تظاهرات انبوه مردم زاهدان به مناسبت سالروز جمعه خونین.حکومت به صف تظاهر کنندگان تیراندازی کرد

امروز هفتم مهر ماه یکروز مانده به سالگرد جمعه خونین زاهدان، روز مهم اعتراضی دیگری در تداوم انقلاب رقم خورد. در این روز علیرغم قشون کشی بسیار حکومت اسلامی از شهرهای دیگر به  استان سیستان و بلوچستان و نظامی کردن شهرها از مدتها پیش، از همان آغاز صبح جمع های اعتراضی مردم در زاهدان شکل گرفت و شعاردهی ها آغاز شد. حکومت اسلامی با بستن خیابانها و محاصره مسجد مکی و بنا بر خبرها با استقرار نیروی انتظامی در ۷۰ نقطه شهر تلاش فراوانی کرد که جلوی تظاهرات خیابانی مردم را بگیرد. اما جمعیت انبوه مردم خشمگین ومعترض در گرامیداشت یاد جانباختگان جمعه خونین در این شهر بی توجه به لشکر اوباش، به خیابان آمدند و با فریاد شعارهای سرنگونی علیه حکومت قاتلان، و با سر دست گرفتن بنرهای اعتراضی شان شهر و مسجد مکی را که در محاصره سرکوب گران حکومت بود  به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند. در مسیر خیابان مردم با دست نوشته هایی که روی آنها نوشته شده بود که ترسی از نیروی انتظامی ندارد و توپ و تانک و فشفشه تاثیری ندارد، و پخش آن در میدیای اجتماعی پاسخ سرکوبگران حکومت را دادند. طبق گزارشات تا کنونی علاوه بر زاهدان در این روز در دیگر شهرهای استان از جمله در شهرهای سوران، راسک، تفتان، و خاش نیز مردم وسیعا به خیابان آمدد و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در این اعتراضات شعارهای اعتراضی مردم عمدتا معترضین با شعارهایی دادخواهانه، علیه جمهوری اسلامی و علیه شخص خامنه ای، سپاه و بسیج، و علیه ولایت و سلنطت بود. مردم از جمله شعار میدادند: “مرگ بر دیکتاتور”، “بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی”، “مرگ بر خامنه ای”، و ” قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان”.

بر اساس خبرهای منتشر شده در این روز سرکوبگران حکومت به صفوف مردم یورش برده و با پرتاب گاز اشک آور سعی در پراکندن جمعیت کردند و مردم با آنها درگیر شده و در جاهایی خیابانها را بسته  و در جاهایی سرکوبگران را فراری داده اند. همچنین طبق  گزارشات تا کنونی در اثر  تیراندازی با سلاحهای نیمه سنگین به سوی مردم از سوی جانیان اسلامی ۲۳ نفر زخمی شده اند که چهار نفر از آنان کودک هستند. همچنین خبرها از دستگیریهای فله ای در مناطقی از زاهدان همچون کوثر، خیام ، کشاور گزارش میدهند.

 این چنین است که مردم در زاهدان و در استان سیستان و بلوچستان جانانه در مقابل حکومت جنایتکار اسلامی ایستاده و با شعار “قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان” تداوم انقلاب را فریاد میزنند.

سالروز  “جمعه خونین” در زاهدان، سالروز جنایت  هولناکی در این شهر از سوی حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی در  روز هشتم مهر مه سال ۱۴۰۱ است که برای همیشه در پرونده جنایت این رژیم ثبت شده است.  سال گذشته در چنین روزی، در متن انقلاب زن زندگی آزادیمردم در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان در اعتراض به تجاوز فرمانده نیروهای انتظامی به یک دختر ١٥ ساله در شهر چابهار تظاهرات بزرگی  داشتند و نیروهای جنایتکار رژیم با شلیک مستقیم گلوله بسوی مردم معترض دهها نفر را بی رحمانه به قتل رساندند. و  نه تنها در این روز بلکه در جمعه های بعد هم، در شهرهای دیگر مثل خاش مردم به گلوله بسته شدند. یکی از جانباختگان جمعه خونین زاهدان خدانور لجعی است که عکس او در مدیای اجتماعی در حالی که دستهایش را به تیر چراغ بسته بودند و نیروهای سرکوبگر مرگ تدریجی او را نظاره میکنند بازتاب یافت و به چهره این قربانیان جمعه خونین تبدیل شد. و امروز در مدرسه و در دانشگاههای سراسر کشور جوانان انقلابی با اکت های خیابانی خود و نشستن بر روی زانو به شکلی که خدانور تیر چراغ برق بسته شده بود، یاد او و یاد همه جانباختگان انقلاب را گرامی میدارند.

فراخوانها بسیاری برای گرامیداشت یاد جانباختگان جمعه خونین زاهدان از سوی دادخواهان، دادخواهان سیستان و بلوچستان و  شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی و دیگر نهادهای مردم داده شده است. امروز به اعتراض خیابانی وسیع در سیستان و بلوچستان و شعار نویسی های حمایتی در همه شهرها و حمایت وسیع مردمی از مردم سیستان و بلوچستان و فردا اعتصاب عمومی در این استان مضمون این فراخوانهاست. بدین ترتیب در  و دیوار شهرهای مختلف از جمله محلات مختلفی از تهران، تبریز، و شهرهای کردستان با شعارهایی در حمایت از مردم سیستان و بلوچستان  و گرامیداشت یاد جانباختگان جمعه خونین زاهدان پر شده است. در خارج کشور نیز در کشورهای مختلف فراخوان به تجمع و تظاهرات داده شده است. مدیای اجتماعی نیز مملو از اعتراض به کشتار جمعه خونین زاهدان و در همبستگی با مردم این استان است. در دانشگاهها و مدارس دانشجویان و جوانان در اشکال مختلفی و با پرفورمنس هایشان یاد جانباختگان جمعه خونین را گرامی داشته اند. دادخواهان برای فردا شنبه که سالروز جمعه خونین است فراخوان به اعتصاب عمومی داده اند. حزب کمونیست کارگری یاد جانباختگان جمعه خونین زاهدان و همه جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی را گرامی داشته و مردم در تمام استانها را به حمایت و همبستگی وسیع با مردم سیستان و بلوچستان این  کانون داغ انقلاب زن زندگی آزادی وهمراهی با فراخوان آنها برای اعتصاب عمومی فردا  فرا میخواند. 

حزب کمونیست کارگری ایران

 ۷ مهر ۱۴۰۲،  ۲۹ سپتامبر   ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …