تلاش فرستاده سازمان ملل برای تشکیل “کمیته قانون اساسی سوریه”

رادیو آلمان:تلاش فرستاده سازمان ملل برای تشکیل “کمیته قانون اساسی سوریه”

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دهمین دور گفت‌وگوهای سوچی برای بررسی اوضاع سوریه را موثر خواند. در سپتامبر سال جاری مذاکرات جدید در باره تشکیل “کمیته تغییر قانون اساسی سوریه” برگزار خواهد شد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه روز سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) در دیدار با نمایندگان کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در سوچی در جنوب روسیه موضوع تشکیل کمیته ویژه بررسی قانون اساسی جدید سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

استفان دی‌میستورا پس از مذاکره با جابری انصاری نماینده ایران، لاورنتیف نماینده روسیه و اونال نماینده ترکیه آن را مفید ارزیابی کرد.

 

روز دوشنبه دهمین دور مذاکرات سوچی با حضور نمایندگان سه کشور روسیه، ایران و ترکیه و همچنین دو هیئت نمایندگی از دولت بسار اسد و اپوزیسیون سوریه آغاز شد.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی (تا یک ماه دیگر) با نمایندگان ایران، ترکیه و روسیه کشورهای موسوم به “ضامن آتش‌بس در سوریه”، برای نهایی کردن نگارش قانون اساسی جدید سوریه دیدار خواهد کرد.

تغییر قانون اساسی سوریه یکی از مهم‌ترین عناصر ایجاد صلح پایدار در سوریه تلقی می‌شود.

ایده تشکیل کمیته ویژه تغییر قانون اساسی سوریه با شرکت نمایندگان دولت بشار اسد و اپوزیسیون سوریه در ماه ژانویه سال جاری میلادی در مذاکرات دیگری در سوچی شکل گرفت. در پی آن استفان دی‌میستورا در ماه ژوئن در ژنو با نمایندگان مسکو، تهران و آنکارا ملاقات کرد تا در باره تشکیل این کمیته بحث و گفت‌وگو کند.

روز سه‌شنبه دی‌میستورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت سوریه و اپوزیسیون هر کدام فهرست نام ۵۰ نفره‌ای از نامزدهای مورد نظر خود را برای شرکت در کمیته نگارش قانون اساسی جدید برای او ارسال کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از اختلاف نظر میان نمایندگان روسیه و فرستاده ویژه سازمان ملل به ویژه در باره پناهجویان و آوارگان سوری بودند. آمریکا از شرکت در مذاکرات سوچی خودداری کرده است.

نقش اساسی قانون اساسی جدید 

استفان دی‌میستورا قانون اساسی جدید را عنصر کلیدی و رکن اصلی برای پایان دادن به جنگ داخلی چند ساله و ویرانگر سوریه خواند. در این جنگ که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده تا به حال بیش از ۳۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

مذاکرات سیاسی استفان دی‌میستورا در باره سوریه نتوانست نتیجه مثبتی به بار آورد. از سال ۲۰۱۷ و با گفت‌وگوهای آستانه قزاقستان در آوریل سال جاری با شرکت ایران، روسیه و ترکیه حرکتی در این مذاکرات به وجود آمد. وزیران امور خارجه این سه کشور در نشست مسکو زمان نگارش قانون اساسی جدید سوریه را تا دو سال دیگر اعلام کرده بودند.

در پایان این مذاکرات شرکت کنند‌گان ضمن پذیرش تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، بر روی لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند. بر اساس این قطعنامه بشار اسد حق ندارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه شرکت کند.

مذاکرات فعلی در سوچی که از روز دوشنبه این هفته آغاز شده است به طور عمده در باره تغییر قانون اساسی، آزادی زندانیان سیاسی و وضعیت مناطق عاری از تنش است.

ترکیه به عنوان حامی شورشیان و ایران و روسیه به عنوان حامیان دولت اسد سال گذشته توافق کردند که چهار منطقه به عنوان مناطق عاری از تنش به رسمیت شناخته شوند. در این میان دولت سوریه سه منطقه غوطه شرقی، درعا و حمص را بازپس گرفته است.

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس: پنج گروه بی حجاب بازداشت میشوند. تصویربرداری در لایحه حجاب آمده است!

نماینده مجلس: پنج گروه بی حجاب بازداشت میشوند. تصویربرداری در لایحه حجاب آمده است!فارس به …