ترامپ با برجام چه می‌کند؟

یورونیوز:بزرگترین تحلیلگران سیاسی و اساتید روابط بین‌الملل در آمریکا دونالد ترامپ را فردی کاملا غیرقابل پیش‌بینی معرفی می‌کنند که به هیچ وجه نمی‌تواند تصویری نزدیک به واقعیت از آنچه در ذهن دارد ترسیم کند. اما دستکم شاید مطالعه الگوهای تجربی و رفتاری او در موارد مشابه بتواند به ما در یافتن درکی منطقی از جهان‌بینی او یاری رساند.

هرچند دونالد ترامپ درعموم موضوعات این رویه پیش‌بینی‌ناپذیری را پی گرفته و تنها مختص به توافق هسته‌ای با ایران نبوده است، اما در خصوص این موضوع مشخص، بدیهی است که رئیس جمهوری آمریکا در موارد پیشین هم همواره تهدید کرده بود «دیگرتعلیق تمدیدهای ایران را امضا نمی‌کند» و ایالات متحده را از توافقی که به زعم او «فاجعه‌بارترین توافق تاریخ آمریکا» بوده خارج خواهد کرد، اتفاقی که هرچند او تا مرز انجامش پیش رفته اما دستکم تا به امروز آن‌را عملی نکرده است.

ترامپ البته از اینکه شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی نمایش داده شود لذت می‌برد و حتی آن‌را روشی برای کسب امتیازات بیشتر می‌داند. سپتامبر ۲۰۱۷ بود که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند او به یکی از مشاوران ارشدش دستور داده برای امتیازگیری از طرف‌های مذاکره «کره جنوبی» او را فردی «دیوانه» و غیرقابل پیش‌بینی معرفی کند. از سوی دیگر سیاست ترامپ در خصوص پرونده‌های جهانی تاکنون به همین شکل بوده تا سطح تنش را به بالاترین حد برساند تا بتواند با پایین آوردن مرحله‌ای مواضعش به امتیازات بیشتری دست یابد. چرا که طرف مقابل تصور می‌کند که از وضعیت تنش ابتدایی فاصله گرفته و توانسته به توافقی هم با « یک دیوانه» دست یابد.

مثال تازه و زنده این سیاست، برخوردی است که رئيس جمهوری آمریکا طی کمتر از دو سال اخیر با کره شمالی کرده است. ترامپ با سر و صدای فراوان حتی کره شمالی را تهدید به نابودی کرد. انواع توهین‌ها را نثار کیم جونگ اون کرد، از انتقال پرونده کره‌شمالی به وزارت دفاع گفت، رکس تیلرسون را شماتت کرد که به دنبال ایده مذاکره با کره شمالی نرود که راهی بی‌ثمر خواهد بود. حالا نتیجه تمام این تهدیدها بعد از ۲۰ ماه چه شده است؟ رئیس جمهوری آمریکا رسما در توییتر خود اعلام می‌کند که مایک پمپئو به پیونگ‌یانگ رفته و با رهبران کره شمالی دیدار کرده است و احتمالا ظرف یک ماه آینده دیدار دوجانبه و رو در روی ترامپ – اون شکل خواهد گرفت.

 

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …