تظاهرات ضد دولتی در بیروت؛حمله پلیس ودهها زخمی

هزاران تظاهرکننده لبنانی امروز شنبه 18ژانویه به خیابان ریختند و شعارهای تند و تیزی سر دادند، از جمله «مردم خواهان سرنگونی رژیم اند.» نیروهای امنیتی نیز در همین اثنا، موانع آهنی و سیم خاردار را در ورودی‌های مجلس نمایندگان نصب کرده و سپس برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، متوسل به استفاده از آبپاش‌های پر فشار شدند.

تظاهرکنندگان در اطراف میدان نجمه (نزدیک به مجلس لبنان ) اقدام به پرتاب ترقه به سوی نیروهای امنیتی کردند و همچنین موانع فولادی حدفاصل دو سوی خیابان را به سمت آنها پرتاب کردند، آنها کوشیدند از نرده‌های آهنی اطراف مجلس، عبور کنند.

به گفته صلیب سرخ لبنان در توییتر بیش از 100 تن را در تظاهرات شدید جاری در مرکز شهر بیروت و در درگیری میان نیروهای امنیتی با مردم مجروح شدند.

نیروهای امنیتی داخلی لبنان تأیید كردند كه كسانی مبادرت به آتش زدن چادرهای مکان تجمع معترضان در میدان ریاض الصلح در غرب بیروت می کنند، برخالاف مطالب مطرح شده در برخی رسانه‌ها، از عناصر نیروهای امنیتی داخلی نیستند.معترضین با متهم کردن نیروهای امنیتی به شلیک گلوله‌های پلاستیکی در منطقه اطراف پارلمان در مقام پاسخگویی، مبادرت به پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی کردند. این درحالی است که به گفته پلیس لبنان، پلیس ضد شورش، در یکی از ورودی‌های مجلس نمایندگان، هدف خشونت شدید و مستقیم قرار گرفته است.

ما بهایش را نمی‌پردازیم

راهپیمایی‌های اعتراضی در شماری از مناطق با عنوان «ما بهایش را نمی پردازیم» آغاز شد تا در مجاورت مجلس به هم پیوسته و بدین ترتیب مطالبات خیزش مردمی که از 17 اکتبر برای تشکیل کابینه مستقل و تکنوکرات آغاز شده را مورد تاکید قرار دهد.بر اساس گزارش‌ها، راهپیمایی مردمی به سمت پارلمان در زیر پل الدوره در منطقه برج حمود (منطقه ارامنه) به سوی پارلمان لبنان برای پیوستن به راهپیمایی دیگر مناطق، برپا گردید.

به همین ترتیب، تحصن کنندگان قبل از مشارکت در راهپیمایی به سمت وزارت دارایی و سپس انجمن بانك‌ها و مجلس نمایندگان، به سمت میدان بربیر در غرب بیروت سرازیر شدند.تظاهراتی نیز از میدان ساسین در منطقه اشرفیه به سمت وزارت دارایی در عدلیه( منطقه وزارت دادگستری و سپس انجمن بانک‌ها) برپاگردید.

در ارتباط با تحرکات جاری در شمال لبنان، بیش از 15 اتوبوس از طرابلس به سمت مرکز بیروت در کاروانی بزرگ از مناطق شمالی برای شرکت در تظاهرات در برابر مجلس نمایندگان حرکت کردند.

به سوی مرکز بیروت نیروهای امنیتی پابه پای راهپیمایی‌ها به سمت مرکز بیروت در حرکت بوده و خواستار بیان خالی از خشونت و مسالمت‌آمیز خواسته‌ها و جلوگیری از تعرض به اموال عمومی و خصوصی شدند.العربیه


گزارش تلویزیون الجزیره از تظاهرات ضد دولتی در بیروت
فیلم ها ازلینک های زیر
https://twitter.com/Akhbaralsaha/status/1218543101943349248…

https://twitter.com/i/status/1218556918387617792Police use tear gas, water cannon to disperse protesters in Beirut who tried to reach Parliament square.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …