تیتر شهر،انتخابات گذشت و زلزله زدگان فراموش شدند/ کجایند آن مردان پر ادعا؟

به گزارش تیترشهر: ساعت 10 و 39 دقیقه 16 فروردین زمین لرزه 6 ریشتری سفیدسنگ در خراسان را لرزاند. زمین لرزه ای که در مشهد نیز به برخی بناها آسیب وارد کرد.

شدت زمین لرزه به حدی بود که مردم مشهد نیز شب ها در پارک ها خوابیدند و نامزدهای ریاست جمهوری که هنوز رسما در انتخابات ثبت نام نکرده بودند، بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند.

همان زمان آنها که یکی تولیت آستان قدس بود، یکی شهردار و یکی رئیس دولت وقت، وعده عمران و ابادی به زلزله زدگان دادند و آنها را امیدوار کردند.

اما حالا که 22 روز از انتخابات گذشته از خراسان خبر می رسد که هنوز زلزله زدگان در چادرهای اهدایی هلال احمر شب ها را روز می کنند و صفره افطارشان را در همان چادرها پهن می کنند.

زلزله زدگان روزه دار خراسان شمالی در حالی روزهای گرم را سپری می کنند که بر اساس اعلام هواشناسی، روند افزایش دما ادامه دارد و مردم باید در انتظار روزهای گرم تر باشند.

پس از وقوع زلزله، مسئولان مختلف از نهادهای مختلف یکی پس از دیگری در مناطق خسارت دیده حاضر شدند و قول هایی دادند و بر این اساس بازسازی منازل خسارت دیده، آغاز شد اما، هنوز دغدغه هایی برای بازسازی مناطق وجود دارد.

خسارت زلزله به منازل مسکونی 70 روستا

در حادثه زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 10 هزار واحد مسکونی شهری در این استان خسارت دید که از این تعداد 2 هزار و 500 واحد به علت شدت خسارت، نیاز به بازسازی دارد و هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

خسارت های زلزله به منازل مسکونی از 70 روستای استان گزارش شده و زلزله به منازل مسکونی در 25 روستای شهرستان مانه و سملقان و 45 روستای شهرستان بجنورد خسارت های فراوانی وارد کرد. در این حادثه 2 هزار و 400 واحد روستایی استان غیرقابل سکونت شد و 2 هزار و 100 واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر پیدا کرد.

برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله در روستاها 200 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 4 درصد و در شهرها 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 5درصد اعطا می شود علاوه بر آن در روستاها 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و در شهرها 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن های خسارت دیده استان زلزله تزریق می شود، اما هنوز اعتباری در این باره مصوب نشده است.

اعطای تسهیلات بازسازی منازل زلزله زدگان خراسان شمالی سرعت گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه فرایند بانکی در اعطای تسهیلات بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله در این استان کند است گفت: این روند باید سرعت گیرد.

محمدحسین علی نیا اظهار کرد: تاکنون تنها 32 فقره پرونده تقاضای وام بازسازی در روستاها منجر به عقد قرار داد شده است.

وی با بیان اینکه این میزان بسیار کم است و متاسفانه از برنامه زمان بندی در این باره عقب هستیم افزود: تمام پرونده ها برای دریافت تسهیلات بازسازی باید تا پایان تیرماه به بانک ها معرفی و انعقاد قرارداد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه منازل مسکونی در روستاها بیمه هستند گفت: برای بازسازی واحد مسکونی روستایی تا سقف 150 میلیون ریال اعتبار تزریق می شود که این اعتبار باید با اولویت منازلی که کار آوار برداری آن توسط بنیاد مسکن به پایان رسیده است، تزریق شود.

دستگاه های اجرایی در تامین ناوگان مورد نیاز آواربرداری همکاری کنند

علی نیا خواستار همکاری بیشتر اداره ها و دستگاه های اجرایی در زمینه کمک به آواربرداری در روستاهای خسارت دیده از زلزله شد و گفت: بنیاد مسکن در این باره نیازها را اعلام کند و دستگاه های اجرایی برای سرعت بخشیدن به کار آواربراری، ناوگان مورد نیاز را در اختیار قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم باید در این باره اعلام نیاز شود و هم تکلیف گذاشته شود، افزود در صورت نیاز ناوگان لازم باید اجاره شود و به کارها سرعت داده شود.

وی درباره استمهال تسهیلات مسکن مهر گفت: استمهال 2 ساله برای واحدهای مسکن مهر در دست پیگیری است.

گلایه ها از کمبود ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: هنوز اعتراض ها و گلایه هایی از نحوه خدمات رسانی و رسیدگی به وضعیت مناطق زلزله زدگان وجود دارد و بعضا این اعتراض و گلایه ها در فضای مجازی و وشبکه های اجتماعی نیز منعکس شده است.

