ترامپ و پوتین توافق خود در مورد سوریه را بسیار مهم توصیف کردند

رادیو فردا:پس از آنکه رسانه‌های روسی از توافق دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر راه حلی برای بحران سوریه خبر دادند،‌ رؤسای جمهور آمریکا و روسیه تأیید کردند بر سر «نیاز به یافتن راه حلی سیاسی» هم‌عقیده‌اند و توافق خود در این مورد را بسیار مهم توصیف کردند.

رسانه‌های دولتی و رسمی روسیه روز شنبه ۲۰ آبان‌ماه، به نقل از سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، کرملین، از توافق دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر بیانیه‌ای مشترک در مورد سوریه، و «تأکید» بر اهمیت وجود مناطق کاهش تنش در این بیانیه خبر دادند.

ویتنام از روز جمعه، ۱۹ آبان، میزبان نشست دو روزه سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌ پاسفیک»، موسوم به اَپِک است و سران هر دو کشور آمریکا و روسیه در این نشست حضور دارند.

کاخ کرملین روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده‌اند.

در ادامه سفر آسیایی خود، به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران از دیداری «کوتاه» با ولادیمیر پوتین خبر داده و گفت که بر سر «نیاز به یافتن راه حلی سیاسی» و دیپلماتیک برای بحران سوریه به توافق رسیده‌اند.

در بیانیه‌ای هم که به همین منظور منتشر شد و به گفته کرملین حاصل تلاش وزرای خارجه دو کشور بود، بر راه حلی سیاسی تأکید شده و آمریکا و روسیه تعهد کرده‌اند که به «تلاش مشترک» برای نابود کردن داعش ادامه دهند.

رویترز به نقل از رئیس جمهور آمریکا در روز شنبه، ۲۰ آبان، گفت که این توافق «جان افراد زیادی را نجات خواهد داد».

در مقابل به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران آمده است «این توافقی بسیار مهم است» که اصول مقابله با تروریسم را تأیید می‌کند.

رهبران دو کشور در بیانیه مشترک خود با تأکید بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، بر تداوم مبارزه تا شکست نهایی داعش و احیای فرایند صلح بر پایه مذاکرات ژنو تصریح کرده‌اند.

در بیانیه مسکو و واشینگتن همچنین بر «تعهد به تمامیت ارضی و استقلال سوریه تأکید شده و از تمام طرف‌های درگیر خواسته شده که در روند سیاسی ژنو نقشی فعال ایفا کنند».

این اشاره به مذاکره درباره سوریه تحت لوای سازمان ملل است که تاکنون تنها فراز و نشیب بسیار داشته و در مقابل به پیشرفت و نتیجه مشخصی نیز نرسیده است.

در مقابل ماه‌هاست که یک رشته مذاکرات نیز در آستانه، پایتخت قزاقستان، در جریان است که در مقایسه نتیجه بیشتری از آن حاصل شده است:‌ از جمله ایجاد مناطق «کاهش تنش» در چهار نقطه از خاک سوریه با همکاری روسیه، ترکیه و ایران.

در همین زمینه پیشتر خبرگزاری روسی اینترفکس در گزارش روز شنبه خود از «تأکید دوباره» دو رئیس جمهور بر اهمیت مناطق کاهش تنش در سوریه «به عنوان پیش‌شرط اصلی» یک راه حل سیاسی برای معضل سوریه خبر داده بود.

روسیه به همراه ایران مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه هستند. روسیه با حضور نظامی خود در سوریه طی سال‌های اخیر توانسته است موازنه نظامی در جنگ داخلی این کشور را به نفع حکومت بشار اسد تغییر دهد.

آمریکا نیز از نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها، حمایت می‌کند که توانسته اند بخش هایی از سوریه و به ویژه شهر رقه را تصرف کنند.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …