تجمع اعتراضی پاکبانان شهرداری کرج و کارگران شرکت البرز شرقی، و فضای اعتراض در موتوژن تبریز

– روز یکشنبه اول اسفند ماه  پاکبانان شهرداری کرج در اعتراض به سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آن و نیز قراردادهای موقت کاری در برابر شورای اسلامی شهر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند.

– صبح روز یکشنبه اول اسفند ماه ۷۰۰ کارگر معدن زغال سنگ شرکت البرز شرقی در دامغان در ادامه اعتراضات روز گذشته در معدن طرزه بخاطر قراردادهای موقت برده وار و شرایط سخت کاری و معیشتی مجدداً تجمع کردند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود و دیگر مطالباتشان شدند. در این روز کارگران با شعار “پیمانکار حیا کن مجموعه را رها کن” صدای اعتراض خود را به بساط چپاولگری پیمانکار شرکت بلند کردند. کوتاه شدن دست پیمانکاران امروز یک خواست مهم بخش های مختلف کارگری از جمله کارگران معادن، نفت، و شهرداریها است.

– روز جمعه ٢٩ بهمن ماه در نهمین روز اعتراضات کارگران پیمانی موتوژن تبریز پیمانکار طرف قرارداد با کارگران، با انتشار نامه اى خواهان اين شده بود كه كارگران قراردادى روز شنبه ٣٠ بهمن براى تسويه حساب به دفتر شركت مراجعه كنند. و این  نامه براى ٧٠٠ كارگر قراردادى به معنای اخراج آنها از کار بود.  

اما با بالاگرفتن فضایی از خشم و اعتراض در میان کارگر، در روز ۳۰ بهمن صابر پرنیان رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربايجان شرقى با انتشار پیامی صوتى در صفحه شخصى خود خبر اخراج كارگران را ″يك سوء برداشت‶ توصيف كرد! او در پیام خود تصمیم مدیریت به اخراج و عقب نشینی بعدی را توجیه کرده و با گفتن اینکه مدت قرارداد این کارگران تا بهمن ماه بوده است و بر این اساس پیمانکار طرف قرارداد شرکت طی نامه‌ای به کارگران اعلام کرده بود که به شرکت مراجعه کنند،  در نظر کارگران این نامه اعلام اخراج آنها ا ز کار تلقی شده است.  بدنبال این مقدمات،  پرنیان از تمدید قراردادها مطابق سنوات گذشته خبر داد. 

 این اتفاقات بیش از هر چیز از هراس هزار کارگر پیمانی شاغل در شرکت موتوژن که به کار تولید الکتروموتورهای سه فاز، تک فاز و الکترون موتورهای خاص مشغولند حکایت میکند. کارگران موتوژن تبریز از روز ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به سطح پایین حقوقها و قراردادههای موقت پیمانی وارد اعتصاب شدند. اعتراض دیگر آنها به نامشخص بودن وضعیت بیمه و شمرده نشدن کارشان در زمره کارهای سخت و زیان آور است و خواهان عقد قرارداد مستقیم با شرکت و کوتاه شدن دست پیمانکاران هستند.  

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰فوریه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …