ترامپ: رفتار عربستان سعودی با ما منصفانه نبوده است

ترامپ از هزینه حمایت نظامی از عربستان سعودی گله کرده و آن را منصفانه ندانسته است.

دونالد ترامپ در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که “صراحتا بگویم، رفتار عربستان سعودی با ما منصفانه نبوده چون ما برای دفاع از عربستان مقدار عظیمی پول از دست می‌دهیم.”

آقای ترامپ که قرار است ماه آینده، در نخستین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان ناتو به بروکسل سفر کند، احتمال دیدار از عربستان سعودی و اسرائیل در جریان این سفر خارجی را مطرح کرد. او گفت دولت آمریکا برای تدارک احتمالی این سفر با مقامات این دو کشور مذاکراتی داشته است.

+ ترامپ: کره جنوبی بهای شبکه دفاع ضد موشکی را بپردازد

انتقاد از هزینه حمایت نظامی از عربستان سعودی یادآور اظهارات دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته است که با تاکید بر اولویت دادن به منافع آمریکا در روابط با کشورهای دیگر ، هزینه حمایت و همکاری دفاعی با کشورهای دیگر را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که کشورهای برخوردار از چنین حمایتی باید هزینه آن را برعهده بگیرند. به گفته او، آمریکا بخش اصلی هزینه روابط نظامی با کشورهای دیگر را متقبل شده است.

آقای ترامپ در همین مصاحبه، از کره جنوبی خواست هزینه استقرار شبکه دفاع ضدموشکی آمریکا در آن کشور را بپردازد، درخواستی که با واکنش منفی مقامات کره جنوبی مواجه شده است.

محمد بن سلمان و ترامپحق نشر عکسREUTERS
Image captionوزیر دفاع سعودی در دیدار با ترامپ بر استحکام روابط دو کشور تاکید نهاد

سال گذشته، آقای ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی ضمن تاکید بر ادامه حمایت از عربستان سعودی، گفته بود که “آنها بهای منصفانه‌ای به ما نمی‌پردازند.”

ایالات متحده تامین کننده اصلی نیازهای تسلیحاتی عربستان سعودی است و ارزش صادرات نظامی آمریکا به آن کشور در سال‌های اخیر به ده‌ها میلیارد دلار بالغ شده است. ایالات متحده خدمات نظامی دیگری از جمله دوره‌های آموزشی برای نیروهای سعودی برگزار می‌کند. آقای ترامپ معتقد است که همکاری نظامی آمریکا با عربستان برای ایالات متحده هزینه سنگینی را به همراه دارد.

مقامات عربستان سعودی هنوز نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند اما تابستان سال گذشته، وزیر خارجه آن کشور در واکنش به اظهارات آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که کشورش “به عنوان یک متحد، خرج خود را می‌دهد.”

ماه گذشته، محمد بن سلمان، فرزند پادشاه، معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا سفر کرد و پس از دیدار با دونالد ترامپ، از استحکام روابط دو کشور و دیدگاه مشترک آنها در زمینه‌های مختلف از جمله لزوم “مهار ایران” در منطقه سخن گفت. روابط عربستان سعودی و آمریکا از دهه ١٩٣٠ میلادی آغاز شد و با ملاقات رئیس جمهوری وقت آمریکا و پادشاه وقت سعودی در سال ١٩٤٥، استحکام یافت. در دهه‌های بعد و تبدیل عربستان سعودی به یک صادرکننده عمده نفت و کشوری برخوردار از منابع مالی قابل توجه، روابط دو کشور جنبه استراتژیک به خود گرفت.

با آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط آمریکا و عربستان سعودی نسبت به روابط دو کشور در سال‌های آخر ریاست جمهوری به مراتب گرم تر شده است. دولت عربستان سعودی توافق هسته‌ای ایران را نشانه نرمش غیرموجه دولت آمریکا در برابر ایران و برای امنیت منطقه خطرناک دانسته بود. به اعتقاد مقامات سعودی، لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران توانایی جمهوری اسلامی برای “دخالت” در امور کشورهای منطقه را افزایش داد بی آنکه مانع تلاش‌های بعدی ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی شود.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، برجام را “توافقی بد” توصیف کرد و اگرچه دولت او همچنان به تعهدات آمریکا در چارچوب این توافق عمل کرده، اما مقامات آمریکایی از لزوم “”بازنگری” در این توافقنامه سخن گفته‌اند. موضع به مراتب سختگیرانه‌تر دولت جدید آمریکا نسبت به ایران باعث رضایت عربستان سعودی و بهبود روابط آن کشور با ایالات متحده شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

کانون فیلمسازان مستقل حکم محمد رسول‌اف را محکوم کرد

در بیانیه‌ای که روز ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، آمده …