پیام حمید تقوائی بمناسبت بازگشائی مدارس

(متن کتبی پیام ویدئویی)
با سلام و درود به شما مردم آزاده ایران!
در همه کشورها باز شدن مدارس همراه است با شادی و شعف دانش آموزان و خانواده های آنها. ولی در ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی اینطور نیست. اینجا بازگشائی مدارس به عذاب الیمی برای خانواده ها تبدیل شده. هزینه تحصیل چنان سرسام آور است که بسیاری از خانواده ها قادر به تامین آن نیستند، حتی اگر یک فرزند دانش آموز داشته باشند. بنابر برآوردی که دولت اخیرا منتشر کرده هزینه تحصیل یک دانش آموز بالغ بر ٥ میلیون و ٧٠٠ هازر تومان است. روشن است که بسیاری از خانواده ها قدر به تامین این هزینه نیستند. در سال گذشته بنابر آمار دولتی ٣٥ درصد دانش آموزان، کودکانی که باید بمدرسه میرفتند، از تحصیل محروم شدند تنها به این دلیل که خانواده هایشان قادر به تامین هزینه تحصیلی آنها نبودند.


جمهوری اسلامی برروی کاغذ تحصیل رایگان را برسمیت شناخته ولی عملا به اخاذی از دانش آموزان و خانواده هایشان مشغول است. تحت عنوان هزینه ثبت نام،هزینه ایاب و ذهاب، به بهانه کمک بمدرسه و حتی برگزاری امتحانات و اعلام نتیجه امتحانات جمهوری اسلامی از خانواده ها اخاذی میکند. سیستم آموزشی برای حکومت تبدیل شده است به محل کسب درآمد؛ محل چپاول و اخاذی از خانواده های دانش آموزان!
به این وضعیت باید نقطه پایانی گذاشت. باید در برابر این چپاول ایستاد. ما میتوانیم و باید با بلند کردن فریاد اعتراضمان کاری کنیم که حکومت مجبور شود آنچه برروی کاغذ برسمیت شناخته، یعنی آموزش رایگان را عملی کند.
مدتهاست یک خواست اساسی معلمان در مبارزاتشان همین آموزش رایگان است. آموزش رایگان از مهد کودک تا دانشگاه. آموزش باید در همه سطوح رایگان باشد.


ما خانواده های دانش آموزان میتوانیم با حمایت از مبارزات معلمان و با اعتراض علیه این اخاذی ها در سیستم آموزشی این مبارزه را هر چه قدرتمندتر به پیش ببریم و جمهوری اسلامی را در این عرصه به عقب برانیم.
یک مساله مهم دیگر دخالت مذهب در آموزش و پرورش است. جمهوری اسلامی با گسیل گله آخوندها به مدارس، با مذهبی کردن کتب آموزشی و مضمون دروس در واقع به مغزشوئی از دانش آموزان می پردازد و سم مذهب را در ذهن کودکان تزریق میکند. باید دربرابر این ایستاد. مدرسه جای آموزش علم است نه خرافه.
معلمان هم در مبارزاتشان به این صورت این خواست را مطرح میکنند که خواستار یک آموزش پرورش مدرن، انسانی و بری از ایدئولوژی هستند. و ایدئولوژی در جمهوری اسلامی ایدئولوژی مذهبی است. جای مذهب در مدارس نیست. باید مدارس کاملا سکولار باشند، غیرمذهبی باشند، نباید علم را با خرافه آلود و به این ترتیب به مغزشوئی کودکان پرداخت. سیستم آموزش و پرورش باید از مذهب بری باشد.


هر سال با بازشدن مدارس مبارزه معلمان هم دور تازه ای را آغاز میکند و امسال هم بی شک چنین خواهد بود. ما خانواده های دانش آموزان، باید با حمایت فعال از این مبارزات خواستهای بر حق خودمان را به پیش ببریم و آنها را متحقق کنیم. نه فقط خانواده های دانش آموزان بلکه این وظیفه همه ما، همه فعالین جنبشهای مختلف اعتراضی، نهادها و انجمن ها و سمن ها و چهره ها و شخصیتهای مبارزاتی در عرصه ها مختلف است که به مبارزه معلمان به پیوندیم و از خواست تحصیل رایگان و مذهب زدائی از مدارس با تمام قدرت حمایت کنیم. ما میتوانیم متحد و یکپارچه جمهوری اسلامی را در این عرصه به عقب برانیم و خواستهای انسانی خودمان را به کرسی بنشانیم. این در گرو اتحاد و مبارزه همبسته همه ما مردم ایران است.
بار دیگر به شما درود میفرستم و برایتان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم!
حمید تقوائی
١٩ شهریور ١٤٠١، ١٠ سپتامبر ٢٠٢٢

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …