تجمع کارگران بازنشسته هتل لاله و فولاد اصفهان، اعتصاب هزار کارگر لاستیک پارس و دو خبر دیگر & بیانیه شورای هماهنگی تشکل های معلمان ایران در محکومیت کشتار سوختبران

اطلاعیه خبری

تجمع کارگران بازنشسته هتل لاله و فولاد اصفهان، اعتصاب هزار کارگر لاستیک پارس و دو خبر دیگر

  • روز ١٢ اسفند گروهی از کارگران بازنشسته در مجموعه هتل لاله تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات سنواتی خود در مقابل ساختمان این هتل تجمع کردند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند. این کارگران بعد از ٣٠ سال کار با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور از سال ٩٥ بازنشست شده و مطالبات عقب افتاده سنواتی دارند و برخی مزایای عرفی نیز به آنان پرداخت نشده است. بنا بر خبرها مجموعه هتل لاله یک مجموعه بزرگ بین المللی است و کارگرانی که در این مجموعه بازنشسته میشوند دستکم ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بر اساس سابقه کار حق سنوات دارند.
  • روز دوشنبه ۱۱ اسفند اعتصاب هزار کارگر کارخانه لاستیک پارس در اعتراض به شرایط اسفناک کاری و معیشتی و بروز مشکلاتی در صندوق پس‌انداز شرکت، کسری حقوق و قطع شدن وام کارگری و دزدی ها و اختلاس ها وارد هشتمین روز خود شد. به گفته کارگران از آنجا که صندوق پس انداز از جانب خود کارگران مدیریت نمیشود معلوم نیست اندوخته های آنها و سود آن در حال حاضر در جیب مالک دولتی یا مالک خصوصی است. خواست فوری کارگران بازگردانده شدن فوری سپرده هایشان به صندوق و پرداخت مبالغ کسر شده از حقوقشان است. شرکت لاستیک پارس ساوه همانطور که قبلا گزارش کردیم دو سال قبل به بخش خصوصی واگذار شد و مثل همه جا تحت عنوان خصوصی سازی تعرضات به معیشت کارگران بیشتر شده است. از جمله بخشی از شرکت به پیمانکاری سپرده شد و در نتیجه امنیت شغلی کارگران به خطر افتاده و سطح مزدشان کاهش یافته است. این شرکت در شهرک صنعتی کاوه در ساوه واقع شده است.
  • روز دوشنبه ۱۱ اسفند بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به عدم همسان سازی حقوق و وضع بد معیشتی و محرومیت از امکانات لازم درمانی دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران در تجمعات اعتراض خود بارها بر خواست درمان رایگان و افزایش حقوقهایشان تاکید کرده اند.
  • روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه جمعی از کارکنان پیمانی دانشگاه چمران در اهواز در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق، عدم پرداخت عیدی و سنوات، عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تبدیل وضعیت در جلوی سازمان مرکزی دانشگاه چمران اهواز تجمع کردند. این تجمع اعتراضی با شعار” دکتر خواجه حیا کن دانشگاه رو رها کن” همراه بود. دکتر خواجه رئیس دانشگاه است. بنا بر خبر برخی از این کارکنان ۲۰ سال و بالاتر سابقه کار دارند اما هنوز پیمانی هستند.
  • روز ٩ اسفند پانزده گروه و جمع کارگری از شهرهای مختلف طی بیانیه ای پرونده سازی علیه جوانمیر مرادی این چهره سرشناس کارگری را محکوم کردند. جوانمیر مرادی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد و عضو انجمن برق و فلز کار کرمانشاه در روز ۱۴ دی توسط اطلاعات سپاه نبی اکرم کرمانشاه به خاطر فعالیت‌هایش در دفاع از کارگران، کودکان کار و دفاع از حقوق عموم مردم بازداشت شد. او مدت ۸ روز در سلولهای انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت وسپس با قید وثیقه آزاد شد. جوانمیر مرادی در ابتدا توسط شعبه ۴ بازپرسی کرمانشاه بخاطر مبارزاتش تحت عناوین امنیتی ای چون ” تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های معاند نظام” تفهیم اتهام گردید. ولی بعد از اتهام عضویت در گروه های معاند نظام تبرئه گردید. بنابر آخرین خبر او برای روز ١١ اسفند به دادگاه انقلاب کرمانشاه احضار شده است. امضا کنندگان بیانیه اعتراضی به پرونده سازی امنیتی علیه جوانمیر مرادی و احضار او به دادگاه عبارتند از: انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی و ورزشکاران رزمی کار در کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروه هایی از کارگران لوله کش ساختمانی، برق کار ساختمانی و نقاش ساختمانی در سقز، گروههایی از کارگران بیکار در محلات تپه شافعی، بردبران، تپه مالان و کریم آباد در سقز، گروهی از فعالین کارگری سنندج و گروههایی از کارگران نانوایی ، کارگران کمربندی ۱۷ شهریور، کارگران بیکار خیابان فرح، کارگران دستفروش و کارگران شهرک صنعتی در سنندج، گروهی از جوانان بیکار روستای نوره سنندج، گروه کوهنوردی زنان خانه‌دار سندج، گروهی از کولبران مریوان، گروهی از کارگران مرغداری مریوان، گروهی از معلمان مریوان، گروهی از کارگران فصلی نقده ۲۵، و گروهی از فعالین لغو کار کودکان. امضاء کنندگان این بیانیه ضمن اعتراض شدید به پرونده سازی علیه جوانمیر مرادی با اتهام واهی تبلیغ علیه نظام به خاطر فعالیتهای انسانیش، خواهان مختومه شدن فوری پرونده و منع هر گونه تعقیب علیه او شده اند. امضا کنندگان این بیانیه همچنین از همه تشکلها، نهادها و سازمانهای کارگری و اجتماعی و همه مردم انساندوست خواستار پیوستن به این حرکت اعتراضی شده اند. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از اعتراض کارگران علیه پرونده سازی های امنیتی، تشکیل دادگاه برای جوانمیر مرادی این فعال محبوب کارگری را محکوم کرده و بر مسدود شدن فوری پرونده تشکیل شده برای وی و برای همه زندانیان سیاسی تاکید دارد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٢ اسفند ۱۳۹۹، ٢ مارس ٢٠٢١

