای مردم گرم کردن محل اقامتشان بسیار دشوار است. نیروهای صلیب سرخ جهانی پس از بازدید از این شهر هشدار دادند که مردم شهر بیمار شدند.

سازمان ملل؛ بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر مجبور به فرار از اوکراین شده اند.آژانس پناهندگان سازمان ملل می گوید که بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حال حاضر مجبور شده اند از اوکراین به کشورهای همسایه بگزیزند.این سازمان گفته که بیش از یکصد هزار نفر از کسانی که از جنگ فرار کرده اند از اتباع کشورهای ثالث هستند.بحران انسانی در اوکراین احتمالا در نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا که قرار است امروز در فرانسه برگزار شود، مور بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین انتظار می رود در این نشست بر تحریم های بیشتر علیه روسیه، دفاع و دسترسی احتمالی اوکراین به اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

*در اثر حملات شدید، یک کاروان کمک‌های بشردوستانه که تلاش می‌کرد به بندر محاصره شده ماریوپل برسد، به دلیل درگیری‌های مداوم مجبور به بازگشت شد.شورای شهر ماریوپل از گلوله باران بیشتر این شهر از سوی روسیه خبر داد و اصابت به برخی از خانه‌های مسکونی خبرداده است.بی بی سی.

*پایان بی نتیجه گفتگو بین روسیه و اوکراین. این گفتگوها در ترکیه بدون دستیابی به پیشرفتی در مورد برقراری آتش بس برای کمک رسانی به غیرنظامیان پایان یافت.

*یورونیوز،وزیر خارجه روسیه: اوکراین و کشورهای حامی آن باید مسئولیت اقداماتشان را بپذیرند.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه در آنتالیای ترکیه از ادامه مذاکره با اوکراین استقبال کرد و که گفتگوها باعث خواهد شد «راه حلی برای بحران در منطقه» پیدا شود.وی همچنین گفت که عملیات نظامی «مطابق برنامه» پیش می رود. لاوروف کشرهای غربی را متهم کرد که با در اختیار گذاشتن «هزاران راکت انداز» به اوکراین، هواپیمایی غیرنظامی را تهدید می‌کنند. او گفت که مناقشه با اوکراین «ممکن است سال‌ها طول بکشد.»آقای لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لاهانس نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»وی در ادامه سخنانش گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی اوکراین در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بیانجامد. ما نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی عملیات پنهانی آنها ببندیم.»وزیر خارجه روسیه همچین تاکید کرد که اوکراین و «کشورهایی که از آن دفاع می‌کنند» باید «مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.»آقای لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپول گفت: «روسیه در شورای امنیت با سند و مدرک نشان داد که چه حرکاتی باعث شد حمله کنیم، نشان دادیم که از چند روز پیش بیمارستان تخلیه و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.»

*یوتیوب و گوگل‌پلی خدمات خود را در روسیه به تعلیق در آوردند

شرکت ویدئویی یوتیوب، که مانند شرکت گوگل از زیرمجموعه‌های شرکت فناوری آلفابت است و همچنین اپلیکیشن گوگل‌پلی، تمامی سرویس‌های غیررایگان خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. 

*یورونیوز،پایان گفتگوی وزاری خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا؛ کولبا: برای برقراری آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد.سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین در پایان نشست سه جانبه آنتالیا که به ابتکار آنکارا و با حضور مولود چاووش اوغلو، رئیس دیپلماسی ترکیه برگزار شد در دو کنفرانس خبری مجزا روبروی خبرنگاران نتایج گفتگوهای انجام شده را تشریح کردند.
دیمیتری کولبا در این خصوص تاکید کرد که برای اهداف بشردوستانه و کمک به ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه شهروندان کشورش از مناطق نبرد در این نشست شرکت کرده اما سرگئی لاوروف، همتای روس وی تعهد خاصی در این زمینه نداد و هرگونه تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط انسانی را به مقامات مسئول در کشورش و در میادین نبرد ارجاع داد.
وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که در زمینه برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد و آقای لاوروف در این زمینه نیزتصمیم‌گیری را به مقامات ذی‌صلاح در مسکو ارجاع داد.
دیمیتری کولبا در پایان یادآور شده که حاضر است برای تلاش در جهت پایان دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفتگویی با همتای روس خود داشته باشد. 

