تجمع اعتراضی ساکنان روستای چوگان مقابل سازمان آب منطقه‌ای

جمعی از ساکنین روستای چوگان از توابع شهرستان خمین استان مرکزی روز دوشنبه با تجمع مقابل سازمان آب منطقه‌ای استان مرکزی خواستار رسیدگی به مشکل ۱۵ ساله روستا شدند.

اراک امروز؛ این روزها مردم اراک شاهد تجمعات قشرهای مختلف مقابل استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان هستند. امروز نوبت ساکن روستای چوگان از توابع خمین بود، مردم این روستا در پیگیر‌های چندین ساله خود در شهرستان نتوانسته‌اند راه به جایی ببرند ناچار امروز با تجمع در مقابل آب منطقه‌ای استان مرکزی خواستار رسیدگی به مشکل ۱۵ ساله کم آبی روستا در بخش کشاورزی شدند.

یکی از تجمع کنندگان در گفتگو با خبرنگار اراک امروز؛ در خصوص مشکلات و علت تجمع گفت: در سال ۷۹ مجوز حفره چاه برای ۱۲۸ نفر از کشاورزان روستای چوگان صادر شد ولی به دلیل اعتراض اهالی روستای سرکوبه و باتوجه رایزنی آنان با برخی افراد بانفوذ در دستگاه‌های مختلف علی‌رغم صدور مجوز و اجرای عملیات حفاری از روند کار ممانعت شد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مداوم مجوز حفر یک حلقه چاه دیگر به منظور برداشت ۱۵ لیتر آب بر ثانیه در دو سال گذشته برای این روستا صادر شد و در حالیکه عملیات حفره چاه به پایان رسیده است، براساس اعلام سازمان آب منطقه‌ای تنها اجازه برداشت ۵ لیتر آب بر ثانیه داده شده است.

این ساکن روستای چوگان افزود: با این مقدار ناچیز آب که با مجوز اولیه سازمان آب منطقه‌ای در تناقض است امکان کار کشاورزی و رونق بخشیدن به این حوزه وجود ندارد. و کشاورزان روستا چوگان خواستار اختصاص همان ۱۵ لیتر بر ثانیه هستند.

photo_2017-10-02_15-20-04

یکی دیگر از اهالی روستای چوگان که در این تجمع حضور داشت، گفت: خوشبختانه روستای چوگان بحران کم آبی نداشته و منابع زیرزمینی برای این روستا هم در حوزه شرب و هم در حوزه کشاورزی پاسخگو است، به طوری که از چاه‌های این منطقه در ارتفاع ۲۰ متری امکان برداشت آب وجود دارد.

وی ادامه داد: شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و این روستا به عنوان قطب تولید لوبیا در شهرستان خمین شهرت دارد ولی به دلیل مشکلات آبی کشاورزی روستا رو به تعطیلی رفته است. و بیشتر خانوارهای روستا مهاجرت کرده‌اند.

وی بیان کرد: برخورد مسئولان در این زمینه تناقض دارد چراکه از صدور و اجرای عملیات حفاری در این روستا ممانعت می کنند در حالیکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ چاه غیر مجاز در روستای مجاور وجود دارد و تاکنون نسبت به پَر و مسدودسازی این چاه‌های غیرمجاز اقدامی نشده است.

ساکن روستای چوگان خمین خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین به این مشکل کشاورزان روستای چوگان قبل از خالی شدن این روستا از سکنه رسیدگی کنند.

جلسه‌ای با حضور قدبیگی معاون آب منطقه‌ای استان مرکزی و نمایندگان روستای چوگان، مقرر شد ظرف یک هفته آینده موضوع مجوز برداشت آب در کمیسیون مطرح و درخصوص رفع مشکل روستا تصمیم گیری شود.

photo_2017-10-02_15-20-00photo_2017-10-02_15-19-46photo_2017-10-02_15-19-57photo_2017-10-02_15-19-51
انتهای پیام/

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …