تظاهرات گسترده اسراییلی‌های اتیوپیایی در اعتراض به خشونت پلیس

هزاران اسرائیلی اتیوپیایی در شهرهای مختلف این کشور به خیابان آمدند تا به کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست توسط یک افسر پلیس اعتراض کنند.

این تظاهرات به درگیری میان معترضان با نیروهای پلیس انجامید به طوری که ۱۱۱ مامور پلیس مجروح و بیش از ۱۳۰ معترض بازداشت شدند.

این اعتراض‌ها ابتدا در روز سه‌شنبه آغاز شد و معترضان چند جاده را بستند و لاستیک‌های خودرو آتش زدند و در مقابل پلیس ضدشورش اسرائیل هم ۱۳۶ نفر را بازداشت کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته متوجه “مشکلات” جامعه یهودیان اتیوپیایی هست اما از آنها خواسته در جریان اعتراضات خود جاده‌ها را مسدود نکنند.

طی دو دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی دهها هزار از یهودیان اتیوپی به اسرائیل آورده شدند.

هر چند آنها می‌گویند از زمان ساکن شدن در اسرائیل با “تبعیض سازمان‌یافته، نژادپرستی و عدم همدلی با مشکلات‌شان” روبرو بوده‌اند.

روز یکشنبه گذشته کشته شدن یک نوجوان ۱۸ ساله به نام سلیمان تکاه که با شلیک افسر پلیسی که در ساعات تعطیلی خود به سر می‌برد از پای درآمد با خشم جامعه اتیوپیایی اسرائیل روبرو شد.

این خشم جمعی به ویژه پس از آن بالا گرفت که خانواده سلمون تکاه عمل افسر پلیس را قتل خطاب کرد.

پلیس اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای ماجرا را چنین توصیف کرده که این افسر پلیس ضمن برملا کردن هویت شغلی خود تلاش کرده میان دو گروه جوان که مشغول نزاع بودند مداخله کند اما آن طور که بیانیه پلیس تصریح کرده این پسران به محض این که متوجه شدند او یک پلیس است شروع کردند به سنگ پرانی به سوی او و مامور پلیس تنها هنگامی شروع به شلیک کرد که “احساس کرد جانش در خطر” است.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیل به نقل از شاهدان عینی نوشته‌اند که حمله‌ای به افسر پلیس صورت نگرفته است.

این مامور پلیس هم اکنون در بازداشت خانگی است و بازرسان مشغول بازجویی از او هستند.

عصر سه‌شنبه ابتدا چند هزار معترض در چهار راه‌های اصلی حیفا، تل آویو و بیت المقدس جمع شدند.

یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفته: “ما هر چه در توان داریم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم پلیس دیگر افراد را به علت رنگ پوست‌شان نمی‌کشد.”

“ما نمی‌دانیم که چنین واقعه‌ای دوباره روی خواهد داد یا نه اما اکنون نیاز داریم که از سوی پلیس به ما اطمینان داده شود که عزم آنها بر جلوگیری از تکرار اتفاقی نظیر این در آینده است.”

پلیس می‌گوید ابتدا به معترضان اجازه تجمع و حتی بستن راه‌ها را داده اما پس از آن که معترضان به پرتاب بمب‌های آتش‌زا، آتش‌زدن لاستیک‌های خودرو و آسیب‌رساندن به اموال عمومی روی آوردند پلیس “ناچار” به مداخله شده است.

پلیس پس از آن در ساعات مختلف سه‌شنبه شب تلاش کرد با شلیگ گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی معترشان را متفرق کند.

اورژانس اسرائیل به روزنامه هاآرتص این کشور گفته‌اند دست کم ۵۰ نفر شامل معترضان، افسران پلیس و حتی رهگذاران به علت جراحت تحت مداوای اورژانس قرار گرفته‌اند.

نیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته از مرگ سلیمان تکاه مغموم شده و با خانواده او و جامعه اسرائیلیان اتیوپیایی ابراز هم‌دردی کرده است.

“من به مشکلات موجود واقفم و می‌دانم که باید آنها را حل کنیم. ما برای مرتفع کردند آنها سخت کوشیده‌ایم و باید از این هم بیشتر تلاش کنیم… اما یک تقاضا دارم. لطفا به مسدود کردن راه‌ها خاتمه دهید. ما ملتی قانون مداریم و مسدود کردن راه‌ها را تحمل نخواهیم کرد. از شما تقاضا می‌کنم که اجازه دهید مشکل را در کنار هم و با رعایت قانون حل کنیم.”

در ماه ژانویه گذشته هم معترضان یک بزرگراه در تل آویو را در اعتراض به کشته شدن یک مرد کم‌توان‌ذهن به دست پلیس مسدود کردند.

در جریان آن واقعه هم یک افسر پلیس به سوی یهودا بیاگا، ۲۴ ساله، شلیک کرد چرا که این مرد کم‌توان‌ذهن با چاقویی در دست به سوی افسر پلیس حرکت می‌کرد.

پلیس مدعی است که یهودا “به طور جدی مامور پلیس را تهدید” کرده بوده اما خانواده یهودا می‌گویند پلیس فراتر از معمول به خشونت متوسل شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …