ترامپ”لغو انتشار گزارش مرگ غیرنظامیان در حملات پهپادی

ترامپ با امضای فرمانی اجرایی، سیاستی را که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور اجرا می‌شد، لغو کرد.

براساس این سیاست، مقامات امنیتی آمریکا موظف بودند شمار غیرنظامیانی را که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی کشته می شوند، منتشر کنند.

باراک اوباما این سیاست را در سال ۲۰۱۶ و با هدف شفاف‌سازی اعمال کرد. آقای اوباما در آن زمان به دلیل افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تحت فشار بود.

اما حال دولت آقای ترامپ چنین درخواستی را “غیرضروری و منحرف کننده” دانسته است.

قانونگذاران و گروه‌های حقوق بشری از این تصمیم آقای ترامپ انتقاد کرده و گفته‌اند که چنین اقدامی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را مجاز می‌کند بدون آن که پاسخگو باشد، از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات استفاده کند.

کاخ سفید متن فرمان ریاست جمهوری را منتشر کرده است.

این فرمان به سیا که در کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و سومالی با هواپیماهای بدون سرنشین دست به حمله می‌زند، ابلاغ شده است.گفته شده که این فرمان، ارائه گزارش از سوی ارتش درباره مرگ غیرنظامیان را که کنگره آمریکا خواستار آن شده بود، لغو نمی کند.

راساس سیاست باراک اوباما، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا موظف بود تا در اول ماه مه هر سال خلاصه‌ای از گزارشی را منتشر کند که در آن به تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به اهداف شبه‌نظامیان در خارج از مناطق جنگی اشاره می شود.

آدام شیف، سناتور دموکرات که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را برعهده دارد در بیانیه‌ای گفته: “آنچه که در دوران باراک اوباما منتشر شد اقدامی مهم در جهت شفاف سازی بود و هیچ توجیهی برای لغو کردن این فرمان وجود ندارد.”

براساس گزارش دفتر روزنامه نگاری تحقیقاتی، یک سازمان پژوهشی که مرکز آن در بریتانیا است، شمار حملات هواپیماهای بدون سرنشین در دو ساله اول دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۲۲۴۳ حمله برآورد شده. این در حالی است که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما این حملات ۱۸۷۸ مورد بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …