تعطیلی معدن معدن کرومیتِ آسمینون کرمان و بیکاری ۱۳۰۰ کارگر

از سال گذشته تلاش کارفرما برای تعطیلی معدن کرومیت آسمینون کرمان آغاز شد.کارفرما شروطی بای ادامه کاری معدن اعلام کرده بود از جمله شرط امضای قرار داد موقت با کارگران ، که مورد اعتراض کارگران قرار گرفت.

فرودین ماه سال گذشته خبرساز شد. تعطیلیِ معدن، ۱۳۰۰ کارگر را بیکار کرده بود و کارگران در اعتراض به این تعطیلی برای مدتی مسیر ترانزیتی استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را بستند. مسئله‌ای که باعث ورودِ مستقیمِ فرماندار، استاندار، نماینده مجلس و سازمان صنعت و معدن کرمان و بعد از مدتی مشکل رفع شد و فعالیت کارخانه مجددا از سر گرفته شد. در اردیبهشت ماه، کارگران به دنبال مطالبات خود به مدت سه روز دست به اعتراض زدند. اجرای طرح طبقه‌بندیِ مشاغل، انعقاد قرارداد یکساله به روال سالهای گذشته و برداشتنِ سقف پرداخت حق اولاد از مهم‌ترین مطالبات این کارگران بود.

بعد از آغاز فعالیتِ معدن، در اردیبهشت ماه، کارگران به دنبال مطالبات خود به مدت سه روز دست به اعتراض زدند. اجرای طرح طبقه‌بندیِ مشاغل، انعقاد قرارداد یکساله به روال سالهای گذشته و برداشتنِ سقف پرداخت حق اولاد از مهم‌ترین مطالبات این کارگران بود که با پیگیری‌های مسئولانِ وقت، کارفرما ملزم به اجرای تعهدات شد.

کارگران می‌گویند: به دنبال جلساتی که سال گذشته برگزار شد، قرار بود امسال قرارداد یک‌ساله با ما بسته شود اما قراردادی که کارفرما جلوی ما گذشت خلاف این وعده بود. 

به گفته‌ی آن‌ها؛ قراردادی که برای امضای کارگران آورده شده ظرف چند ساعت جمع شده است. این در حالی است که این کارگران به صورت شیفتی کار می‌کنند و به گفته‌ی خودشان حداقل باید سه روز فرصت به کارگران برای امضای قرارداد داده می‎شد. 

کارگران می‌گویند: کارفرما به این بهانه که ما قرارداد را امضا نکردیم، شرکت را تعطیل کرد و رفت و ما حدود یک ماه است که بیکار و سرگردان شده‌ایم. از ایلنا

اینرا هم بخوانید

خبرگزاری حکومتی ایلنا:اعتراض کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد!

ایلنا نوشت:اعتراض کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد. بیش از ۵۰۰ کارگر …