توافق سوریه و سازمان ملل بر سر بازگشایی گذرگاه امدادرسانی به منطقه تحت اختیار مخالفان رژیم اسد

سازمان ملل می‌گوید پس از چندین هفته بن‌بست در مذاکرات با دولت سوریه، سرانجام توافقی برای بازگشایی تنها مسیر ارسال کمک‌های این سازمان به شمال‌غرب این کشور به دست آمده است.

این منطقه در دست مخالفان اسد است.چند هفته پیش پیشنهاد تمدید مجوز شورای امنیت سازمان ملل برای دسترسی به این منطقه توسط روسیه وتو شد.از آن زمان، آینده این گذرگاه و امکان کمک‌رسانی به چند میلیون تن ساکنان این منطقه مورد تردید بوده است.

مسیر ارتباطی از ترکیه تنها راه برای امدادرسانی به ۴.۱ میلیون نفر ساکنان این منطقه است که به کمک خارجی وابسته‌اند.شرایط توافق دو طرف اعلام نشده اما نهادهای امدادی نگران آن هستند که ممکن است از این پس دولت سوریه در نحوه توزیع غذا و دارو برای نیازمندان در این منطقه مداخله کند.سوریه قبلاً از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از این مسیر کنار گذاشته شده و تصمیم در این مورد در اختیار شورای امنیت قرار گرفته بود.

سوریه و روسیه، که متحد آن است، به شدت نسبت به فعالیت امدادرسانی سازمان ملل از طریق نقطه مرزی باب‌الهوی اعتراض کرده و آن را ناقض حق حاکمیت سوریه توصیف کرده بودند.

سخنگوی کمیته بین‌المللی نجات، که یک نهاد امدادرسانی بشردوستانه است، در واکنش به اعلام توافق بین سازمان ملل و دولت سوریه گفته است: «ما نگران هستیم که از میان رفتن اطمینان و امنیتی که مجوز شورای امنیت به همراه داشت، بر توانایی سازمان‌های امدادرسانی به ویژه سازمان‌های غیردولتی تاثیر منفی داشته باشد.»

سازمان ملل گفته است که این توافق به معنی آن است که این گذرگاه تا شش ماه آینده باز خواهد بود.

عملیات امدادرسانی از این مسیر از یک ماه پیش و پس از اختلاف بین روسیه و سایر اعضای شورای امنیت که در صدد تمدید مجوز شورای امنیت بودند به حالت تعلیق درآمده بود.باب‌الهوی به خصوص از زمان وقوع زمین لرزه ویرانگر در شمال غرب سوریه در ماه فوریه اهمیت بیشتری یافته است.

این زمین لرزه بیش از ۴۵۰۰ نفر را کشت و ۵۰۰۰۰ خانواده را آواره کرد و این گذرگاه به نقطه اصلی ارسال کمک‌های بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان تبدیل شد.سازمان ملل گفته که سوریه همچنین موافقت کرده است تا استفاده از دو گذرگاه مرزی دیگر که با موافقت دولت سوریه پس از زلزله باز شده بود به مدت سه ماه دیگر ادامه یابد. مجوز استفاده از این دو گذرگاه روز یکشنبه به پایان رسید.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

زهرا شفیعی، کارگردان، در پی ضربات ماموران به سرش دچار سکته مغزی شد

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه (۱۰ ماه مه) از ابتلای …