تاکید عربستان بر تعهد خود به دو سال کاهش تولید نفت

عربستان سعودی آماده است همراه با اعضای اپک‌پلاس و دیگر تولیدکنندگان نفت اقداماتی بیشتری را برای ثبات بازار در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دولت این کشور در بیانیه‌ای به “تعهد خود و روسیه برای کاهش تولید در دو سال آینده” تاکید کرده است.

اپک پلاس (اپک و کشورهای همراه از جمله روسیه) بر کاهش بزرگ ده درصدی تولید نفت در دنیا توافق کرده‌اند اما محدودیت‌ و تعطیلی‌های ناشی از کرونا در کشورهای مختلف، تقاضای جهانی را بیش از سی درصد کاهش داده است.

دیروز برای اولین بار در تاریخ قیمت نفت خام سبک آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای معاملات آتی در ماه مه منفی شد و حدود منفی ۴۰ دلار هم پائین رفت.

در معاملات امروز بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه، به محدوده مثبت بازگشت و به بالای یک دلار رسیده بود که با ادامه معاملات دوباره وارد محدوده منفی شد. مهلت قراردادهای ماه مه امروز به پایان می‌رسد.

امروز همزمان قیمت هر بشکه نفت پیش‌فروش ماه ژوئن با ۹۴ سنت افزایش به بالای ۲۱ دلار رسید.

دلیل اصلی منفی شدن تراز معاملات نفتی آمریکا کاهش تقاضا و مازاد تولید است؛ قراردادهای پیش فروش نفت امروز (سه‌شنبه ۲ اردیبهشت) به پایان می‌رسد و به دلیل هزینه بالای ذخیره سازی تولیدکنندگان آمریکایی ترجیح دادند قیمت را حتی به زیر صفر برسانند.

شیوع گسترده کرونا در جهان باعث کاهش چشمگیر یا توقف تولید در بسیاری از صنایع شده است؛ قرنطینه و کاهش سفر تقاضای نفت را کاهش داد و به مازاد عرضه انجامید.

پس از اتفاق تاریخی دیروز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به خبرنگاری گفت دولت او ممکن است برای کمک به صنعت نفت، توقف واردات نفت عربستان را بررسی کند.

بازار نفت در حالی با کاهش مداوم قیمت روبروست که بعضی از صادرکنندگان برای بازگردان ثبات به این بازار در تلاش بوده‌اند؛ از جمله روسیه و عربستان که اخیرا و پس از مدتی تنش به کاهش ۹/۷ میلیون بشکه در روز تن دادند که البته تا پیش از ماه مه اجرایی نمی‌‌شود؛ به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار نفت این کمک قابل توجهی به بهبود قیمت نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از بعضی منابع گفته است عربستان ممکن است کاهش تولید را زودتر آغاز کند.

نفت از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار است فردا میزان ذخایر نفتی آمریکا را اعلام کند.

چین، بزرگترین وارد‌کننده جهان است که تا پیش از شیوع کرونا روزانه حدود ۱۴میلیون بشکه نفت وارد می‌کرد. از این رو بسیاری از شرکت‌های نفتی تولید را متوقف کرده‌ یا کاهش داده‌اند. این باعث شده شرکت‌های بزرگ نفت و گاز به دنیال کاهش هزینه‌های خود در سال جاری ۲۰۲۰ باشند.

هشت شرکت بزرگ نفتی در جهان، از جمله آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) و شرکت هلندی-بریتانیایی “رویال داچ شل” اخیرا ۲۸ میلیارد دلار کاهش هزینه اعلام کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دو نفر در آمریکا به انتقال ده‌ها هزار دلار پول تحت عنوان «خمس» به دفتر خامنه‌ای اعتراف کردند

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید دو شهروند اهل تگزاس، به توطئه و نقض قانون به نفع …