سازمان ملل ازسرگیری کمک‌های غذایی به یمن

سازمان جهانی غذا و شورشیان شیعه حوثی در یمن از دستیابی به توافقی برای ازسرگیری ارسال محموله‌های کمک فوری خبر داده‌اند.دو ماه پیش، سازمان جهانی غذا مجبور شد بخشی از ارسال مواد غذایی را به صنعا، پایتخت که در کنترل حوثی‌ها قرار دارد، متوقف کند.این سازمان در آن زمان دلیل این اقدام را “تغییر مسیر توزیع مواد غذایی و چگونگی دسترسی نیازمندان به آن” عنوان کرد.برنامه جهانی غذا همچنین در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده بود، اعلام کرد سازمان ملل هر ماه مواد غذایی مورد نیاز بیش از ده میلیون نفر را در یمن تامین می‌کند و تصمیم به تعلیق کمک‌رسانی به صنعا به معنی آن است که حدود هشتصد و پنجاه هزار نفر از این کمک‌ها برخوردار نخواهند شد.

براساس این توافق جدید، به سازمان ملل بار دیگر اجازه داده می‌شود که کمک‌های بشردوستانه خود را به صدها هزار غیرنظامی ارسال کند.بیش از نیمی از جمعیت یمن نیازمند کمک هستند، اما این کمک‌ها به دلایل مرتبط با جنگ طولانی مدت در این کشور مرتبا متوقف شده است.من طی حدود چهار سال گذشته درگیر جنگ داخلی بین حوثی‌های تحت حمایت ایران و نیروهای دولتی این کشور بوده که مورد شناسایی جامعه جهانی و از حمایت نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برخوردار است.در پائیز سال ٢٠١٤، شبه‌نظامیان حوثی با طرح درخواست سهم در دولت به رهبری عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری، وارد صنعا شدند.

پس از آنکه در جریان بهار عربی، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن مجبور به کناره‌گیری شده بود، در سال ٢٠١٢ عبد ربه منصور هادی با برنامه‌ای شامل ایجاد ساختارهای سیاسی لازم برای استقرار دموکراسی به ریاست جمهوری انتخاب شد.در بهار سال ٢٠١٥، در حالیکه حوثی‌ها عملا اختیارات رئیس جمهوری را سلب کرده بودند، وی از پایتخت گریخت و حوثی‌ها اعلام کردند که از مقام ریاست جمهوری استعفا داده و دولت او از مشروعیت برخوردار نیست.با پیشروی نیروهای حوثی، شماری از کشورهای اسلامی و عرب ائتلافی را برای حمایت از دولت یمن ایجاد کردند که رهبری آن را عربستان سعودی در دست داشته است. بخش اصلی اقدامات این ائتلاف، عملیات هوایی علیه مواضع حوثی‌ها بوده که توسط نیروی هوایی سعودی انجام گرفته است. این عملیات خسارات و تلفات گسترده‌ای به غیرنظامیان نیز وارد کرده است. جنگ یمن باعث کمبود شدید اقلام اساسی شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …