ترامپ و اکشن فیلم آمریکائی!

دیشب صحنه تلویزیون بسیار هیجان انگیز و میخکوب کننده بود عینا مثل این بود که یک فیلم بسیار جالب و نادر و بسیار سرگرم کننده برای کل مردم دنیا روی صحنه تلویزیون به نمایش درآمده باشد. هرکس که خبر دار میشد فورا به دوستانش زنگ میزد که تلویزیون را روشن کن، در آمریکا دارد کودتا میشود. باور کردنی نبود. درست وقتی که مجلس سنا مشغول بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، ناگهان یک عده با کلاههای قرمز نوع ترامپ و بنرها و پلاکادرهای طرفداری از ترامپ به صحنه سنا هجوم آوردند و همه جا را اشغال کردند و سنای آمریکا که بالاترین ارگان قانون گزاری در آمریکاست تعطیل شد و جماعت اوباش با سر و صدا و شعار و داد و بیداد همه چیز را بهم ریختند و سناتورها را فراری دادند. این اولین بار در تاریخ آمریکاست که چنین اتفاقی روی میدهد و براستی باور کردنی نبود. گرچه از مدتها قبل این بحث که ترامپ ممکن است از قدرت کنار نرود و دست به کودتا بزند در رسانه ها مطرح بود بعلاوه ترامپ قبلا به هوادارانش فراخوان داده بود که اجازه ندهند که انتخابات دزدیده شود اما دیروز همه آن چیزهایی که تصور میشد، بوقع پیوست. ساعتها در میان پلیس و مقامات آمریکا حالت بلاتکلیفی و بلاتصمیمی حاکم بود و معلوم بود که نمیدانند چه کنند. چونکه ترامپ از جماعت اوباش طرفداری کرده بود و به آنها گفت که من شما را درک میکنم و میدانم که عصبانی هستید که انتخابات دزدیده شده است اما آرام باشید و به خانه هایتان بروید و من عاشق شماها هستم! وقتی که رئیس جمهور عاشق اوباش است نمیشود اوباش را بسادگی مورد حمله قرار داد. بالاخره بعدا فرماندار واشنگتن دستور حمله داد و پلیس وارد شد و با اوباش طرفدار ترامپ درگیر شد و در جریان درگیریها پنج نفر کشته شدند و حدود شصت نفر دستگیر شدند و سنا تخلیه شد.


بعد از چند ساعت سنا مجددا جلسه تشکیل داد و ریاست جمهوری بایدن را تایید کرد. سوال اینست که اکنون با ترامپ چه باید کرد و مهمتر اینکه ترامپ با آمریکا چه خواهد کرد؟
ده دوازده روز به دوره ریاست جمهوری ترامپ بیشتر باقی نمانده است. اما اینکه او همین ده دوازده روز هم سرکار باقی بماند برای آمریکا باعث سرشکستگی بیشتر و خجالت است. به همین دلیل بحث اینست که با استفاده از یک متمم قانون اساسی او را از کار برکنار کنند و معاون او مایک پنس جای او را بگیرد. اما عملی شدن این قانون مشروط به اینست که کابینه ترامپ و خود معاون او مایک پنس از ترامپ سلب مسئولیت کنند. بعید نیست که پنس برای ادامه کاریر سیاسی خود این گام مهم را بردارد و صف خود را در لحظه آخر از ترامپ جدا کند. در این صورت کار کمی ساده میشود. یک راه دیگر هم استیضاح اوست و اعلام عدم صلاحیت او توسط کنگره است. اما این روندی است که طول میکشد و کمکی به حل مساله نخواهد کرد.


در هرحال نکته جالب اینست که ترامپ پدیده جالبی است. چهار سال است دنیا را سرگرم کرده است و این روزهای آخر سطح هیجانات را بالاتر برده است! اما او از آسمان نیامده است. او هرچه هست دیوانه یا فاشیست یا ضد زن و ضد پناهنده و هرچیز دیگری، محصول سیستم آمریکائی است. دوران او تمام میشود. اما میراث او یعنی اوباش چرخانی و به میدان آوردن دست راستی ها و کلاه قرمزها و کوکلاس کلانها و اوباش و حاکمیت دروغ و شانتاژ، تا مدتها همچنان صحنه سیاسی آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این پدیده ای شبیه به تحرک در آمدن خمینی و داعش و بوکوحرام در خاورمیانه است که عملا پاسخی بود به موقعیت حضیض و پایان جنبش اسلامی. جنایات تکان دهنده خمینی و داعش و دیگر دستجات فاشیست اسلامی قرار بود جنبش اسلامی را از انزوا و حضیض و اضمحلال نجات دهد و برای مدتی هم نجات داد. تا در دور بعد نابودی قطعی تر و ریشه ای تر آنها را رقم بزند. به میدان آوردن اوباش دست راستی آمریکا هم قرار است آمریکا را از فروافتادن از مقام سروری دنیا نجات دهد. مهم این نیست که عقل سلیم و منطق انسانی در مورد نتایج و عواقب این تحرکات چه حکم میکند. در قاموس فاشیستها و اوباش کف بر دهان آورده، منطق انسانی و عقل سلیم معنای چندانی ندارد.

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …