تجمع دو هزار نفر از کشاورزان در اصفهان

روز ١٢ دیماه کشاورزان اصفهان برای یازدهمین روز و در پایان مهلت ۱۰ روزه‌‌ای که برای تأمین حق‌آبه‌ خود به دولت داده‌ بودند، در حوالی پل خواجوی اصفهان تجمع کردند. این تجمع از بستر خشک زاینده رود در مقابل پل خواجو آغاز شد و کشاورزان قصد داشتند به سمت سی و سه پل و استانداری حرکت کنند. در این روز نیروی انتظامی حضور وسیعی داشت و با پرتاب گاز اشک آور و شلیک هوایی تلاش کرد تجمع کنندگان را متفرق کند. تجمع کشاورزان در ضلع شمالی پل خواجو به درگیری با ماموران یگان ویژه پلیس انجامید. اما علیرغم اقدامات نیروهای سرکوب تجمع ادامه پیدا کرد و جمعیت به بیش از دو هزار نفر رسید و مردم بسیاری به صف کشاورزان معترض پیوستند. در این تجمع حضور زنان بسیار چشمگیر بود و یکی از زنان طی سخنانی فریاد زده و میگفت: “ما بدبخت شدیم، کشاورزان بدبخت شدند. دو جوان اخیرا در اثر فقر خودکشی کرده‌اند. زنان کشاورز دارند در شهر کلفتی می‌کنند و در خانه‌ مردم کار می‌کنند …”.

 

سپس جمعیت از پل خواجو بطرف استانداری اصفهان شروع به راهپیمایی کرده و شعار میدادند: “روحانی دروغگو زاینده رود ما کو”، “دشمن ما همین جاست الکی میگن امریکاست”، “می ایستیم میجنگیم ذلت نمیپذیریم”، “می ایستیم می جنگیم حقابه را میگیریم”، “درود بر کشاورز، مرگ بر ستمگر”، “مردم دیگه بیدارن، از وعده ها بیزارن”. “این همه بی عدالتی هر گز ندیده ملتی”، “ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما”، “توپ تانک مسلسل، دیگر اثر ندارد”. در این محل یگان ویژه مانع حرکت جمعیت شد. صف معترض کشاورزان به مامورانی که با باتوم میخواستند جلوی ادامه تظاهرات را بگیرند، با سنگ پاسخ میدادند. در برابر حمله نیروی انتظامی مردم با شعار بیشرف، بیشرف و در جاهایی با پرتاب سنگ بسوی موتورسواران سرکوبگر مقابله میکردند. هر جایی هم که اقدام به دستگیری میشد با شعار ولش کن، ولش کن و درگیر شدن مانع میشدند. در این روز چند نفر بازداشت شدند که تعداد آنها روشن نیست.

 

یک موضوع مهم اعتراض کشاورزان عدم دریافت حق آبه است. به گفته آنان علیرغم وعده های داده شده حق آبه سال آبی ۹۶- ۹۷ آنها هنوز پرداخت نشده است. اعتراض آنان در عین حال به اجرایی شدن طرح های غیر کارشناسی انتقال آب در اصفهان و نابودی زمین های کشاورزی که تنها ممر زندگی آنهاست، می باشد. خشک شدن زاینده رود و خشکسالی در این منطقه علاوه بر نابودی محصولات و زمین های زراعی هزاران کشاورز که هست و نیستشان را در بر میگیرد، زنگ خطر بی آبی در شهراصفهان به صدا در آمده و تامین آب نوشیدنی برای پنج میلیون مردم ساکن این شهر زیر سوال رفته است.

 

حزب کمونیست کارگری از مبارزات کشاورزان و مردم اصفهان در دفاع از زندگی و معیشتشان و نگرانی  از خطر بی آیی در این منطقه قاطعانه حمایت میکند. جمهوری اسلامی موظف است زندگی کشاورزان را که بدلیل بی آبی کشاورزی شان به نابوی کشیده شده است و از هر گونه تامین اجتماعیی محرومند با استاندارد قابل قبولی تامین کند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

١٣ دیماه ۱۳۹۷، ٣ ژانویه ٢٠١٩

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …