تهدید اصلی حکومت، مردم انقلابی است – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عارف معاون اول پزشکیان در قبال مرگ حسن نصرالله و تحمل “غم سنگین” مرگ او و تهدیدهای حمله اسرائیل گفته است: “تهدیدها برای ما شوخی است.” شروین حاجی‌پور در جواب او در شبکه ایکس نوشته است: “برای شما که بله ولی برای اون ۲۵ میلیون نفر که زیر خط‌فقر هستند، بعید می‌دونم.” جنگ وسیع در بطن جامعه از هر سو در جریان است. جنگ مردم با حکومت هر روز شدت و حدت بیشتری میابد و این را می‌توان در انعکاس نظرات شخصیت‌های محبوب مردم در ایران به‌خوبی مشاهده و لمس کرد. جواب شروین انعکاسی از مبارزه عمیق جاری در بطن جامعه است.
نمونه دیگر؛ عباس عبدی یکی از ماله‌کشان اصلاح‌طلب حکومت گفته: “پزشکیان آخرین شانس نظام است.” اسماعیل بخشی رهبر شناخته شده و محبوب کارگران هفت‌تپه در اینستاگرام در جواب نوشته: “پزشکیان آخرین رئیس‌جمهور نظام است… ” و اینها همه در بستر شرایطی اتفاق می‌افتد که خطر جنگ بر سر جامعه به پرواز درآمده است و ظاهراً قاعده این است که در این شرایط حکومت به بهانه جنگ دست بالا پیدا کند و هر حرکتی را سرکوب کند و هر اعتراضی را منکوب. اما در اینجا، در ایران در متن شرایطی که انقلابی در جریان است، جامعه‌ای که مستأصل نیست و دشمن خود را حاکمان اسلامی می‌داند، مرعوب “شرایط جنگی” نشده است و به اعتراض خود ادامه می‌دهد.
برای عارف و کارگزاران حکومت شاید تهدیدهای اسرائیل شوخی باشد که نیست، اما او و دیگر دست‌اندرکاران رژیم می‌دانند تهدید اصلی از داخل است. از سوی مردمی که ساکت ننشسته‌اند و جنگ جمهوری اسلامی با اسرائیل را جنگ خودشان نمی‌دانند و به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. نمونه‌اش اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی، فولاد، مخابرات در شهرهای مختلف، اعتراض کارگران عسلویه، اعتراض کارگران پتروشیمی در ایلام به احضار همکارانشان، معلمان نسیم‌شهر تهران درست در زیر تهدیدهای اسرائیل و رجزخوانی‌های خامنه‌ای.
تهدیدها برای مردمی که زیر خطر فقر هستند شوخی نیست اما می‌دانند که دشمن اصلی کجاست. پزشکیان آخرین رئیس‌جمهور نظامی است که نه در محاصره دشمن خارجی، بلکه در محاصره مردم است که در سال‌های اخیر به‌صورت توده‌ای عزم کرده‌اند سرنگونش کنند و برای آخرین یورش آماده می‌شوند.

اینرا هم بخوانید

کشتار کارگران در اعماق معدن و جامعه ای عمیقا معترض- یاشار سهندی

کارگر کمونیست ۸۵۱ بار دیگر حرص و آزی که در سرمایه داری پروایی و پایانی …