ترامپ: ایران «روح» برجام را نقض می‌کند؛ آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد

رادیو فردا:رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ایران با اقدامات خود، «روح» توافق هسته‌ای را نادیده می‌گیرد و ایالات متحده چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. در عین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌است که واشینگتن همچنان به تعلیق تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

آقای ترامپ در جریان سفر به ایالت توفان‌زده فلوریدا، در هواپیما به خبرنگاران گفته است عملکرد ایران زیرپاگذشتن «روح» توافق هسته‌ای‌ست و دولت او این رفتار را تحمل نخواهد کرد.

رئیس‌‌جمهوری آمریکا اشاره مستقیمی به این که آیا واشینگتن در پایان فرصت ۹۰ روزه معمول، پایبندی تهران به «برجام» را تائید خواهد کرد یا نه، نکرده‌است. او در پاسخ به پرسشی در این مورد اظهار داشت: «به‌زودی خواهید دید».

ترامپ بار دیگر توافقی که در دولت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما، میان تهران، ایالات متحده، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه شکل گرفت را «یکی از بدترین‌توافق‌ها» توصیف کرده‌است.

دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار در گزارشی به کنگره آن کشور اجرای تعهدات در پیوند با توافق اتمی از طرف ایران، را تائید یا رد کند. مهلت ۹۰ روزه بعدی در میانه ماه اکتبر فرا می‌رسد.

از سوی دیگر، واشینگتن باید در هر ۱۲۰ روز، تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و درباره ادامه یا تعلیق آنها تصمیم‌گیری کند. تعلیق ۱۲۰ روزه آخرین بار در پایان اردیبهشت ماه صورت گرفته بود.

این بار هم مجوز تعلیق این تحریم‌ها، هر چند هنوز در مورد سرنوشت خود توافق تردیدهایی شکل گرفته، صادر شده‌است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته دولت او «برای حفظ برخی انعطاف‌پذیری‌ها، تعلیق [تحریم‌ها] را تایید کرده است.». خانم نائورت در عین حال افزوده است که حذف برخی از این تحریم‌ها نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع دونالد ترامپ یا دولت آمریکا در برابر ایران یا تائید برخی رفتارها و عملکرد تهران تعبیر شود.

تمدید تعلیق تحریم‌ها در دور پیشین با افزودن چند نام به فهرست تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی تهران همراه بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه نیز با هدف مقابله با برنامه موشکی سپاه پاسداران، فعالیت‌های نیروی قدس سپاه در خارج از ایران و حملات سایبری علیه ایالات متحده، ۱۱ نهاد و شخصیت حقیقی را تحریم کرد.

آقای ترامپ، در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شدیدا از توافق اتمی انتقاد کرده و حتی گفته بود در صورت پیروزی آن را کنار خواهد گذاشت. هرچند از زمان پیروزی او، توافق هچنان پابرجا است و دولت آمریکا نیز دو بار تا کنون آن را تائید کرده، اما واشینگتن تاکید کرده است که ایران به «روح» توافق پایبند نیست.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، ۲۳ شهریور ماه گفت آمریکا به بازنگری سیاست خود در قبال ایران ادامه می‌دهد و همه تهدیدها، و نه فقط توانایی‌هایی هسته‌ای‌ ایران، را مدنظر خواهد داشت.

هدر نوئرت، نیز اخیرا با یادآوری موضوع «بازنگری کامل» توافق هسته‌ای افزوده بود تهران به روح توافق پایبند نیست؛ چراکه برنامه جامع اقدام متشرک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

از سوی دیگر اما تهران نیز واشینگتن را به نقض «روح» توافق اتمی و ایجاد مانع در مسیر اجرای کامل برجام متهم کرده‌است. مقام‌های تهران همچنین اظهار داشته‌اند که توافق اتمی و برجام، تنها میان ایران و ایالات متحده شکل نگرفته و آمریکا نمی‌تواند به تنهایی آن را مورد بازنگری، بحث یا مذاکره قرار دهد.

توافق هسته‌ای، دو سال پیش، به توقف بخش عمده‌ای از برنامه اتمی ایران و برچیده‌شدن تحریم‌های مربوط به آن انجامید.

اینرا هم بخوانید

از ابتدای امسال تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.۶ …