مذاکرات یمن:توافق بر سر تبادل بیش از ۱۵ هزار زندانی

رادیو فردا:دولت عبدربه منصور هادی و نمایندگان حوثی‌های یمن، روز سه‌شنبه بر سر مبادله بیش از ۱۵ هزار زندانی توافق کردند. هدف از مبادله این زندانیان ایجاد اعتماد برای آغاز گفت‌وگوهای صلحی است که با حمایت سازمان ملل صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی که قرار است تا روز چهارشنبه در سوئد در جریان باشد، هنوز تا حل و فصل مسائل مهم از جمله برقراری آتش‌بس در بندر حدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و تقویت بانک مرکزی یمن، فاصله دارند.

این گفت‌وگوها در شرایطی در حال برگزاری است که کشورهای غربی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را که ائتلاف عربی در جنگ یمن را رهبری می‌کنند، برای پایان دادن به جنگ در این کشور تحت فشار قرار داده‌اند.

نمایندگان دو طرف می‌گویند که مبادله زندانیان قرار است از طریق فرودگاه صنعا -فرودگاه تحت کنترل حوثی‌ها- و فرودگاه سیئون که در کنترل نیروهای دولتی است، انجام شود و روند مبادله تحت نظارت سازمان ملل و سازمان صلیب سرخ جهانی خواهد بود.

غالب مطلق از نمایندگان حوثی‌ها در مذاکرات سوئد، به رویترز گفته است که هر یک از طرف‌ها نام بیش از هفت هزار زندانی را فهرست کرده‌اند که در میان آنها حدود ۲۰۰ مأمور ارشد نیز دیده می‌شوند.

همزمان، وزیر خارجه دولت یمن هم در توئیتی نوشته است دولت یمن، فهرستی شامل هشت هزار و ۵۷۶ زندانی را ارائه کرده که در میان آنها روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی نیز دیده می‌شوند.

رویترز به نقل از هیئت نمایندگی حوثی‌ها نیز نوشته است که کمیته‌ای مشترک در مورد سرنوشت مفقودشدگان تحقیق خواهد کرد.

به نوشته رویترز انتظار می‌رفت که گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه بر سرنوشت نبرد در حدیده متمرکز باشد. یکی از اصلی‌ترین بنادر دریای سرخ که برای انتقال اقلام بشردوستانه به میلیون‌ها تن از ساکنان یمن کلیدی است.

تا اینجا هر دو طرف توافق کرده‌اند که این بندر زیر نظر سازمان ملل قرار گیرد اما اختلاف نظر بر سر کنترل شهر حدیده است. حوثی‌ها معتقدند که شهر حدیده باید منطقه بی‌طرف اعلام شود اما دولت منصور هادی خواهان تسلط بر این شهر است.

در عین حال خواست نماینده سازمان ملل آن است که از حملات ائتلاف عربی به این حدیده جلوگیری شود.

حملات ائتلاف عربی به حدیده، در ماه‌های اخیر با هدف تضعیف حوثی‌ها که کنترل مراکز عمده جمعیتی در یمن از جمله پایتخت این کشور، صنعا، سامان داده شده است.

ائتلاف عربی از بهار سال ۹۴ با هدف تثبیت قدرت دولت منصور هادی، وارد مناقشه یمن شده‌اند، گرچه این جنگ داخلی که هزاران کشته و صدها هزار آواره به جا گذاشته است، عمدتاً به عنوان جنگی نیابتی بین عربستان سعودی و ایران که حامی سرسخت حوثی‌هاست ارزیابی می‌شود.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …