تیلرسون: روسیه بین آمریکا و متحدان اسد مثل ایران، یکی را انتخاب کند

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در آستانه اولین سفر رسمی به مسکو از روسیه خواست بین آمریکا و متحدانش و بشار اسد و حامیانش یکی را انتخاب کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، رکس تیلرسون پس از نشست گروه ۷ در ایتالیا و در آستانه سفر به مسکو، روز سه شنبه ۲۲ فروردین به روسیه اولیتماتوم داد که میان ایالات متحده متحدانش و کشورهای حامی اسد در سوریه از جمله گروه شبه نظامی حزب الله و ایران، یکی را انتخاب کند.

وی که نشست فوری وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت را ترک می کرد، گفت مشخص نیست روسیه در خلع سلاح شیمیایی کامل سوریه شکست خورده یا از اجرای آن ناتوان بوده، اما این اهمیتی ندارد. وزیر خارجه آمریکا افزود: مهم این است که نمی توانیم اجازه دهیم این اتفاق دوباره تکرار شود.

آقای تیلرسون افزود: هدف ما از بین بردن درد و رنج مردم سوریه است. روسیه می تواند در این هدف نقش مهمی بازی کند یا اینکه اتحاد خود را با حامیان اسد ادامه دهد که به عقیده ما در دراز مدت به نفع روسیه نیست.

از زمان حمله موشکی آمریکا به پایگاه نیروهای اسد در سوریه، دولت ترامپ پیام هایی درباره برکناری اسد داده اند. آقای تیلرسون نیز روز سه شنبه گفت روشن است که اسد نقشی در آینده سوریه ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب ۱۷ فروردین دستور حمله موشکی به پایگاه الشعیرات در جنوب شرقی شهر حمص در سوریه را صادر کرد.

این پایگاه، محل نیروهای هوایی اسد است که در حمله شیمیایی روز سه شنبه ۱۵ فروردین نقش داشتند.

در این حمله هوایی حدود یکصد نفر که تعدادی از آنها کودک بودند، هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.

این اولین اقدام نظامی مستقیم آمریکا و پرزیدنت ترامپ علیه نیروهای بشار اسد بود.

شاید حملات بیشتر

روز دوشنبه،‌ شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد در صورتیکه حمله شیمیایی دیگری علیه غیرنظامیان در سوریه انجام شود، کابینه پرزیدنت ترامپ امکان دارد دست به اقدامات نظامی بیشتری علیه نیروهای سوریه بزند.

همچنین، روز دوشنبه سایت هیل که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می دهد، به نقل از سفیر سابق آمریکا در سوریه نوشت بشار اسد باز حمله موشکی خواهد کرد. رابرت فورد که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سفیر ایالات متحده آمریکا در سوریه بود، به تلویزیون سی بی اس گفت که به رغم حمله موشکی آمریکا، اسد باز حمله شیمیایی خواهد کرد.

آقای فورد که آخرین سفیر آمریکا در سوریه بود، گفت من فکر می کنم حمله هفته پیش اقدام بسیار بسیار خوبی بود.

پیشتر رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده نیز این حمله را «هشداری به دولت ها»ی دیگر نامید که به خطر قرمزها بی توجه هستند.

وی گفته بود این حمله موشکی آمریکا برای عقب نشاندن بشار اسد صورت گرفته و همچنین قصد دارد نشان دهد که جامعه جهانی نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی بی تفاوت نیست.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …