مرگ ده‌ها فلسطینی زیر شکنجه در زندان‌های رژیم سوریه

براساس گزارش‌های نهادهای فلسطینی، تا کنون ده‌ها فلسطینی زیر شکنجه در زندآن‌های رژیم حاکم بر سوریه به ریاست بشار اسد، کشته شده‌اند. این در حالی است که زندانبانان زندآن‌های سوریه با شکنجه کودکان فلسطینی زندانی، آن‌ها را وادار به آموختن روش‌های شکنجه و مشارکت در شکنجه دیگر زندانیان کرده‌اند. تعداد زندانیان فلسطینی موجود در زندآن‌های سوریه نزدیک به دو برابر زندانیان فلسطینی موجود در زندآن‌های اسرائیل است.

به گزارش مرکز ثبت مستند زندانیان و ناپدیدشدگان فلسطینی در سوریه، در پایان مارس 2017 تعداد 12492 فلسطینی در سوریه زندانی هستند و به خانواده‌هایشان اطلاعاتی درباره مکان نگهدای آن‌ها و سرنوشت این زندانیان داده نمی‌شود. براساس گزارش‌های این مرکز تعدادی از خانواده‌های فلسطینی نیز که برای دریافت اطلاعات درباره فرزندانشان به مراکز امنیتی مراجعه کرده‌اند، دستگیر شده‌اند. در حالی که تعداد فلسطینی‌های زندانی در زندآن‌های اسرائیل نزدیک به 7 هزار نفر برآورد شده است، 12492 فلسطینی در زندآن‌های رژیم سوریه به سر می‌برند که تعدادی قابل توجهی از آن‌ها زنان و کودکان هستند.

براساس اطلاعاتی که مرکز ثبت مستند زندانیان و ناپدیدشدگان فلسطینی در سوریه از زندانیان سابق جمع‌آوری کرده است، رژیم سوریه زندانیان فلسطینی را نه براساس دلیلی که به خاطر آن دستگیر شده‌اند، که تنها به دلیل فلسطینی بودنشان به فجیع‌ترین شکل ممکن شکنجه می‌کند. با این حال این مرکز تاکید کرده است بخش اعظم زندانیان به دلایل واهی دستگیر شده‌اند.

 

613 زن فلسطینی در زندان‎های سوریه

مرکز ثبت مستند زندانیان و ناپدیدشدگان فلسطینی در سوریه گزارش کرده است که 613 زن فلسطینی در زندآن‌های سوریه به سر می‌برند و تحت شدیدترین انواع شکنجه‌های روحی و جسمی قرار دارند. این شکنجه‌ها شامل تجاوز جنسی در حضور شوهران و یا فرزندان و یا اجبار اعتراف به کارهایی است که این زندانیان انجام نداده‌اند. شکنجه با جریان برق، باتوم‌های فلزی، شلاق، بی‌توجهی به مشکلات پزشکی از جمله دیگر روش‌های به کار رفته علیه زندانیان است.

به گزارش این مرکز، موارد بی‌شماری از توهین‌های نژادی، فرقه‌ای، دینی و توهین به خانواده نیز ثبت شده است. در اثر این شکنجه‌ها تا کنون 38 تن از زنان فلسطینی زندانی در سوریه جان باخته‌اند.

789 کودک فلسطینی در زندان‎های سوریه
براساس گزارش‌ها 789 كودک فلسطینی که تعدادی از آن‌ها زیر پنج سال سن دارند نیز در زندآن‌های رژیم سوریه حضور دارند. این کودک ناچارند در خدمت زندانبانان و افسران بوده، اتاق‌های آن‌هارا تمیز کرده یا ابزارآلات شکنجه برای برای بازجوها بیاورند. گفته می‌شود برخی بازجوها و شکنجه‌گران شیوه‌های شکنجه را به این کودکان آموخته و آن‌ها را مجبور می‌کنند در شکنجه زندانیان مشارکت کنند. تا کنون مرگ 54 تن از این کودکان زیرشکنجه ثبت شده است.

رهبران و فرماندهان فلسطینی در زندان‎های سوریه

تا کنون وجود 1194 تن از رهبران و کادر گروه‌های فلسطینی در زندآن‌های سوریه و همچنین مرگ 166 تن از آن‌ها ثبت شده است. براساس آمارهای مرکز ثبت مستند زندانیان و ناپدیدشدگان فلسطینی در سوریه، رهبران و فرماندهان فلسطینی در زندان‎های سوریه به شرح ذیل هستند.

978 زندانی و 133 کشته از جنبش آزادی‌بخش فلسطین (فتح)

143 زندانی و 22 کشته از جنبش مقاومت اسلامی (حماس)

32 زندانی و 3 کشته از جهاد اسلامی فلسطین

41 زندانی و 8 کشته از جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین

به گزارش مرکز ثبت مستند زندانیان فلسطینی، دو گروه فتح و حماس به طور جداگانه در حال مذاکره با نظام برای آزادسازی برخی زندانیان خود هستند.

نقش سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آزادی زندانیان

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) تا کنون توانسته 11 زن و مرد زندانی در سوریه را که عمدتا افراد کهنسال بوده‌اند، آزاد کرده است. با این‌حال علیرغم وجود صدها زن و کودک فلسطینی در زندان، ساف ادعا کرده است آن‌ها که در زندان مانده‌اند، تروریست‌هایی هستند که دست‌هایشان به خون مردم سوریه آغشته شده است. نیروهای مخالف اسد نیز توانسته‌اند در چهارچوب توافقات تبادل اسرا، 88 زن و مرد فلسطینی را زندآن‌های رژیم خارج کنند.

اجساد کشته‌شدگان

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، مرکز ثبت مستند زندانیان و ناپدیدشدگان فلسطینی در سوریه تا کنون مرگ 539 زندانی فلیسطینی در زندآن‌های سوریه را تایید کرده است. از این تعداد تنها جسد 22 تن از کشته‌شدگان در ازای مبالغ هنگفت به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است.

گزارش‌های حقوقی درباره به سرقت رفتن اعضای بدن این کشته‌شدگان در بیمارستان دانشگاهی اسد منتشر شده است. گفته می‌شود آنچه از جنازه‌های این افراد باقی می‌ماند در حوض‌های اسید در یکی از زیرزمین‌های بیمارستان نظامی مزه انداخته شده و پس از ذوب آن‌ها در اسید، از طریق سیستم فاضلاب دفع می‌شوند.العربیه

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …