تاکید آمریکا بر حمایت از ائتلاف عربستان

رادیو فردا:ک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید آمریکا می‌خواهد به حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن ادامه دهد.

تیموتی لِندِرکینگ، مسئول امور کشورهای عرب خلیج فارس در وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه در یک همایش در ابوظبی گفت آمریکا همچنان به مبارزه با نفوذ ایران و جنگجویان اسلام‌گرا در کشورهای عربی ادامه خواهد داد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت یمن بعد از جنگ داخلی این کشور نباید دربردارنده تهدید مورد حمایت ایران علیه عربستان و امارات متحده عربی باشد.

تأکید این مقام آمریکایی بر حمایت از ائتلاف عربستان در جنگ یمن در حالی بیان می‌شود که اعضای سنای آمریکا روز هفتم آذرماه با ۶۳ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به بررسی قطعنامه پایان دادن حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن رای داده‌اند.

حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ یمن انتقاد شماری از اعضای کنگره ایالات متحده را درپی داشته‌است و قطعنامه بررسی پایان این حمایت قرار است برای بررسی نهایی در صحن علنی سنا به رأی گذاشته شود.

اظهارات تیموتی لندرکینگ همچنین همزمان است با ادامه مذاکرات صلح یمن بین شبه نظامیان حوثی و دولت عبد ربه منصور هادی در استکهلم عنوان شده که از پنجشنبه گذشته آغاز شده و قرار است یک هفته ادامه یابد.

در حاشیه مذاکرات صلح یمن که در سوئد در جریان است، مذاکره‌کننده ارشد گروه حوثی‌ها روز شنبه خواستار آن شد که بندر راهبردی حدیده «منطقه بی‌طرف اعلام شود».

گروه حوثی‌های شیعه‌مذهب که به جمهوری اسلامی نزدیک است هم‌اکنون کنترل بخش‌های مهمی از کشور یمن همچون صنعا، پایتخت، و بندر مهم حدیده را در اختیار دارد.

به گفته محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد در گروه حوثی‌ها، این گروه همچنین حاضر است دربارهٔ گشودن فرودگاه صنعا به روی نیروهای سازمان ملل گفت‌وگو کند.

نمایندگان طرف‌های درگیر در جنگ یمن روز پنج‌شنبه، ۱۵ آذر، مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در سوئد را آغاز کردند.

مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل، هدف از این مذاکرات را که در شهر ریمبو واقع در شمال استکهلم برگزار می‌شود «تنظیم چارچوبی برای مذاکرات بعدی در مورد توافق صلح» عنوان کرده‌است.

در همین حال «عبدالملک العجری» یک عضو هیئت مذاکره‌کننده حوثی‌ها حضور هرگونه نیروی ایرانی در یمن را رد کرده‌است.

ایران متهم به حمایت از شبه نظامیان حوثی است ولی مقامات ارشد ایرانی می‌گویند این حمایت نظامی نیست و نیروهای نظامی ایران در یمن حضور ندارند.

به دنبال تصرف صنعا پایتخت یمن توسط شبه نظامیان شیعه حوثی مور حمایت ایران در سال ۲۰۱۵، ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان به حمایت از دولت عبدربه منصور هادی در یمن دخالت نظامی کردند تا مانع پیشروی حوثی‌ها به سمت جنوب شوند.

طی سه سال اخیر نبرد شدید بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن در جریان بوده و تلفات غیرنظامی بسیار زیادی را در پی داشته است.

اینرا هم بخوانید

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: مرگ رئیسی نباید باعث فراموشی نقض حقوق بشر در ایران شود

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در نامه‌ای سرگشاده تاکید کرد مرگ رئیسی نباید باعث شود نقض …