  • آغاز گفتگوهای اوکراین و روسیه در ترکیه
  • *دویچه وله،ارتش اوکراین: روسیه حلقه محاصره کی‌یف را تنگ‌تر می‌کند

ستاد فرماندهی ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه چهارشنبه شب ۹ مارس (۱۸ اسفند) به “عملیات تهاجمی” خود برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره کی‌یف، پایتخت اوکراین ادامه داده‌اند. بر اساس گزارش این ستاد همچنین حملات جدیدی در شهرهای پتروفسک (شمال)، ایزیوم، هروشوواخا (هر دو در شرق)، سومی، اوکتیرکا (هر دو در شمال شرقی) و در مناطق دونتسک و زاپوریژیا (هر دو در جنوب شرقی) رخ داده است. 

  • *مقامات اوکراینی گزارش دادند که نیروهای روسیه بامداد پنج‌شنبه شهرهای مختلف اوکراین را بمباران کرده‌اند.
  • دیمیترو ژیویتسکی، مقام ارشد منطقه «سومی»، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که هواپیماهای روسی نواحی مختلف شهر «سومی» واقع در شمال شرق اوکراین را بمباران کردند.به گفته او، مناطق مسکونی در شهرک اوختیرکا، واقع در جنوب سومی نیز بمباران شدند. این مقام اوکراینی افزود، گزارش‌هایی مبنی بر تخریب یک خط لوله گاز در منطقه دریافت کرده است.
  • همچنین شهردار میکولائیف، واقع در جنوب اوکراین، نیز گزارش داد که چندین فروند موشک از شمال به این شهر شلیک شده است.الکساندر سینکویچ در فیسبوک نوشت: «آنها یا در حال آزمایش استحکامات دفاعی ما هستند یا خود را برای حمله آماده می‌کنند.»
  • صندوق بین‌المللی پول اعطای کمک یک‌ میلیارد و چهارصد میلیون دلاری به اوکراین را تصویب کرد
  • *گزارش‌ها از اوکراین حاکی است که حمله به یک زایشگاه در شهر بندری ماریوپل تنها حمله به بیمارستان‌ها در روز چهارشنبه نبوده است.
  • شهردار شهر ژیتومیر در نزدیکی کی‌یف در فیس‌بوک خبر داد که دو بیمارستان هم در این شهر مورد حمله قرار گرفته است.

*خبرگزاری رویترز به نقل از معاون نخست وزیر اوکراین خبر داد که روز پنج‌شنبه هفت کریدور امن برای تخلیه شهرها ایجاد شده است.هنوز فهرست کاملی از محل این هفت کریدور منتشر نشده، اما یکی از آنها برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل ایجاد شده است.در حالی که روز گذشته یک زایشگاه در شهر ماریوپل هدف قرار گرفت، روز پنج‌شنبه برخی گزارش‌ها از تصرف بخشی از این شهر به دست روسیه حکایت دارد.

*سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ۱۸ مرکز درمانی، پرسنل پزشکی و آمبولانس‌ هدف قرار گرفته‌ و در نتیجه این حملات ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

*.شورای شهر ماریوپل در یک پست فیس بوکی خبر داده که روسیه یک بیمارستان کودکان در شهر بندری محاصره شده ماریوپل در جنوب شرق اوکراین را ویران کرده است.رئیس اداره نظامی منطقه‌ای، در ویدئویی در فیس بوک گفته “بخش زایمان در مرکز شهر، بخش کودکان و بخش درمانی بیمارستان در حمله هوایی روسیه به ماریوپل ویران شدند.”این مقام مسئول گفته مجروحان این حمله در حال انتقال به نزدیکترین بیمارستان هستند.

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …