ترامپ: تبانی جرم نیست و با روس‌ها تبانی نداشته‌ام

رادیو فردا: ترامپ روز سه‌شنبه ۹ مرداد حملات خود به تحقیقات رابرت مالر، بازرس ویژه پرونده روسیه و انتخابات سال ۲۰۱۶، را افزایش داد و گفت کارزار انتخاباتی او با روسیه تبانی نداشته ولی در هر صورت تبانی جرم نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حملات جدید دونالد ترامپ چند ساعت قبل از شروع محاکمه پل منافورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی او، به جرم کلاهبرداری مالیاتی و بانکی صورت گرفت. این اولین محاکمه پس از حدود ۱۴ ماه تحقیقات در مورد پرونده‌ای است که تمام دوران ریاستجمهوری آقای ترامپ را تحت تاثیر قرار داده است.

موضوع تحقیقات رابرت مالر احتمال همکاری مقامات کارزار دونالد ترامپ و روسیه با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است. رسانه‌ها و مقامات دولتی معمولا آن را تبانی می‌نامند.

دونالد ترامپ در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «تبانی جرم نیست ولی این مهم نیست، چون هیچ تبانی در کار نبوده (به غیر از تبانی هیلاری شیاد و دمکرات‌ها)!»

رویترز می‌نویسد با وجودی که تبانی در مفاهیم قضایی جرم تلقی نمی‌شود اما اگر در تحقیقات بازرس مالر ثابت شود که اعضای کارزار دونالد ترامپ در همکاری با روسیه قوانین آمریکا را نقض کرده‌اند می‌تواند علیه آنها اعلام جرم کند و اتهام توطئه را به آنها نسبت دهد.

آقای ترامپ همواره تبانی با روسیه را تکذیب کرده است. او در واقع روز سه‌شنبه سخنان یک روز قبل رودی جولیانی وکیل شخصی خود را تکرار کرد که در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود تبانی جرم نیست. این ممکن است استراتژی جدیدی در اقدامات دونالد ترامپ برای سلب مشروعیت تحقیقات بازرس مالر باشد.

کارشناسان قضایی می‌گویند همکاری با یک دولت خارجی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا ناقض قوانین متعددی است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که به عنوان نمونه طبق قانون مربوط به جنبه‌های مالی کارزارهای انتخاباتی «دریافت پول و یا هر چیز با ارزش دیگری از دولت‌های خارجی» جرم تلقی می‌شود و این تحقیق در مورد رقبا و مخالفان نیز انجام می‌شود.

رندال الیاسون، دادستان سابق فدرال و پروفسور حقوق در دانشگاه جورج واشینگتن، می‌گوید: «تبانی اساسا همکاری در ارتکاب جرم است و این جرم توطئه است».

دونالد ترامپ همواره همکاری کارزار انتخاباتی خود با روسیه با هدف پیروزی بر رقیبش هیلاری کلینتون را تکذیب کرده است. با وجودی که نهادهای امنیتی آمریکا در تحقیقات سال گذشته به این نتیجه رسیدند که روسیه با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات به نفع دونالد ترامپ در این روند دخالت کرده، مسکو این موضوع را تکذیب کرده است.

پژوهشکده شورای روابط خارجی در یک مطلب پژوهشی در این زمینه نوشت: «از منظر قانون سئوال اصلی این نیست که آیا اعضای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه همکاری یا تبانی کرده‌اند. سئوال اصلی این است که آیا برای نقض قوانین آمریکا با روسیه توطئه کرده و یا خود شخصا قوانین را نقض کرده‌اند یا نه».

در بخش دیگری از این پژوهش گفته می‌شود که رخنه به شبکه کامپیوتری حزب دمکرات می‌تواند از جمله این موارد باشد و سپس می‌افزاید: «تبانی و همکاری مفاهیم حقوقی نیستند ولی معمولا از این عبارات برای اشاره خلاصه به جرم توطئه استفاده می‌شود».

پل منافورت ۶۹ ساله و رئیس سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با ۱۸ اتهام روبرو است و موضوع محوری همه آنها این اتهام است که بخش اعظم ۶۰ میلیون دلار درآمد خود را از طریق همکاری با یک سیاستمدار اوکراینی طرفدار روسیه در حساب‌های بانکی خارجی پنهان کرده و مالیات آن را هم پرداخت نکرده است.

محکومیت پل منافورت به تحقیقات بازرس مالر اهمیت بیشتری خواهد داد. از ۱۴ ماه پیش که رابرت مالر ریاست این تحقیقات را به عهده گرفت تاکنون علیه ۳۲ نفر و سه شرکت اعلام جرم کرده است.

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …