تورم گرانی بلای جان مردم- پویان پیروز 

مندرج در کارگر کمونیست ۷۶۸

این شعار و فریاد خشمناک مزدبگیران از وضع نابسامان موجود را بارها در اعتراضات مختلف به خصوص اعتراضات بازنشستگان شنیده ایم. دستمزد بگیران و مستمری بگیرانی که هر روز در باتلاق گرانی و تورم فزاینده فرو میروند و حتی با دو شیفت یا دو جا کار کردن هم قادر نیستند هزینه های مواد خوراکی و غذایی، هزینه های وحتشناک درمان، هزینه های کمرشکن تحصیلی که می بایست رایگان باشند، هزینه های مسکن و حمل و نقل و هزاران مصیبت دیگر را تامین نمایند.

تورم اقلام خوراکی و غذایی به بالای ۷۰ درصد رسیده و در دوازده ماه گذشته کالاهای زیادی تا ۴۰۰ درصد هم گران تر از قبل شده اند.

تورم نقطه ای (درصد تغییر شاخص قیمت ها، نسبت به ماه مشابه سال قبل) هم بنا به گزارش مرکز آمار حکومت از ۵۳ درصد هم بالاتر زده و نرخ تورم سالانه بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۴۷.۷ درصد رسیده است.

این گزارش می گوید گوشت قرمز و سفید با افزایش و جهش نزدیک به ۹۰ درصدی به کیلویی نیم میلیون تومان و قیمت مرغ به ۶۰ هزار تومان رسیده است و میوه و سبزیجات از ۱۷ تا ۱۹۸ درصد گران تر از سال قبل شده اند و ٰروغن مایع با ۲۸۹ درصد افزایش، سبد غذایی و سفره مردم را کوچکتر از قبل کرده است.

قیمت سایر احتیاجات مردم و اقلام ضروری و مورد نیاز هم با جهش های خیره کننده ای روبرو هستند.

اسم این وضعیت دیگر تورم نیست بلکه انفجار عظیم یک ابر تورم نابود کننده است که متاسفانه تا همین اندازه هم متوقف نخواهد بود و لحظه به لحظه در حال بالا رفتن است که می تواند به قحطی و گرسنگی شمار زیادی از مردم بیانجامد.

جدا از تردیدهایی که نسبت به واقعی بودن آمارهای اعلام شده از سوی حکومت وجود دارد باید گفت این ها فقط اعداد و ارقام آماری بر روی کاغذ نیستند بلکه ما به ازای عملی در زندگی مردم دارند، به گونه ای که بسیاری از اقلام مفید از سفره های مردم حذف شده اند، پروتئین، لبنیات و میوه در سبد غذایی مردم غیب و نایاب شده و با سقوط بی سابقه قدرت خرید مردم، خانواده های بسیاری به سمت تهیه مواد غذایی ارزان قیمت تر و بی کیفیت سوق پیدا کرده اند تا بلکه فقط شکم گرسنه خود را سیر نگه دارند.

جولان قیمت دلار و افزایش لحظه به لحظه آن آینده سیاه و تاریکی پیش چشم کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر دستمزد بگیران قرار داده است.

در مقابل این وضعیت فاجعه بار، حکومتی ها هر روز یک سیرک تازه راه می اندازند و وعده می دهند که اوضاع به زودی در کنترل درخواهد آمد.

دوم اسفند ماه گفته شد که بانک مرکزی برای اعلام روزانهٔ نرخ واقعی ارز و طلا و تثبیت بازار و فروش ارز، نهادی تحت عنوان مرکز مبادلهٔ ارز و طلا راه‌اندازی کرده که وظیفهٔ اصلی آن ارایه ارز بر اساس قیمت اعلام شده به‌ متقاضیان است. درست چهار روز بعد از راه اندازی این مرکز، قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان هم رسید.

یک نمونه دیگر آن جلسه مشترک و غیر علنی دولت و مجلس اسلامی است که روز شنبه ششم اسفند برگزار شد. 

در پایان این جلسه یکی دو ساعته که پشت درهای بسته انجام شد قالیباف ادعا می کند برگزاری این جلسه نتایج خوبی در بر داشته و با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد!.

این ادعای رئیس مجلس در حالی عنوان می شود که یکی از اعضای مجلس اسلامی به ایسنا گفته است که در خصوص مهار قیمت ارز به هیچ نتیجه‌  ای نرسیدیم و در این جلسه تنها رئیس بانک مرکزی گزارشی از وضع موجود ارائه کرد، سپس وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و چند نفر از نمایندگان نقطه نظرات خود را مطرح کردند، مخبر هم یک سری مطالب درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت و بعد هم رئیس مجلس جمع بندی کرد. همین و تمام.

در این میان یک اقتصاددان حکومتی هم که به خوبی می داند در اقتصاد غارتی حکومت اسلامی هیچ راه حل علمی برای حل معضلات اقتصادی وجود ندارد می گوید در افزایش نرخ دلار جریانات برانداز دست دارند.

وزیر کشور هم اتفاقات اقتصادی اخیر را یک توطئه عنوان کرده و وزیر اقتصاد هم گفته است اخلالگران زیادی دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها صراحتاً به‌ هدف و برنامه‌ خود برای ایجاد اخلال در بازار ارز اعتراف کرده‌اند. این دست اظهارات یک سیاست نخ نما و همیشگی در برخورد با بحران های مختلفی است که ریشه آن در خود حکومت قرار دارد تا با این سناریوهای پوسیده، در صورت بروز هرگونه اعتراضی به سرکوب بیشتر جامعه تحت عناوین اخلالگر و عامل دشمن و نظایر آن بپردازند.

واقعیت اینست که بالا بردن و افزایش قیمت ها  آخرین تلاش های یک حکومت درحاال سقوط است. اینها همه طرحهای حکومتی است که حتی برای تامین هزینه سرکوبش مانده و میخواهد از این طرق پولی برای راضی نگاهداشتن نیروی سرکوب بدست بیاورد. در عین حال این حکومت در پرداخت حقوقها ها نیز مانده ست و از این طریق میخواهد آب باریکه داشته باشد تا قطره چکانی پولی به حقوق برانش بدهد و اندکی هم که شده از انفجار خشم مردم بکاهد. از جمله  مساله کسری بودجه از همین حالا نگرانی های جدی ای در بخش های امنیتی و نظامی سرکوبگر ایجاد کرده است و  این واقعیت در نامه افشا شده سازمان اطلاعات سپاه به محمد مخبر معاون اول رئیسی به خوبی نمایان است.

در این نامه رئیس سازمان اطلاعات سپاه به خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی و گسترش آن به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور اشاره کرده و از احتمال گسترش اعتراض‌های سراسری به کارگران صنایع نفت و خودروسازی خبر داده و اظهار نگرانی کرده است.

حکومت به خوبی می داند تنها نیرویی که قادر است با اعتراضات و با اعتصابات فلج کننده خود به عمر سیستم فاسد و استثمارگر حاکم پایان دهد، طبقه کارگر است. از این رو ماشین سرکوب حکومت به دولت نامه محرمانه می دهد و با زیاده خواهی خواندن مطالبات کارگران به دولت می گوید که برای مواجهه با این انفجار عظیم و لاجرم توده ای باید آماده و مهیا باشیم.

اما دیگر جامعه عزم خود را جزم کرده و میخواهد خود را از شر این حکومت سرمایه داری مافیایی جنایتکار رها کند. برای مردم راهی غیره از خاتمه داده به سیستم سراپا فساد و دزدی که بحران تمام تار و پودش را گرفته است ندارند.

اقتصاد در ایران به مرحله فروپاشی کامل رسیده و به اعتراف روزنامه شرق در روزهای پیش رو بحران اقتصادی موجود تلاطم های سیاسی شدید و” آشوبناکی” به همراه خواهد داشت.

باید خود را برای جدالی بزرگ و تعیین کننده آماده سازیم. اعتصابات سراسری کارگری یک گام مهم در قدرت بخشی به انقلاب است.

 در عین حال برای این جدال و مقابله با مفتخوران دزد سالار حاکم به اتحاد و همبستگی بیشتر جنبش های اعتراضی و اجتماعی نیاز است.

بستر واقعی این اتحاد در یکی دوهفته گذشته با انتشار منشور بیست نهاد صنفی و مدنی آماده و ایجاد شده است.

با پیوستن به این منشور مطالباتی و اتحاد حول آن قادر خواهیم بود این حکومت کثیف و ننگین را به زیر کشیده و برای دستیابی به یک زندگی انسانی تلاش و مبارزه نماییم.

اینرا هم بخوانید

مهاجرت و سودای زندگی بهتر- کارگر کارگاهی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۲۶موج گسترده مهاجرت در سال های اخیر نشانی از وضع اسفناک معیشت زندگی …