تازه ترین خبرها از تهاجم روسیه به اوکراین

*مذاکرات اوکراین و روسیه در استانبول به پایان رسید. طرفین این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرده اند. همزمان ارتش روسیه از قصد خود برای «کاهش عملیات نظامی» علیه کی یف و شهر چرنیهیف خبر داد. رئیس هیات روسی مدعی شد:”این اقدام به منظور «افزایش اعتماد» در گفت‌وگوها با هدف پایان دادن به درگیری و «ایجاد شرایط برای مذاکرات بیشتر» صورت می‌گیرد. متقابلا هیات اوکراینی گفته است:”کی‌یف در این مذاکرات پیشنهاد کرده است که در ازای تضمین‌های امنیتی، وضعیت بی‌طرفی اتخاذ کند، به این معنی که به ائتلاف‌های نظامی نخواهد پیوست یا میزبان پایگاه‌های نظامی خارجی نخواهد بود”.

تهاجم روسیه به اوکراین وارد سی و چهارمین روز خود شده است. بر اساس گزارشات دولت اوکراین، ۵ هزار نفر در شهر محاصره شده ماریوپل کشته شده‌اند. روز نیز گذشته زلنسکی گفته بود از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در طول بیش از یک ماه گذشته، حدود ۲۰هزار نفر در اوکراین کشته شده‌اند.

*بر اساس اطلاعات صندوق پناهندگی سازمان ملل از زمان حمله روسیه به اوکراین تا کنون حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از اوکراین به خارج فرار کرده‌ و میلیونها نفر در داخل اوکراین سردان شده اند.

  • پایان مذاکرات اوکراین و روسیه در استانبول. هنوز نتیجه ای از توافقات احتمالی منتشر نشده است خبرگزاری رویترز به نقل از روبرت ماردینی، دبیرکل صلیب سرخ، نوشت که با توجه به کمبود مواد غذایی در شهرهای تحت محاصره اوکراین، دو طرف باید به‌سرعت درباره «تخلیه ایمن» غیرنظامیان از این شهرها، به‌ویژه ماریوپل، به توافق برسند.

*رویترز گزارش می دهد که شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین همچنان مرکز نبرد میان ارتش اوکراین و روسیه است. در مناطق شمال غربی کی‌یف ارتش اوکراین موفق شده نیروهای روسیه را به عقب براند.گلوله‌باران کی‌یف اما همچنان ادامه دارد.  

 *شهرداری ماریوپل: ۵ هزار نفر در این شهر کشته شده‌اند.بر اساس اظهارات سخنگوی شهرداری ماریوپل، ۵هزار نفر در اثر جنگ در این شهر بندری و تحت محاصره ارتش روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

*به گفته شهردار کی‌یف حدود ۱۱۸۰ ساختمان مسکونی چند طبقه در شهر میلیونی خارکیف به کل ویران و بیش از ۵۰ کودکستان، حدود ۷۰ مدرسه و ۱۵ بیمارستان نابود شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

شکر رسما ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته گران شد

دو هفته پس از انتشار فهرست جدید مشمولان دریافت ارز ترجیهی، وزارت جهاد کشاورزی امروز …