ترکیه: آمریکا متعهد به همکاری در نابودی پ.ک.ک به ویژه در سنجار عراق شد

مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آمریکا متعهد شده برای نابودی گروه کارگردان کردستان (پ.ک.ک) به ویژه در منطقه سنجار عراق، همکاری کند.

به گزارش شماره روز جمعه 31 مارس روزنامه حریت ترکیه، این سخنان اغلو در سفری که به بروکسل داشته، مطرح شده است.

«فعلا در سوریه می‌مانیم»

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور عملیات نظامی چند ماهه خود را در شمال سوریه با موفقیت به پایان رسانده اما نیروهای ترک در آینده نزدیک از مناطق تحت کنترل خود در این کشور خارج نمی‌شوند چرا که آنکارا به دنبال تضمین بازگشت شرایط عادی در این مناطق است.

بنا بر این گزارش، داوود اغلو ادامه داد: «ایجاد مناطق مسکونی (امن) در شمال سوریه ضروری است. آمریکا هم نظری مشابه دارد. علاوه بر این نیروهای محلی که قرار است در این منطقه مستقر شوند باید مورد آموزش قرار گرفته و مجهز شوند».

چاووش‌اوغلو هم‌چنین خاطرنشان کرد که ترکیه «زمانی روند کاهش یا خروج نیروهای خود از شمال سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد که اطمینان یابد نیروهای محلی به صورت کامل قادر خواهند بود این مناطق را تحت مراقبت خود قرار دهند».

وی در ادامه توضیح داد که در دیدار روز پنجشنبه‌اش با خود با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است که مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (کرد) نمی‌تواند به عنوان «مناطق امن» در نظر گرفته شوند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به شرایط کردها در شهرهای تل‌ابیض و عفرین در شمال سوریه گفت که در پاسخ به سوال تیلرسون مبنی اینکه چرا این امر شدنی نیست، عنوان کرده است: «ما میزبان 300 هزار سوری کُرد هستیم که از مناطق تحت کنترل این یگان‌ها به ما پناه آورده‌اند. اکثر این افراد از سوی نیروهای این یگان‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند چرا که عقاید مشابهی با این گروه ندارند. این افراد که به ما پناه آورده‌اند سرکوبگری‌های یگان‌های کرد را نمی‌پذیرند».

چاووش‌اوغلو هم‌چنین اظهار کرد که تیلرسون در این گفت‌وگوها، ارسال سلاح سنگین برای یگان‌های حفاظت خلق را تکذیب کرده است، با این حال ترکیه در این دیدار به دولت آمریکا توصیه کرده است که «به دنبال دستاوردهای کوتاه مدت نباشید و با یک گروه تروریستی مشارکت نکنید».

از چند ماه پیش واحدهای ترکیه عملیاتی نظامی در شمال سوریه با همکاری مخالفان مسلح دولت این کشور (ارتش آزاد سوریه) آغاز کرده بود. این عملیات که «سپر فرات» نام داشت، به دنبال دور کردن شبه‌نظامیان داعش و واحدهای حمایت از خلق (کُرد) از مرز ترکیه بود.

هفنه گذشته بن علی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه، پایان موفقیت آمیز این عملیات را اعلام کرد و گفت در صورتی که ترکیه قصد داشته باشد دست به عملیاتی جدید بزند، با نام دیگری خواهد بود.

«آمریکا متعهد به همکاری در نابودی پ.ک.ک شد».

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین عنوان کرد که واشنگتن در این دیدار متعهد شده برای نابودی پ‌ک‌ک به ویژه در منطقه سنجار عراق با آنکارا همکاری کند.

چاووش‌اوغلو با اشاره به این موضوع ادامه داد: «ما به طور قطع تا زمانی که پ‌ک‌ک در سنجار حضور دارد گزینه نظامی را در این منطقه پیش می‌بریم. سنجار برای ما هیچ تفاوتی با کوه‌های قندیل که مامن اصلی این کردهاست، ندارد. آمریکایی‌ها نیز به ما گفته‌اند که هر برنامه‌ای برای نابودی پ‌ک‌ک در هرجایی از جمله سنجار را پیش خواهند برد و با ما همکاری خواهند کرد».

ترکیه حزب پ.ک.ک را که بیش از 3 دهه است با دولت مرکزی در انکارا در نبردی مسلحانه به سر می‌برد و خواستار برپایی منطقه‌ای خودمختار برای کُردها است، گروهی «تروریستی» می‌داند.

سنجار منطقه‌ای در شمال عراق است که اکثر ساکنانش از اقلیت «ایزدی» هستند. داعش پس از تصرف این منطقه، اقدام به قتل عام گسترده مردمان آن و به کنیزی گرفتن زنان با هدف استفاده جنسی از آن‌ها کرد؛ مساله‌ای که تاثیر بزرگی بر افکار عمومی جهانی داست.

در عملیات بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش از سنجار، شبه‌نظامیان پ.ک.ک هم مشارکت داشتند و برای خود پایگاهی در این منطقه ایجاد کرده‌اند. این مساله باعث نگرانی و خشم ترکیه شده است.العربیه

اینرا هم بخوانید

شکر رسما ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته گران شد

دو هفته پس از انتشار فهرست جدید مشمولان دریافت ارز ترجیهی، وزارت جهاد کشاورزی امروز …