تحرکی  بیسابقه در آستانه روز جهانی کارگر- شهلا دانشفر

شهلا دانشفر، دبیر کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

مندرج درکارگر کمونیست ۷۷۷

در آستانه روز جهانی کارگر شاهد اعتصابات دهها هزار نفره کارگران نفت و پتروشیمی و فراخوان های مختلف برای اعتصابات سراسری و عمومی در جامعه هستیم. حزب کمونیست کارگری در فراخوانی به مناسبت اول مه نوشته است:” مردم آزاده سراسر کشور! با دست کشیدن از کار و مارش خیابانی در ١١ اردیبهشت فریاد اعتراضمان را علیه فقر و فلاکت، علیه سونامی گرانی و تورم و علیه دستمزدها و حقوقهای زیر خط فقر، علیه حمله شیمیائی به مدارس، علیه حجاب اجباری، علیه سرکوب و کشتار و اعدام، و علیه حکومت باعث و بانی همه این مصائب بلند کنیم. روز جهانی کارگر در بسیاری از کشورها تعطیل رسمی است. با دست کشیدن از کار و مارش خیابانی علیه شرایط جهنمی حاضر، اول ماه مه در ایران را نیز به روز تعطیل عمومی تبدیل میکنیم! “

– دهها هزار نفر از کارگران پروژه ای در نفت و گاز و فولاد و معدن در اعتصابند و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه ای تحت عنوان”اعتصاب ادامه دارد ، با اعتصاب هزاران نفره روز جهانی کارگر را گرامی میداریم، مینویسد:” هم اکنون دهها هزار نفر از همکاران ما در بیش از صد شرکت و پیمانکاری در اعتصاب بسر میبرند. با اعتصاب سراسری مان و با پشتیبانی به همبستگی های گرمی که با اعتراضات ما شد به اعتصاب ادامه میدهیم و روز جهانی کارگر را گرامی میداریم. “.

در رابطه با اعتصابات هزاران نفره کارگران در نفت و گاز و… خانواده های کارگران در اقدامی جالب به مناسبت یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر، ویدئو کلیپی تهیه کرده و حمایت خود را از این اعتصابات اعلام داشته اند. پیام همبستگی خانواده ها بیش از بیش قدرت اعتصابات کارگران پروژه ای نفت و مکان اجتماعی آنرا به نمایش میگذارد.

– ۴۸ تشکل و گروه از دانشگاهها، جوانان محلات و نهادهای دفاع ز حقوق زن و دانش آموزای طی بیانیه ای به اعتراضات و اعتصابات گسترده سراسری فراخوان داده و لیستی از برنامه های اعتراضی به مناسبت این روز را اعلام کرده و مینویسند::” تداوم اعتصابات سراسری در مراکزی که وارد اعتصاب شده‌اند و حمایت همه جانبه از کارگران و خانواده‌هایشان، اعتصابات گسترده حمایتی توسط کارگران شاغل در تمامی بخش‌های تولیدی و خدماتی نظیر: کارخانه‌ها، ادارات، سیستم حمل و نقل عمومی و …، ایجاد راه بندان اعتراضی گسترده در سطح شهرها از ساعت ۱۷ عصر، ایجاد اجتماعات محله محور و پیوستن محلات به یکدیگر و راهپیمایی و تظاهرات اعتراضی به سمت خیابان‌ها و میادین اصلی شهر از ساعت ۱۸”

-شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه خود با استقبال از این فراخوان مینویسد:”ما همصدا با این عزیزان و در ادامه اعتراضاتمان علیه فقر و بردگی و برای داشتن یک زندگی شایسته انسان همه کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان،‌ دانشجویان و… همه مردم را به اعتراض و اعتصاب در این روز اعتراضی سراسری فرا میخوانیم.”.

– ندای زنان ایران در سر سخن بیانیه اول ماه مه خود مینویسد:” با بیحجابی سراسری همراه با اعتصاب سراسری قدرتمند بسوی اول مه روز جهانی کارگر می رویم! از اعتصاب سراسری کارکران نفت حمایت میکنیم!

– کانون مدافعان حقوق کارگر در بیانیه خود به مناسبت روز جهانی کارگر فراخوان به اعتصاب عمومی سراسری داده است و مینویسد: “همزمان با اعتصابات سراسری در بخش های گوناگون اقتصاد همانند پالایشگاههای نفت، پتروشیمی، فولاد، مس، شهرداریهای ، معلمان، کارگران روز مزد بگیر ، کارگران اقتصاد غیر رسمی شامل بخش کشاورزی، کارگران راه و ترابری ، پست، مواد غذایی ، بخش بهداشت، آموزش و بازنشستگان در آستانه روز کارگر و روز معلم اعلام میکنیم که وظیفه ما به عنوان پیگیری کنندگان این خواسته ها آن است که روز کارگر و معلم را به روز اعتراض به وضعیت موجود تبدیل کرده، این روزها را به تعطیلی عمومی برای بیان خواسته های مردمی تبدیل کنیم و از تمامی آنان که حمایت خود را از منشور اعلام کرده اند و ثابت کرده اند که در سمت و کنار مردم قرار دارند، میخواهیم که از این حرکت حمایت کنند تا آنکه هرچه بیشتر در پیشبرد اهداف جنبشی که با شعار زن زندگی آزادی در جریان است وظایف خود را انجام دهند.”

– اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز قبلا در بیانیه ای تحت عنوان “در حمایت از اعتصاب گسترده کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ” فراخوان به اعتصابات سراسری داده و مینویسد:”اگر راه حلی برای رهائی از فقر و فلاکت و ستم و استبداد وجود دارد آن راه حل در دستان توانمند ما و پیوستن کارگران رسمی نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد و خودرو سازی و معادن و دیگر صنایع کلیدی کشور به اعتصاب کارگران پروژه ای و تبدیل آن به اعتصابی بزرگتر و سراسری تر می باشد. تردید نداشته باشیم در چنین صورتی معلمان و زنان و جوانان و دانش آموزان و افکار عمومی داخلی و بین المللی بسرعت در حمایت از ما به پا خواهند خواست و در ابعادی میلیونی و خیره کننده همراه و هم رزم ما خواهند شد.”.

از سوی دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی برای ساعت ده صبح روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر به تجمع در مقابل ساختمان تامین اجتماعی در تهران و مراکز آن در شهرستانها فرا خوان داده است. خطاب این فراخوان به بازنشستگان و مستمری بگیران، از کار افتادگان و بازماندگان، حداقل بگیران و حداکثر بگیران ..تامین اجتماعی است. در این فراخوان با تاکید بر شعار”زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی، وای از این بردگی، وای از این بردگی” مضمون اعتراضشان را اعلام کرده اند.

همچنین یک تاکید عمده بیانیه های و قطعنامه های روز جهانی کارگر اتحاد حول منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل و منشور خواستهای پیشرو زنان است.

این چنین است که کارگران پروژه ای نفت و گاز و فولاد و معدن با اعتصابات گسترده، بخش های مختلف کارگری با اعتصابات و تجمعات اعتراضی و دیگر بخش های جامعه با اعتراضات هر روزه خود به استقبال روز جهانی کارگر میروند و فراخوانها بر اعتصاب و اعتراضات سراسری برای این روز داده شده است.

تحرک بیسابقه امسال برای گرامیداشت روز جهانی کارگر این روز اعتراض سراسری مهر انقلاب زن زندگی آزادی را دارد و میرود تا این روز را به روزی تاریخی در انقلابمان تبدبیل کند. زنده باد اول ماه مه، زنده باد انقلاب، زن ، زندگی آزادی

شهلا دانشفر، دبیر کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …