شکست مذاکرات اوپک؛ قیمت نفت ۸ درصد سقوط کرد

شکست نشست روز جمعه ۱۶ اسفند ماه سازمان اوپک با کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت، قیمت‌های جهانی نفت را حدود ۸ درصد کاهش داد.

اعضای اوپک روز پنج‌شنبه توافق کرده بودند تولید خود را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی دوباره ۱ میلیون بشکه کاهش دهند و این تصمیم منوط به کاهش نیم میلیون بشکه‌ای کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه بود.

اوپک و کشورهای هم‌‍پیمان دو سال قبل تصمیم گرفتند برای بالا بردن قیمت نفت تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. پارسال دوباره در پی تولید مازاد نفت در جهان، اعضای این مجموعه تصمیم گرفتند تولید خود را در سال ۲۰۲۰ به ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

بدین ترتیب با اجرایی شدن تصمیم جدید اوپک، در عمل تولید این سازمان و کشورهای هم‌پیمان قرار بود به طور کلی ۳.۶ میلیون بشکه کاهش یابد که یک سوم آن سهم کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه و بقیه بر عهده اعضای اوپک است. ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی هستند.

روسیه با تصمیم اوپک مخالفت کرده، اما گفته است مذاکرات پیرامون این موضوع در اجلاس آتی ادامه خواهد داشت.

هنوز معلوم نیست اجلاس دوباره اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

در پی شیوع ویروس کرونا و افت تقاضای جهانی نفت، اوپک پنج‌شنبه اعلام کرد رشد مصرف جهانی نفت در سال جاری انتظار می‌رفت ۱.۱ میلیون بشکه در روز باشد، اما برآوردهای جدید نشان می‌دهد که این رقم احتمالا از ۴۸۰ هزار بشکه تجاوز نکند.

****

بی بی سی:سقوط ده درصدی بهای نفت خام در بازارهای آمریکا

روز جمعه بهای نفت خام در بازار آمریکا بیش از ده درصد سقوط کرد.

این افت قابل ملاحظه پس از آن رخ داد که کشورهای عضو اوپک نتوانستند با دیگر کشورهای صادرکننده نفت، به ویژه روسیه، برای کاهش سطح تولید به توافق برسند.

اوپک می‌خواست روزانه یک و نیم میلیون بشکه از تولید جهانی نفت کم شود.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …