ترامپ: اوپک همین حالا باید قیمت نفت را کاهش دهد

رادیو فردا:در حالی که کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای نشستی در الجزایر آماده می‌شوند، ایران و آمریکا همزمان از اوپک انتقاد کرده‌اند.

ایران انتظار دارد که اعضای این سازمان افت تولید نفت ایران را جبران نکنند و آمریکا نیز آنها را به کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت متهم می‌کند.

قرار است کمیته نظارتی روز اول مهرماه در الجزایر تشکیل جلسه داده و اوضاع بازار جهانی نفت، همچنین موضوع افزایش تولید اوپک و کشورهای هم‌پیمان را بررسی کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در توئیتی به کشورهای عرب خاورمیانه تاخت و گفت: «ما از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کنیم و بدون حمایت ما، آنها در درازمدت نمی‌توانند امنیت داشته باشند. با این حال، آنها به افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت ادامه می‌دهند. ما این را به خاطر خواهیم سپرد. سازمان انحصارگر اوپک باید همین حالا قیمت‌ها را کاهش دهد».

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های مالی و صنعتی تعلیق شده علیه تهران را در اواسط مردادماه بازگرداند. تحریم‌های نفتی نیز قرار است از آبان‌ماه بازگردانده شود.

از زمان خروج آمریکا از برجام، تولید و صادرات نفت ایران با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

ر اساس گزارش جدید خبرگزاری بلومبرگ با استناد به آمارهای منتشره کشتیرانی در روز ۲۷ شهریورماه، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه طی سال گذشته به حدود ۱.۸ میلیون بشکه در ماه سپتامبر رسیده و این کاهش کماکان ادامه دارد.

بعد از اعتراض ترامپ به کشورهای خاورمیانه و اوپک، قیمت نفت شاخص برنت روز پنجشنبه با نیم درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۷۹ دلار رسید، اما باز هم نسبت به متوسط قیمت آن در سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است.

آقای ترامپ تاکنون بارها از اوپک خواسته است تا تولید خود را افزایش دهد و نگذارد قیمت نفت و محصولات نفتی اوج بگیرد.

بر اساس آمارهای اوپک، گرچه از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه اوت، تولید روزانه نفت ایران حدود ۲۳۵ هزار بشکه کاهش یافته، اما کشورهای عرب همسایه ایران در اوپک شامل امارات، عربستان، کویت، عراق و قطر روی هم رفته تولید خود را ۷۹۴ هزار بشکه افزایش داده‌اند که نیمی از این افزایش توسط عربستان انجام شده است.

اینرا هم بخوانید

تجمع اعتراضی علیه طالبان به دومین ولسوالی بدخشان کشیده شد

بر اساس گزارش‌ها از ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان، تجمع اعتراضی در ولسوالی درایم …