تحصیل رایگان یعنی چه؟ مهری امیدوار معلمی از ایران  

مندرج در کارگر کمونیست ۷۴۴

من یک معلم از ایران هستم. بحثم بر سر تحصیل رایگان است. معنای واقعی آنرا از منصور حکمت و برنامه یک دنیای بهتر آموختم و به سهم خود تلاش کردم تک تک نکاتش را به کف خیابان ببرم و به گفتمان جامعه تبدیل کنم. و وقتی بنر آنرا بدست گرفتم و فریاد زدم دیدم ما زیادیم. بله تحصیل رایگان خواست همه مردم است. و به باور من فریاد این مطالبه است که معلمان را در دل مردم محبوب کرد و اعتراضات ما به یک جنبش اجتماعی تبدیل شد. اما بگذارید نکته به نکته باور خودم از تحصیل رایگان را بگویم.

۱-تحصیل رایگان و اجباری حق همه کودکان است و این مطالبه اول همه ما مردم است. تحصیل رایگان شامل همه کودکان است و باید به پدیده کودکان بی هویت  و بی شناسامه که حداقل یک میلیون کودک  افغانستانی را در بر میگیرد خاتمه داد و همه این کودکان باید حق شهروندی برابر و هویت و شناسنامه و تحصیل رایگان برخوردار شوند.

۲-باید کار کودکان ممنوع شود و  به خانواده هایی که بدلیل فقر اقتصادی ناگزیر به خارج کردن فرزندانشان از تحصیل میشود مقرری ماهانه پرداخت شود تا زندگی شان در حد قبال قبولی تامین شود و برای بقاء  ناگزیر به فرستادن کودکان خود به کار خیابانی نباشند. نباشند.  کار کودک یعنی قربانی شدن کودکی و آینده این انسانهای کوچک.یعنی افتادن آنها به دام باندهای خطرناک قاچاق و مواد مخدر، یعنی تحمیل یک زندگی ناامن وخطرناک به کودک.

۳-تحصیل رایگان اما بدون کیفیت معنی ندارد. آموزش و پرورش در ایران اسلامی، جسنیتی و نابرابر و طبقاتی است. چنین آموزش و پرورشی نتیجه اش محروم ماندن میلیونی کودکان از تحصیل است. در عین حال  در این سیستم آموزشی نه فقط بخش بزرگی از کودکان از تحصیل محروم میشوند، بلکه  یک نوع کودک آزاری است. کودکی را از کودک میگیرد و بسیاری از کودکانی را که به مدرسه راه می یابند از درس و تحصیل بیزار میکند. افسردگی و سرخوردگی ایجاد میکند و چیزی جز یک فاجعه نیست. از همین رو خواست اول ما معلمان تحصیل رایگان برای همه کودکان و لغو مدارس خصوصی و پایان دادن به کالایی شدن آموزش است. ما خواستار غیر طبقاتی بودن آموزش و آموزشی یکسان و برابر برای همه کودکان هستیم و یک تاکید ما بر غیر ایدوئولوژیک بودن آموزش و آموزشی مدرن و شاد و انسانی بوده است.  ما با این خواستها به کل وضعیت اسفبار آموزش و پرورش اعتراض داریم. بر اساس این تاکیدات پایه ای ما بر خواستهای فوری زیر تاکید میکنیم و از همه خانواده ها و فعالین دفاع از حقوق کودک و همه مردم میخواهیم که بیایید تا در دفاع از حقوق کودکانمان خواستهای فوری زیر را طلب کنیم:

– شهریه ممنوع. گرفتن پول از خانواده ها  برای ثبت نام در مدرسه به هر دلیل و بهانه ای  باید ممنوع شود.

– کتابهای درسی باید با استاندارد قابل قبول  متناسب با رشد علم، بدور از خرافه، بدور از هر گونه تبعیض جسنیتی  باشد. کتابهای درسی باید به رایگان در اختیار کودکان قرار گیرد.

– لوازم التحریر و لباسهای فرم دانش اموزان و لوازم ورزشی و غیره همه وهمه باید در مدارس  به رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. باید با توجه به پیشرفت تکنولوژِی از یک تبلت و گوشی هوشمند به رایگان در اختیار همه کودکان قرار گیرد. ما در جریان بحران کرونا شاهد بودیم که در شبکه شاد خانواده ای توانسته بود فقط یک گوشی تهیه کند و  بخاطر همزمان بودن کلاسهای آموزشی فقط یکی از فرزندان خانواده میتوانست از آموزش برخوردار شود. یا پدر خانواده گوشی را داشت و کودکان باید صبر میکرد تا پدر از سر کار بیاید  و  آنموقع دیگر کلاسها تمام شده بود.

-بیمه درمانی حق همه مردم است . دانش آموزان باید بیمه باشند و از درمان رایگان و کنترلهای  پزشکی بموقع  برخوردار باشند.

– مدرسه به اندازه کافی و با استانداراد قابل قبول در تمام محلات و شهرها و مناطق دور افتاده موجود باشد. مدارسی که برای کودک امن باشد و خطری جان و روح او را تهدید نکند. مدارسی با فضای مناسب برای کلاس درس و برای ورزش و تفریح کودک. محیطی با فضای زیبا و شاد.

– و ایاب و ذهاب کودکان باید با سرویس ها امن صورت گیرد و برای همه کودکان رایگان باشد .

– در همه مدارس کودکان از  یک وعده غذای گرم بهره مند باشند. دادن یک وعده غذای گرم نیاز کودک برای تمرکز بهتر در درس  و آموزش است.

در یک کلام تحصیل رایگان یک مقوله وسیع است و اگر با همه این جوانبش اجرا شود، بخش زیادی از ناهنجاری های اجتماعی که ریشه در سیستم طبقاتی حاکم  دارد از بین میرود. به عبارت دقیق تر تحصیل رایگان گره خورده با عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی جامعه و ما برای تحقق تک تک این مطالبات برحق می جنگیم. 

اینرا هم بخوانید

رقابت بر سر “چه کسی کمتر دزدیده”! مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۳۱  کشمکش های جدید و در آستانه دور دوم مجلس دوازدهم بر سر …