…………………

اطلاعیه خبری

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های معلمان ایران در محکومیت کشتار سوختبران

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر ایران طی بیانیه ای کشتار اخیر سوختبران سراوان را محکوم کرد. در سر سخن این بیانیه چنین آمده است:”بلوچستان این روزها سوگناک تر از همیشه روزگار می گذراند.مردمی فراموش شده و به حساب نامده از سوی حاکمان که در منتهای فقر و تنگدستی و بیکاری روزگار پر از رنج و شکنج را طی می کنند، در میان بهت و ناباوری، تصویری دردناک تر از همیشه را این بار عیان دیدند و بر آن سخت گریستند و شوریدند. ..حاکمیت سالهاست که اداره کشور و سامان آن را با گسترش اختلاس هایی که دیگر در حساب اعداد نمی گنجد،به دست چپاولگرانی سپرده که از تمام آزادی های اساسی برای از بین بردن منابع ایران بهره مندند و دست هیچ کسی هم برای قطع تعدی های آنان کارگر نمی افتد.” در ادامه این بیانیه در اشاره به “غارت گری ها وجود کلاس ها و مدارس کپری در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان همچون: زاهدان،خاش،میرجاوه، زابل، بنجار و درجنوب استان یعنی در بلوچستان در شهرهای چاه بهار، سرباز، ایرانشهر و نهایتا سراوانی که این روزها داغ دار شده است” نسبت به محرومیت مردم این مناطق اعتراض شده است. و بعد چنین آمده است: ” دریغا و شگفتا در منظر چشم مردم بلوچ، قطار قطار کامیون های سوخت در نهایت آزادی به کشورهای همسایه گسیل می شود اما هم وطنان به ستوه آمده برای لقمه نانی جزئی، چنین به تیر مستقیم گلوله از پای در می آیند.”

در خاتمه شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان در بیانیه خود ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانواده های جانباختگان سراوان هشدار داده و مینویسد اگر صدای مردم شنیده نشود “دیری نخواهد گذشت که نتایج و عواقب خطرناک این نشنیدن ها گریبان حاکمان را چاک چاک خواهد کرد..”.

جنایت جمهوری اسلامی درسراوان و علیه سوختبران یک جنایت وحشیانه بود که باید همه بخشهای مردم به آن اعتراض کنند. از اعتراضات مردم سراوان به کشتار سوختبران فعالانه حمایت و پشتبیانی کنیم.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٢ اسفند ۱۳۹۹، ٢ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

۱ مه ۲۰۲۴؛ اطلاعیه شماره ۲: در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی اول مه را گرامی داشتند

بنا به گزارشهای دریافتی جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان تامین تجمعکرده …