ترزا می در صورت تصویب توافقنامه خروج برگزیت استعفا می‌دهد

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا وعده داده آماده است به محض تصویب توافقنامه خروج کشورش از اتحادیه اروپا، برگزیت، کناره‌گیری کند.

او گفته در صورت تصویب توافقنامه پیشنهادی او در پارلمان دیگر برای ادامه گفتگوها میان دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر کار باقی نخواهد ماند.

با وجود این، بر اساس اظهارات نمایندگان محافظه‌کاری که در این جلسه با خانم می حضور داشته‌اند او تاریخ دقیقی برای کناره‌گیری از قدرت مشخص نکرده است.

تصمیم خانم می تنها دو روز پس از اقدام بی‌سابقه نمایندگان پارلمان بریتانیا صورت گرفته که طی آن با هدف جلب حمایت اکثریت اعضا از یک راه حل جایگزین برای برگزیت، به انتقال قدرت تصمیم‌گیری در این زمینه از نخست وزیر به مجلس عوام رای داده‌اند.

خانم می این وعده را روز چهارشنبه (هفتم فروردین – ۲۷ مارس) در جلسه‌ای با اعضای فراکسیون حزب محافظه کار (کمیته ۱۹۲۲) عنوان کرده و آن طور که جیمز کارتلیج، نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا می‌گوید “خانم می (پس از تصویب برگزیت در پارلمان) برای گفتگوهای فاز دوم آن در قدرت باقی نخواهد ماند.”

“آن طور که من ملتفت شدم او (ترزا می) گفت که به محض مصوب شدن توافقنامه خروج او راه را برای سپردن ریاست دولت به نفر بعدی باز خواهد کرد.”

سیمون هارت، دیگر نماینده محافظه‌کار حاضر در این جلسه هم به نیک وات، گزارشگر بی‌بی‌سی، گفته خانم می منتظر آن خواهد شد تا توافقنامه خروج برگزیت در پارلمان به تصویب برسد و سپس راه را برای نخست‌وزیر بعدی باز کند.

منتقدان خانم می بارها گفته‌اند که در صورت تصویب توافقنامه خروج در پارلمان، تمایل ندارند در فاز بعدی برگزیت که دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر جزئیات و چگونگی اجرایی کردن برگزیت مذاکره می‌کنند خانم می همچنان بر مسند قدرت باشد.

بدین ترتیب، ممکن است تضمین خانم می برای کناره‌گیری از قدرت در صورت تصویب توافقنامه خروج برگزیت در پارلمان، آن بخش از نمایندگان مخالف را اقناع کند و به مصوب شدن این توافقنامه کمک کند.

تاکنون همه طرح های برگزیت که دولت خانم می بر سر آنها با اتحادیه اروپا به توافق رسیده در پارلمان این کشور رد شده است که آخرین آنها روز ۱۲ مارس بود.

جناح‌های سیاسی مختلف به دلایل متفاوتی علیه توافقنامه رأی داده اند. حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، و نیز نمایندگان طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا معتقدند خروج طبق این توافقنامه برای اقتصاد بریتانیا مضر است.

در سوی دیگر، هواداران سرسخت برگزیت معتقد بودند توافقنامه به دست آمده توسط دولت کنترل کامل همه امور را به بریتانیا برنمی‌گرداند و مخصوصاً نگران بودند که بخش مربوط به مرز ایرلند شمالی، باعث می‌شود بریتانیا تا ابد در قید و بندهای اتحادیه اروپا بماند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …