ترامپ: هدف خلع سلاح کامل کره شمالی‌ است

رادیو فردا:دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید در گفت‌وگویی که با همتای چینی خود داشته، تاکید شده تعلیق آزمایش‌های کره شمالی در برابر رزمایش‌های مشترک آمریکا «قابل قبول نیست» و کره شمالی باید کاملا خلع سلاح اتمی شود. دور تازه‌ای از از رزمایش‌های مشترک آمریکا و ژاپن نیز برای مدت ده روز آغاز می‌شود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفته است در جریان گفت‌وگو با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، توافق کرده‌اند که موضوع «تعلیق در برابر تعلیق» با کره شمالی قابل قبول نیست. مقام‌های پکن هنوز به این گفته‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

طرح تعلیق آزمایش‌های اتمی و نظامی کره شمالی در برابر تعلیق رزمایش‌های مشترک آمریکا و متحدان آن در شرق آسیا، بارها از سوی چین و روسیه به‌عنوان «راه‌حل کلیدی» در کاهش بحران شبه‌جزیره کره توصیه شده‌است. این پیشنهاد در دولت باراک اوباما نیز مطرح شده بود و رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا آن را فاقد جدیت توصیف و رد کرده بود.

آقای ترامپ نیز می‌گوید «ما (آمریکا و چین) توافق کرده‌ایم که نمی‌شود تعلیق در برابر تعلیق، که قبلا نیز آزمایش شده و ناموفق بوده، را قابل قبول بدانیم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است که هدف اصلی خلع سلاح کامل زرادخانه اتمی کره شمالی‌ست. ترامپ می‌گوید زمان در گذر است و آمریکا به‌وضوح تاکید کرده «همه گزینه‌ها روی میز است».

تازه‌ترین سخنان آقای ترامپ در زمانی بیان شده که تازه‌ترین دور از رزمایش‌های دریایی ایالات متحده و ژاپن نیز در آب‌های جنوبی ژاپن آغاز می‌شود.

نیروی دریایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفته است در رشته‌تمرین‌های ده روزه در اطراف جزیره اوکیناوا -جنوب مجمع‌الجزایر ژاپن- ۱۴ هزار خدمه نظامی ایالات متحده، ناو هواپیمابر رونالد ریگان، ناوشکن‌های استتهم، چفی و ماستین، و دیگر ماشین‌های جنگی، شرکت خواهند کرد.

سه روز پیش نیز روزنامه آساهی شیمبون ژاپن گزارش داده بود چندی پس از توافق میان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و دونالد ترامپ برای «فشارهای حداکثری» بر پیونگ‌یانگ، برای نخستین بار سه ناو هواپیمابر و سه ناوشکن آمریکا، در کنار هم، در رزمایشی گسترده در دریای ژاپن شرکت کرده‌اند.

بحران در شبه‌جزیره کره و پیرامون آن در پی آزمایش‌های موشک‌های دوربرد و شـشمین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ، بار دیگر شدت گرفته‌است. تازه‌ترین آزمایش‌ها تفاوت‌های عمده‌ای با آزمایش‌های نظامی پیشین در کره شمالی دارند چرا که گفته می‌شود در جریان آن‌ها موشک‌های دوربرد با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا به‌طور موفقیت‌آمیزی پرتاب شده‌اند. در عین حال آزمایش شـشم اتمی در کره شمالی نیز قوی‌تر از تمامی انفجارهای پیشین بوده‌است.

کره شمالی می‌گوید هدف از رزمایش‌های مشترک آمریکا در منطقه، تمرین برای حمله و تغییر رژیم آن کشور است. ایالات متحده و متحدان آن تاکید کرده‌اند که این تمرین‌های نظامی با هدف حفظ و ارتقای آمادگی دفاعی در برابر حملات احتمالی کره شمالی انجام می‌شود.

«گفت‌وگو در مورد گزینه‌های نظامی در سئول»

دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری روز چهارشنبه که به دیدارها و سفر ۱۳ روزه‌اش به آسیا مربوط می‌شد، به دیدار از سئول اشاره کرد و گفت با مقام‌های ارشد نظامی در کره جنوبی در مورد گزینه‌های نظامی احتمالی گفت‌وگو کرده‌است.

ترامپ گفته است: من با فرماندهان نظامی ایالات متحده و کره جنوبی در مورد هر دو گزینه‌ی نظامی، و آمادگی برای واکنش نشان دادن به تحریک‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز کره شمالی، گفت‌وگو کرده‌ام.

مقام‌های ارشد کره جنوبی در مواردی نگرانی خود را از اقدام نظامی احتمالی آمریکا، بدون رایزنی با سئول ابراز کرده‌اند، هرچند تاکید شده‌است که واشینگتن قول داده اطلاع‌رسانی پیشاپیش گزینه نظامی احتمالی صورت گیرد.

با وجود این‌ها شماری از کارشناسان بر این عقیده هستند که در صورت تصمیم‌گیری در واشینگتن مبنی بر حمله احتمالی به کره شمالی، آمریکا به‌دنبال اجازه از سئول نخواهد بود. از جمله این کارشناسان رابرت گالوچی، از مذاکره‌کنندگان اتمی با کره شمالی در دهه ۱۹۹۰، روز پنج‌شنبه در جریان نشستی در واشینگتن گفته است «قابل درک است که مردم و مقام‌های کره جنوبی خواستار رایزنی در مورد تصمیم آمریکا باشند». اما آقای گالوچی می‌گوید او در دیداری که با مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی داشته، گفته‌است چنین احتمالی بسیار کم است.

در نشست واشینگتن چو میه، رهبر حزب حاکم در کره جنوبی نیز حضور داشت که گفته است سئول جنگ در شبه‌جزیره کره را بدون کسب رضایت کره جنوبی «تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت».

آقای گالوچی می‌گوید احتمالا آمریکا در صورتی که بخواهد دست به حمله بزند به اطلاع سئول خواهد رساند، اما اتحاد دوطرفه به این معنی نیست که ایالات متحده به دفاع از خود و مافعش دست نزند.

کره جنوبی، تنها متحد ایالات متحده در آسیا است که با کره شمالی مرز زمینی مشترک دارد. چین و روسیه نیز با کره شمالی هم‌مرز هستند.

اینرا هم بخوانید

فرانسه:۱۵۰ هزار سرباز روس تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

مقام‌های دفاعی فرانسه تلفات ارتش روسیه در طول بیش از دو سال جنگ جاری علیه …