تونس، انحلال پارلمان و اعتراضات گسترده علیه رئیس جمهور و سیاستهای دولت فعلی

پارلمان تونس منحل اعلام شد. خبرگزاری رسمی تونس گزارش داده قیس سعیّد، رئیس جمهور این کشور شامگاه چهارشنبه ٣٠ مارس با استناد به ماده ٧٢ قانون اساسی پارلمان این کشور که از ٨ ماه پیش تعلیق شده بود را منحل اعلام کرد. وی مدعی شد “که برگزاری جلسه نمایندگان پارلمان تعلیق شده تونس از طریق اینترنت، کودتا و توطئه‌چینی علیه حکومت است”!

لازم به توضیح است در سالهای اخیر، بویژه بعد از سرنگونی دولت بن علی دیکتاتور این کشور در جریان انقلاب ٢٠١١، کشمکش های سیاسی بین جریانات اسلامی، جریانات لیبرال و سکولار بر سر قانون و نظام آینده این کشور ادامه داشته است. زنان تونس در جریان مبارزات یک دهه گذشته، از انقلاب علیه بن علی تا مبارزه بر علیه دار و دسته های اسلامی و تروریستی که خواهان تحمیل محدودیتهایی برای شرکت زنان در زندگی سیاسی و اقتصادی و نهایتا سرکوب مطالبات زنان هستند، نقش بسیار برجسته و تعیین کننده ای دارند. برخی از کشمکش های سیاسی جاری بین احزاب و جریانات سیاسی امروز این کشور، حول نحوه برخورد به مبارزات زنان و کلا نقش زنان در حیات سیاسی، در کنار اعمال فشار و محدودیت به جریانات تروریست اسلامی این کشور می باشد.در سالهای اخیر اعتراضات گروههای سکولار و بویژه زنان و سازمانهای مدافع حقوق زنان بر علیه سیاستهای دولتهای بر سر کار آمده با جریانات اسلامی، ادامه داشته است.

در تازه ترین رویداد روز یکشنبه، ۱۳ مارس، هزاران تن از هواداران حزب سکولار «قانون اساسی آزاد» علیه سیاست‌های رئيس جمهوری، که به گفته  آنان در جهت برقراری یک حکومت دیکتاتوری حرکت کرده و کشور را به یک  شکست و بحران اقتصادی سوق داده است، دست به اعتراض زدند.

تونس نها کشوری است که از بهار عربی به این طرف موفق شده نظام نسبتا پایدار سیاسی با جریانات و احزاب مختلف را سر پا نگه دارد. اقتصاد کشور بشدت دچار بحران است. تورم و گرانی و بیکاری بیشتر بوده و بارها مردم بر علیه این وضعیت دست به اعتراض زده اند

اینرا هم بخوانید

هشدار یک وکیل:جان نرگس منصوری در خطر است

.محمد مقیمی، وکیل دادگستری نوشت وضعیت نرگس مصوری زندانی سیاسی در زندان اوین خوب نیست. …