توافق ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

رادیو فردا:روسیه، ترکیه و ایران روز سه‌شنبه در ژنو بر سر آغاز روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

در بیانیه‌ مشترک محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه سه کشور با اشاره به چارچوب مذاکرات آستانه بر «عزم خود جهت تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی» تاکید ورزیدند.

در این بیانیه قید شده که این روند در تعامل با گرو‌‌ه‌های سوری و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه آغاز خواهد شد.

این سه‌ کشور همچنین اعلام کرده‌اند که برای برگزاری نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در اوایل سال اینده میلادی در ژنو تلاش خواهند کرد.

ر این بیانیه ابرازی امیدواری شده که این مسیر در نهایت به یک فرآیند سیاسی سوری و همسو با تصمیمات «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت برسد.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با همتایان روس و ایرانی خود گفت: «به مرحله مهمی در تلاش‌ها برای تشکیل کمیسیون قانون اساسی سوریه دست یافتیم.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز پس از این نشست در توییتر خود نوشت که «ما همواره تاکید بر یک راه‌حل سیاسی از سویی سوری‌ها تاکید کرده‌ایم. غرب اکنون مجبور شده این را قبول کند. اما باید تسهیل کند نه دیکته.»

روسیه و ایران به عنوان حامیان دولت مرکزی و ترکیه به عنوان حامی بخشی از شورشیان سوریه سه طرف اصلی مذاکرات آستانه هستند. در این مذاکرات کشورهای غربی و عربی حضور ندارند.

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …