ترامپ فرمان ساخت بخشی از دیوار در مرز مکزیک را صادر کرد

رادیو آلمان:ترامپ فرمان ساخت بخشی از دیوار در مرز مکزیک را صادر کرد

مذاکره بر سر بودجه سالانه آمریکا همچنان در کنگره این کشور ادامه دارد، زیرا دمکرات‌ها حاضر به قبول بودجه برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک نیستند. از سال جدید میلادی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در دست دمکرات‌هاست.

برخوردها میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و حزب دمکرات این کشور سبب شده که بخشی از فعالیت‌ها در آمریکا که در ارتباط با تصویب بودجه سالانه در این کشور هستند، متوقف شوند.

در همین رابطه گفت‌وگوهای روز دوشنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر) در کنگره آمریکا بر سر تامین بودجه برای کشیدن دیواری در مرز مکزیک به نتیجه‌ای نرسید و دولت آمریکا نتوانست نظر اعضای حزب دمکرات این کشور را برای تامین این بودجه که خواست اکید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است به دست آورد.

 

مقامات کاخ سفید نیز بر این نظرند که این مذاکرات می‌توانند در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) نیز ادامه یابند.

ترامپ همچنان تاکید بر کشیدن دیواری در سراسر مرز مکزیک و آمریکا دارد. او روز دوشنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر) هشدار داد که چنین دیواری باید کشیده شود. ترامپ در یک پیام توئیتری اعلام کرد که فرمان کشیدن بخشی از این دیوار را به طول ۱۱۵ مایل (۱۸۵ کیلومتر) صادر کرده است.

ترامپ در این پیام توئیتری از جمله گفت: «ما دیوار را می‌کشیم و بسیاری از بخش‌های آماده را تعمیر می‌کنیم. در حال حاضر بخش‌هایی از این دیوار کاملا آماده هستند.»

ترامپ بار دیگر از نمایندگان دمکرات کنگره خواست نظر خود را در باره بودجه کشیدن دیوار تغییر دهند. او گفت دمکرات‌ها باید نظر خود را تغییر دهند و با بودجه‌ی کشیدن دیوار موافقت کنند. او در پیام توئیتری تاکید کرد که این اقدام، میلیاردها دلار برای آمریکا استفاده خواهد داشت.

در روزهای اخیر بودجه برخی از دستگاه دولتی آمریکا به حالت تعلیق درآمد، زیرا تا آن زمان بودجه جدیدی برای بسیاری از وزارت‌خانه‌های آمریکا تصویب نشده بود. ترامپ اعلام کرده تا زمانی که بودجه کشیدن دیوار در مرز برلین در بودجه سالانه منظور نشود حاضر نیست این بودجه را توشیح کند.

او از کنگره آمریکا تقاضا کرده که در بودجه سالانه پنج میلیارد دلار برای کشیدن دیوار در مرز آمریکا با مکزیک منظور کند. اما نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره دیگر اکثریت را در این مجمع قانون گذاری ندارند و نمی توانند این طرح را بدون موافقت حزب دمکرات آمریکا تصویب کنند.

فشار بر مردم

به خاطر تصویب نشدن طرح بودجه سالانه در کنگره آمریکا اکنون باید صدها هزار کارمند دولت در سراسر آمریکا یا به مرخصی اجباری بروند یا بدون حقوق همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

در صورت ادامه این وضع بخشی از شهروندان که با سازمان‌های دولتی همکاری می‌کنند نیز باید فعالیت‌های خود را پایان دهند. به طور مثال کارمندان نمایشگاه‌های دولتی یا شرکت‌هایی که با قراردادهای دولتی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند فعالیت‌های‌شان قطع خواهد شد.

کاخ سفید خود را برای ادامه این وضعیت تا مدتی طولانی آماده کرده است. مایکل مولوِینی سیاست‌مدار آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه و رئیس دفتر ترامپ در کاخ سفید، روز یکشنبه ۲ دی (۲۳ دسامبر) گفت این امکان وجود دارد که این وضعیت تا سال آینده نیز ادامه یابد.

مولوینی گفت مواضع دولت در این باره با مواضع حزب دمکرات آمریکا به شدت متفاوت هستند و به‌نظر نمی‌رسد که این مواضع در روزهای آینده به هم نزدیک شوند.

چاک شومر، رئیس ائتلاف حزب دمکرات‌در مجلس سنای آمریکا، گفته است ترامپ اگر بخواهد قانون بودجه را به تصویب برساند باید ایده کشیدن دیوار در مرز مکزیک را از سر به در کند. رئیس ائتلاف حزب دمکرات‌در مجلس سنای آمریکا در ادامه تاکید کرده است: «ما خواستار امنیت مرزی خود هستیم، نه کشیدن دیوار.»

مذاکرات در باره تصویب طرح بودجه آمریکا و رابطه آن با امنیت مرزهای این کشور همچنان به شدت ادامه دارد. ترامپ به همین خاطر مرخصی کریسمس خود به فلوریدا را لغو کرده و در نظر دارد این تعطیلات را در کاخ سفید بگذراند.

قرار است نشست مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز پنج‌شنبه ۶ دی (۲۷ دسامبر) برگزار شود. تنها در صورتی که مقامات دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه پیش از این تاریخ بر سر بودجه سالانه موافقت کرده باشند می‌توان امیدوار بود که این بودجه به تصویب برسد.

از آغاز سال آینده میلادی (۲۰۱۹) قدرت احزاب در کنگره آمریکا تغییر می‌یابد. سنای آمریکا همچنان در دست اکثریت نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا باقی می‌ماند، اما اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا را دمکرات‌ها تشکیل خواهند داد.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …