ترامپ:هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

ترامپ  اقدامات فرانسه در خصوص ایران را «خوب» توصیف کرد و گفت که این اقدامات شاید کارساز باشد و شاید هم نباشد، و افزود که چنان‌چه شرایط مناسب باشد، او با مقامات ایران ملاقات خواهد کرد؛ اما او بار دیگر تاکید کرد که ایران هرگز نباید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد.

وی در پایان نشست گروه هفت به همراه رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنانش به توافق پیشین ایران اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است و باید این رفتار خود را تغییر بدهد.

وی با بیان این که ایران «وضعیت بالقوه خوبی دارد» گفت که «خواهان تغییر رژیم نیستیم» و می‌خواهد ایران «موشک بالستیک و تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد.»

وی گفت که می‌توان زود به توافق رسید و ایران می‌تواند کشور موفقی باشد، ولی نمی‌تواند بمب اتمی داشته باشد. او اضافه کرد که برجام توافقی بود که هیچ‌کس نباید آن را می‌پذیرفت. پرزیدنت ترامپ با اشاره با ایران گفت که ایران باید خوب رفتار کند و نمی‌تواند دست به کارهایی بزند که قبلا قول پرهیز از آن را داده بود.

در ابتدای این کنفرانس خبری که عصر دوشنبه به وقت فرانسه برگزار شد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز تاکید کرد که ایران هرگز نباید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد و نباید امنیت و ثبات منطقه را به خطر بیاندازد. وی ابراز امیدواری کرد امکان دیدار میان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، فراهم شود.

ماکرون گفت که با حسن روحانی صحبت کرده و گفته است که به باور او اگر روحانی با پرزیدنت ترامپ صحبت کند، می شود به توافقی جدید دست پیدا کرد.

وی همچنین گفت که دعوت از محمدجواد ظریف برای حضور در حاشیه نشست گروه هفت، به ابتکار فرانسه بود و قرار نبود دیداری با پرزیدنت ترامپ برگزار شود چون در یک سطح نیستند.

ماکرون به سخنان روز دوشنبه رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و گفت بعد از ملاقات با وزیر خارجه آنها، روحانی امروز گفت که حاضر است با هر مقامی لازم باشد، دیدار کند.

ترامپ نیز در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی ایالات متحده برای کاهش تحریم‌‌های اعمال شده بر صادرات نفتی ایران و نیز امکان ملاقات با روحانی، گفت که ایران دیگر آن کشور سابق – یعنی حکومت پیشگام در زمینه حمایت از تروریسم در جهان – نیست. وی گفت که در زمان روی کار آمدن او ۱۸ مورد درگیری و ناآرامی عمده در جهان وجود داشت و رژیم ایران در همه آنها به نحوی دست داشت؛ اما اکنون اوضاع فرق کرده است. وی همچنین گفت که اگر شرایط مناسب باشد با مقامات ایران ملاقات خواهد کرد، اما آنها نخست باید رفتارشان را درست کنند.

ترامپ همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا به باور او دیدار با روحانی در چند هفته آینده واقع‌بینانه است یا نه، گفت: «من آن آقا را نمی‌شناسم. فقط سال‌های اخیر او را از دور دیده‌ام. این را به شما بگویم: او مذاکره‌کننده بسیار خوبی است. من فکر می‌کنم او می‌خواهد ملاقات کند و نیز فکر می‌کنم که ایران می‌خواهد وضعش بهبود پیدا کند. البته این … آن چیزی است که من احساس می‌کنم. … وضعشان بسیار بد است … تورم در آن جا افسارگسیخته است، و اقتصادشان کاملا فروپاشیده است. من نمی‌خواهم شاهد چنین شرایطی باشم. آنها مردم فوق‌العاده‌ای هستند. … ولی ما نمی‌توانیم به آنها اجازه دهیم سلاح اتمی داشته باشند.»

ترامپ همچنین در رابطه با سخنان آقای ماکرون پیرامون پرداخت پول به ایران گفت: «نه! منظور او … این است که پول‌شان تمام شده است و شاید به یک اعتبار کوتاه‌مدت یا وام نیاز داشته باشند. نه! ما پولی نمی‌پردازیم! ما چیزی نمی‌پردازیم! ولی خوب، شاید آنها به پول نیاز داشته باشند تا بتوانند شرایط بسیار دشوارشان را پشت سر بگذارند. و اگر به پول نیاز دارند پشتوانه و تضمین [اعتبار و وام پرداختی] نفت خواهد بود. … بنا بر این منظور در این جا اعتباری است که … از سوی کشورهای مختلف اعطا خواهد شد و تاریخ انقضا دارد. وقتی هم که تاریخ بازپرداخت آن برسد [آنها باید پول را پس بدهند.]»رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …