ترامپ: حمله به نفتکش‌ها ‘مساله‌ای جزئی’ بود، پومپئو: ترامپ جنگ نمی‌خواهد

BBC

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حملات هفته گذشته به دو نفتکش در دریای عمان را مساله‌ای “بسیار جزئی” خوانده است. همزمان مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور لحظاتی پیش به خبرنگاران گفت “رئیس‌جمهوری به دنبال جنگ نیست”.

اگرچه آقای ترامپ در سخنانی در گفتگو با نشریه آمریکایی “تایم” گفته است که وی با ارزیابی نهادهای کشورش درباره این که ایران پشت این حملات قرار دارد موافق است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفته که “فکر نمی‌کنم که تعداد زیادی از مردم این باور را نداشته باشند”.

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در فلوریدا با مقام‌های سنتکام (مرکز فرماندهی آمریکا که خاورمیانه را پوشش می‌دهد) دیدار می‌کرد گفت: “این قضیه مربوط به فقط دو و نیم سال گذشته نیست. رفتارهای ایران در چهل سال گذشته است که ما را به این نقطه رسانده است… با این حال اقدامات ما با هدف بازدارندگی است. پرزیدنت ترامپ به دنبال جنگ نیست.”

سنتکام پیشتر ویدئویی منتشر کرد بود که می‌گفت نیروهای ایرانی در حال جداسازی یک مین عمل نکرده از بدنه یکی از نفتکش هاست. همزمان پنتاگون نیز اعلام کرده است که در واکنش به درخواست “سنتکام” و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در رایزنی با کاخ سفید، هزار سرباز دیگر به خاورمیانه اعزام خواهند شد.

همزمان با این تحرکات، وزارت دفاع آمریکا هم عکس‌های تازه‌ای منتشر کرده که ادعا می‌کند نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دو نفتکش خارجی حمله کرده است.

ایران این تحرکات را مشکوک خوانده و آن را به “دشمنان” خود نسبت داده است. سرلشکر پاسدار محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم گفته است اگر بخواهیم جلوی صدور نفت از خلیج فارس را بگیریم، علنی اعلام می‌کنیم.

حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان زمانی انجام شد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، سرگرم دیدار با آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بود. مقام‌های ژاپنی گفته بودند که در این دیدار، نخست وزیر ژاپن پیام آقای ترامپ را به آقای خامنه ای منتقل خواهد کرد.

آیت‌لله خامنه‌ای در این دیدار به تندی به سیاست های دونالد ترامپ تاخت و گفت که او را “شایسته مبادله هیچ پیامی نمی داند”.

پس از این اظهارات آقای ترامپ گفت به نظر او برای توافق کردن با ایران “خیلی زود” است، چرا که ایران آماده توافقی تازه با آمریکا نیست و آمریکا هم آمادگی چنین توافقی را ندارد.

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …