تذکر دیپلماتیک ترکیه به واشینگتن در مورد رضا ضراب

رادیو فردا:وزارت امور خارجه ترکیه با ارائه تذکر دیپلماتیک به دولت واشینگتن در مورد رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای بازداشتی در آمریکا، خواهان روشن شدن وضعیت او و دریافت اطلاعات در خصوص هر نوع انتقال وی در بین زندان‌های این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنکارا، سفارت ترکیه در واشینگتن چهارشنبه ۲۴ آبان این تذکر دیپلماتیک را به وزارت امور خارجه آمریکا ارائه و تأکید کرد که این مسئله را همچنان پیگیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ترکیه، آقای ضراب به تازگی در بازداشتگاهی که در آن نگاهداری می‌شود، تهدید شده بود؛ امری که ظاهراً به خاطر آن، وی به بخش دیگری در زندان آمریکا انتقال یافته‌است.

وب‌سایت اداره فدرال زندان‌های آمریکا هفته گذشته خبر داد که رضا ضراب از هشتم نوامبر، هفدهم آبان آزاد بوده اما دادستانی آمریکا تأکید کرد که انتشار این مطلب اشتباه بوده و این متهم همچنان در بازداشت است.

دفتر دادستانی آمریکا به رسانه‌های ترکیه گفته‌است که رضا ضراب همچنان در بازداشت دولت فدرال است.

رضا ضراب، مشهور به صراف، از فروردین ۱۳۹۵ به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها، بویژه از طریق همکاری‌هایی که با بابک زنجانی تاجر ثروتمند ایرانی داشت، در زندان آمریکا نگاهداشته شده‌است.

آقای ضراب مارس ۲۰۱۶ هنگام رسیدن با پروازی به میامی در ایالت فلوریدا در آمریکا بازداشت شد.

قرار است دادگاه آقای ضراب که همه اتهامات را رد کرده‌است، بیست و هفتم نوامبر در نیویورک آغاز شود.

همراه با رضا ضراب، محمد هاکان آتیلا معاون اجرایی بانک ترکیه‌ای هالک‌بانک (بانک خلق) نیز در این پرونده متهم است.

وزارت خارجه ترکیه در تذکر دیپلماتیک به دولت آمریکا تأکید کرده که وکیلان آقای ضراب باید به او دسترسی داشته باشند و روشن شدن وضعیت او در آستانه شروع محاکمه‌اش اهمیت دارد.

رودی جولیانی شهردار پیشین و بانفوذ نیویورک که یک حقوقدان سرشناس نیز هست، در میان تیم وکلای رضا ضراب در محاکمه پیش رو در نیویورک است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و سایر مقام‌های این کشور بارها خواهان آزادی رضا ضراب از زندان آمریکا شده‌اند.

اما دادستانی آمریکا دو هفته پیش آقای ضراب را متهم کرد که با رجب طیب اردوغان نیز ارتباط داشته و شریک طرحی برای مسترد کردن سرشناس‌ترین مخالف اردوغان از آمریکا به ترکیه بوده‌است.

رسانه‌های آمریکا ادعا کرده‌اند که یک پیشنهاد حکومت ترکیه به ژنرال آمریکایی مایکل فلین این بود که در ازای دریافت ۱۵ میلیون دلار، اقداماتی انجام دهد که موجب شود فتح‌الله گولن از آمریکا به ترکیه مسترد شود.

بر اساس این گزارش‌های ادعایی، پول «رشوه» قرار بود از طریق رضا ضراب به ژنرال فلین داده شود.

آقای اردوغان و حکومت ترکیه فتح‌الله گولن روحانی تبعیدی ترکیه‌ای ساکن آمریکا را به طراحی کودتای نظامی یک سال و نیم پیش ترکیه و نیز اقدامات دیگری برای ضربه زدن به حاکمیت آنکارا متهم می‌کنند.

ژنرال فلین تنها حدود یک ماه در آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود ولی رئیس‌جمهوری آمریکا او را برکنار کرد.

رضا ضراب دو سال و نیم پیش از سفر به آمریکا و بازداشت شدن در فرودگاه میامی، هفتاد روز در ترکیه در بازداشت بود ولی دادگاه این کشور او را تبرئه کرد.

ثروت آقای ضراب، ۳۴ ساله، زاده تبریز، که همسر ابرو گوندش یک خواننده مشهور ترکیه نیز هست، بویژه از راه تجارت طلا، نزدیک به هشتاد میلیون دلار ارزیابی شده‌است.

رضا ضراب افزون بر تابعیت ایران و ترکیه، شهروند جمهوری آذربایجان نیز محسوب می‌شود.

بابک زنجانی، شریک ایرانی رضا ضراب نیز که از چهار سال پیش در اوین است، سال گذشته به اتهام فساد در دادگاه ایران به اعدام محکوم شد؛ حکم آقای زنجانی هنوز اجرا نشده‌است.

اینرا هم بخوانید

کلانتری: هیچ یک از سدهای کشور مجوز زیست محیطی ندارند

 عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان محیط زیست حکومت میگوید: هیچ کدام از سدهای کشور مجوز …