وی افزود: وجود نواقص و کاستی ها سبب شده است تا گلایه ها و اعتراض ها را شاهد باشیم، البته نمی گوییم تمام این اعتراض ها که در شبکه های مجازی عنوان شده به درستی بیان شده است زیرا برخی از این گلایه ها بزرگ نمایی و سیاه نمایی است اما به هر حال ما تلاش داریم تا فراتر از وظیفه برای بازسازی مناطق آسیب دیده اقدام شود.

به گفته علی نیا بیشترین اعتراض ها مربوط به کمبود ها و تاخیر در رسیدگی به مشکلات است.

وی تصریح کرد: در برخی از مناطق زلزله زده به صورت تجمعی و اردوگاهی چادر نصب شده است که در این مناطق هنوز بعضا سرویس بهداشتی مهیا نشده که لازم است برای آن اقدام شود.

مقاومت اهالی قره چای برای جابه جایی روستا

علی نیا به جابه جایی 2 روستای خسارت دیده از زلزله دراستان اشاره کرد و گفت: روستای پسرکانلو از توابع شهرستان بجنورد و روستای قره چای از توابع شهرستان مانه و سملقان به علت شرایط خاص که دارند، باید جابه جا شوند.

وی اظهار کرد: این دو روستا با مشکل رانش زمین روبه رو هستند و خسارت های زیادی از حادثه طبیعی رانش زمین بر ساکنان روستای پسرکانلو وارد شده است و با وقوع زلزله، خسارت ها بر منازل مسکونی بیشتر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرایط خاک آن مناطق به گونه ای است که ساخت و ساز را در معرض چالش و تهدید قرارداده است از این رو نظر کارشناسان بر این است که ساخت و ساز در این مناطق به صلاح نیست و روستاها باید جابه جا شوند.

وی افزود: در این باره موافقت اهالی روستای پسرکانلو جلب شده است و این روستا به محل جدید جابه جا می شود.

آواربرداری 338 منزل خسارت دیده از زلزله در خراسان شمالی انجام شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تا کنون آوار برداری از 338 واحد مسکونی در 14 روستای خسارت دیده از زلزله انجام شده است.

هنوز اعتباری ابلاغ نشده است

محمدی با بیان اینکه این تعداد پرونده از سهمیه طرح ویژه مقام سازی مسکن روستایی به بانک ها معرفی شده و منجر به انعقاد قرارداد شده است گفت: سهمیه استان در این زمینه اعطای 700 فقره تسهیلات به متقاضیان است و با تکمیل شدن این سهمیه، باقی پرونده ها معطل ابلاغ اعتبار می ماند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز اعتباری برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله ابلاغ نشده است.

لزوم سرعت بخشیدن به بازسازی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز بر سرعت بخشیدن به امر بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله تاکید کرد و گفت: یکی از نگرانی ها در این باره، انجام نشدن کارها مطابق برنامه زمان بندی است.

حسین عظیمی اظهار کرد: باید تلاش کنیم به گونه ای عمل شود که اجرای کارها سرعت گیرد و برنامه ها بر اساس زمان بندی تعیین شده، پیش برود.

خسارت 180 میلیارد ریالی زلزله به مدارس شهرستان بجنورد

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد گفت: وقوع زلزله 5.7 ریشتری در 23 اردیبهشت ماه گذشته، 180 میلیارد ریال به مدارس این شهرستان خسارت وارد کرده است.

محمود اسدی اظهار کرد: بر اساس برآورد انجام شده از خسارت های زلزله، 170 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی مدارس و 10 میلیارد ریال برای تعمیر و بهسازی فضای آموزشی خسارت دیده مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه 60 باب از مدارس خسارت دیده در بجنورد بیمه بوده اند گفت: بیمه بابت خسارت‌های وارد شده به این مدارس نیازمند بازسازی، 700 میلیون ریال و برای تعمیر 600 میلیون ریال غرامت پرداخت می کند اما این میزان به هیچ عنوان پاسخ گوی نیاز نیست.

وی افزود: 174 باب آموزشگاه از 315 باب آموزشگاه شهر بجنورد از زلزله خسارت دیده است که 24 باب تخریبی و خطرآفرین بوده و آسیب خسارت ها در 25 باب جدی است.

اسدی تصریح کرد: خسارت و آسیب وارد شده به 125 باب آموزشگاه در حدی است که نیاز به تعمیر و بهسازی دارد.

هیچ چادری از زلزله زدگان بازپس گرفته نشده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: چادرهای تحویل شده به آسیب دیدگان تا زمانی که به آن نیاز دارند، در اختیار مردم است و زمانی برای بازپس گیری چادرها تعیین نشده است.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …