تیلرسون: رابطه ناتو و روسیه عادی نمی‌شود؛ مسکو دمشق را به مذاکرات بیاورد

رادیو آمریکا:وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در کنفرانس خبری پس از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گفت، متحدان غربی آمریکا بر این نظر توافق دارند که «عادی سازی» روابط این اتحادیه نظامی با روسیه منتفی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون با بیان این که بحث‌های زیادی در نشست امروز ناتو درباره رویکرد مناسب در برابر روسیه مطرح شد، گفت «فکر می‌کنم اجماع فراگیری امروز در مورد عدم عادی سازی گفت‌وگوها با روسیه در میان اعضای ناتو وجود دارد.»

روابط آمریکا و همپیمانان غربی آن با روسیه، به دنبال حمایت مسکو از جدایی طلبان شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود و همچنین برخی مسائل مهم بین المللی مانند جنگ داخلی سوریه، در چند سال اخیر به شدت رو به تیرگی گذاشته است.

مذاکرات صلح سوریه

با این حال وزیر خارجه آمریکا در این باره که چگونه غرب می‌تواند در مورد درگیری‌های کنونی در خاور میانه با روسیه تعامل داشته باشد گفت، از دید واشنگتن این وظیفه مسکو است که اطمینان حاصل کند متحدش، دمشق، در مذاکرات صلح سوریه در ژنو شرکت کند.

هشتمین دور گفت‌وگوهای صلح سوریه به میزبانی سازمان ملل هفته گذشته در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، اما به گفته استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، هیات مذاکره کننده دولت سوریه جهت «مشورت و استراحت» به دمشق باز گشته است.

این مذاکرات از سه شنبه هفتم آذر ماه آغاز شد؛ اما مذاکره کننده ارشد دولت سوریه روز جمعه در اعتراض به موضع گروه‌های مخالف دمشق تهدید کرد که اگر طرف مقابل بر موضع خود در مورد آینده بشار اسد پافشاری کند، از مذاکرات خارج خواهد شد.

پیشتر گفته شده بود دولت سوریه از بیانیه نشست دو هفته پیش اپوزوسیون سوریه در عربستان سعودی ناخشنود است، که برای مذاکره بدون پیش‌شرط با دمشق اعلام آمادگی کرده، اما در عین حال خواستار خروج اسد از قدرت، پس از آغاز دوران انتقالی، هستند.

دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، این خواسته اپوزیسیون را یک «پیش‌شرط پنهان» می‌داند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست ناتو در پایتخت بلژیک، دمشق را متهم به سنگ اندازی در تلاش‌های بین المللی به رهبری سازمان ملل به منظور پایان دادن به بحران کنونی در سوریه کرد.

جنگ داخلی سوریه، که هفتمین سال خود را سپری می‌کند، تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. دی میستورا در چند سال گذشته چند بار میزبان مذاکرات غیرمستقیم دولت و مخالفان سوریه بوده، که نتیجه‌ای نداشته است.

اینرا هم بخوانید

ماجرای قرارداد داخلی ١٣میلیارد دلاری در بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک

 اکونگار، دولت ادعا کرده است قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور را با مجموعه‌های داخلی …