ترامپ:شاید طالبان بر حکومت افغانستان غلبه کند

ترامپ گفته که پس از خروج آمریکا از افغانستان”احتمالا طالبان بر حکومت افغانستان غلبه” کند.

آقای ترامپ که امروز در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، نسبت به توانایی حکومت افغانستان در دفاع از خود پس از خروج سربازان آمریکایی گفت که “نمی‌دانم. باید ببینیم چه رخ می‌دهد.”

مریکا هفته گذشته با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد که بر مبنای آن نیروهای آن این کشور تا ۱۴ ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.

در برابر آن آمریکا از گروه طالبان تعهد گرفته تا روابط با گروه‌های تروریستی قطع کند و از خاک افغانستان آمریکا و متحدان آن تهدید نشوند.

آقای ترامپ گفت: “کشورها باید خود مواظب خود باشند و آمریکا تنها برای مدتی می‌تواند دست کشورها را بگیرد.”

در پاسخ به این سوال که آیا طالبان در نهایت قدرت را قبضه خواهند کرد، آقای ترامپ گفت “نباید چنین اتفاقی بیافتد، اما احتمال دارد.”

رئیس جمهوری آمریکا گفت که آمریکا حدود ۲۰ سال در افغانستان بود و نمی‌تواند برای بیست سال دیگر آنجا بماند. افغان‌ها باید خود از خودشان حفاظت کنند.

او سه روز پیش با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در قطر گفتگوی تلفنی کرد و بعد از این گفتگو در حیاط کاخ سفید به خبرنگاران گفت که “گفتگوی خوبی با رهبر طالبان” داشته است.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در توئیتر نوشته که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شام امروز با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دیار کرد.

آقای صدیقی می‌گوید در این دیدار در باره گام‌های بعدی روند صلح از جمله تیم مذاکره کننده افغانستان با گروه طالبان بحث کردنددر حالی‌که یکی از شرایط تطبیق توافق آمریکا با طالبان، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی میان طالبان و دولت افغانستان است، اما نگرانی‌های وجود دارد که خروج آمریکا موجب تقویت طالبان شود و این گروه بخواهد به زور بر این کشور مسلط شود.
.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …