ترامپ از ارائه اطلاعات ‘سری’ به روسیه دفاع کرد

رامپ، رئیس جمهوری آمریکا از “حق مسلم” خود درباره تشریک اطلاعات با روسیه دفاع کرده است.

آقای ترامپ امروز سه شنبه (۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت) در حساب شخصی خود در توئیتر نوشته است: ” به عنوان رئیس جمهور، می‌خواستم (این اطلاعات را) در اختیار روسیه (در یک دیدار برنامه‌ریزی شده در کاخ سفید) بگذارم که این حق مسلم من است.”

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفته است: “حقایقی در زمینه تروریسم و امنیت پرواز. از روسیه خواستم درباره گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) اقدامات بیشتری انجام دهد.”

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به دیدار هفته پیش خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه است که در کاخ سفید انجام شد.

رسانه‌های آمریکایی با انتقاد از آقای ترامپ گفته‌اند که این اطلاعات طبقه‌بندی شده را یکی از متحدان آمریکا در اختیار این کشور قرار داده بود و اجازه ارائه آن به روسیه داده نشده بود.

به گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش، درباره نقشه یک عملیات داعش علیه آمریکا صحبت کرد و به دو مقام روس گفت که در کدام یک از شهرهای تحت کنترل داعش، این گروه در حال تدارک چنین حمله‌ای است.

مخالفان دولت ترامپ به شدت از آن دیدار انتقاد کرده بودند، به خصوص که مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق آقای ترامپ به خاطر تماس‌هایش با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا و گفتگوی غیرمجاز با وی درباره آینده تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از کار برکنار شد.

دو مقام روس همچنین یک روز پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی‌آی) به کاخ سفید رفتند.

جیمز کومی در حال تحقیق درباره اتهام تماس‌های گذشته اطرافیان دونالد ترامپ با روسیه بود که اخراج شد. کاخ سفید گفت که رئیس اف‌بی‌آی به خاطر نارضایتی از عملکردش در پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون برکنار شده است.

کارشناسان امنیتی ابراز نگرانی کرده‌اند که روسیه بتواند با سرنخی که از دونالد ترامپ گرفته منبع اطلاعات آمریکا و شگردهای جاسوسی آن کشور از داعش را کشف کند.

بر اساس اطلاعاتی که مقام‌های آمریکایی به دو روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز داده‌اند، در این دیدار دونالد ترامپ جزییاتی را ارائه داده که می‌تواند به فاش شدن منبع دریافت اطلاعات منجر شود.

بنا بر گزارش‌ها آقای ترامپ “از متنی که از قبل تنظیم شده بود خارج شد” و اطلاعاتی را فاش کرد که یک متحد آمریکا ارائه کرده بود. این اطلاعات حساس‌تر از آن تلقی می‌شد که در اختیار سایر متحدان آمریکا قرار گیرد.

به نوشته واشنگتن پست سایر حاضران در جلسه متوجه این اشتباه شدند و برای “محدود کردن خسارت” به تقلا افتادند. آنها فورا سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و سازمان امنیت ملی آمریکا را از اظهارات رئیس جمهوری مطلع کردند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …