توافق در گلاسکو،پایان جنگل زدایی تا ۲۰۳۰

بیش از صد کشور جهان موافقت کرده‌اند روز سه‌شنبه رسما متعهد شوند که تا سال ۲۰۳۰ به روند جنگل زدایی در جهان پایان دهند.

برزیل که بخش بزرگی از جنگل‌های بارانی آمازون را با قطع درختان از دست داده یکی از امضا کنندگان این پیمان در روز سه‌شنبه خواهد بود.

این پیمان که شامل تلاش برای احیاء جنگل‌ها می‌شود ۱۹ میلیارد دلار بودجه دولتی و شخصی را در خود گنجانده است.

کارشناسان منابع جنگلی از این خبر استقبال کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که پیمان قبلی در سال ۲۰۱۴ به هیچ وجه به کاهش سرعت جنگل زدایی منجر نشد و کشورها باید تعهدات خود را اجرا کنند.

قطع جنگل‌ها به تغییرات اقلیمی دامن می‌زند چرا که توان جنگل‌ها را در جذب میزان عظیمی کربن از میان می‌برند.

کانادا، روسیه، برزیل و اندونزی، از جمله کشورهایی هستند که گفته‌اند به این پیمان خواهند پیوست و ۸۵ درصد جنگل‌های جهان در خاک آنها قرار دارد.

بخشی از بودجه تامین شده برای این برنامه در اختیار کشورهای درحال توسعه‌ قرار می‌گیرد تا زمین‌های آسیب دیده را احیاء کنند، با حریق‌های جنگلی مقابله کنند و از جوامع بومی حمایت کنند.

دول این کشورها در عین حال متعهد می‌شوند که جنگل زدایی را از تجارت جهانی غذا و محصولات کشاورزی چون روغن نخل، سویا و کاکائو حذف کنند.

برخی صنایع کشاوری باعث جنگل‌زدایی می‌شوند و با قطع درختان برای کشت محصولات یا چرای دام ها فضا باز می‌کنند.

بیش از ۳۰ ابر شرکت جهان تعهد می‌کنند که سرمایه‌گذاری را در فعالیت‌های مربوط به جنگل‌زدایی متوقف کنند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که میزبان این اجلاس است این پیمان را توافق را نقطه عطفی برای حفظ و احیاء جنگل‌های کره زمین می‌خواند.

پروفسور سیمون لوئیس متخصص تغییرات اقلیمی و جنگل‌ها در یونیورسیتی کالج لندن گفته است: “تعهد سیاسی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی از سوی این همه کشور به همراه پشتیبانی مالی از آن خبر خوبی است. اما ما در سال ۲۰۱۴ هم در چنین موقعیتی بودیم و ولی باز هم به کاهش جنگل‌زدایی نرسیدیم.”

به گفته این استاد دانشگاه توافق تازه به موضوع افزایش تقاضا برای محصولاتی چون گوشت دام‌های پرورش یافته در اراضی مربوط به جنگل‌های بارانی نمی‌پردازد. موضوعی که بیش از همه باید به حجم انبوه گوشتی بپردازد که کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا مصرف می‌کنند.

در اجلاس کاپ ۲۶ که دانشمندان هشدار داده‌اند آخرین فرصت برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی است ۲۵ هزار نفر از سران کشورها گرفته تا نمایندگان دولت‌ها، دانشمندان، نهادها و فعالان محیط زیست، نمایندگان صنایع و لابی‌ها از تقریبا تمام کشورهای دنیا شرکت کرده‌اند.

ایران هم گفته است در این اجلاس شرکت می‌کند. کاپ۲۶ دوازده روز ادامه دارد. در هفته اول کارشناسان و متخصصان پشت درهای بسته بر سر پیش‌نویس یک پیمان بحث و مجادله می‌کنند و در هفته دوم نمایندگان دولت‌ها درباره آن بحث و مذاکره می‌کنند تا توافق نهایی را جمعه آینده اعلام کنند.

بنا به عهدنامه پاریس و اجماع تقریبا جهانی دانشمندان، افزایش دمای کره زمین بر اثر فعالیت‌های بشر تا سال ۲۰۵۰ باید زیر ۱/۵ درجه بماند وگرنه عواقب وخیمی برای حیات خواهد داشت و مناطق وسیعی غیرمسکونی می‌شوند.

با سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز (سوخت‌های فسیلی) در دورانی که به انقلاب صنعتی معروف است، گرم شدن دمای کره زمین در دویست سال گذشته شدت گرفته است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

رادان:”چادر بانوان پرچم کشورمان محسوب می‌شود؛ دشمن به دنبال گرفتن آن است”! تاکید بر اقدام انتظامی برای مقابله با بی حجابی

رادان، فرمانده کل فراجای رژیم گفته است: در موضوع عفاف و حجاب همگان شاهدند که …