ثبت نام در مدارس با شهریه های بالا، مشکلات و نگرانی های خانواده ها

ایرنا: ثبت نام مدارس در فصل تابستان مشکلات و نگرانی هایی را برای دانش آموزان و خانواده های آنان ایجاد می کند و این درحالی است که شهریه اعلامی برخی مدارس با سخنان مسئولان آموزش وپرورش گاهی متضاد و متناقض است و اولیا را با چالش هایی مواجه و نگرانی ها را افزون تر می کند.

ثبت نام مدارس که به طور معمول از ابتدای خرداد با سنجش سلامت نوآموزان (اول ابتدایی) آغاز می شود تا پایان شهریور ادامه دارد.
با توجه به تنوع مدارس از جمله مدارس دولتی؛ عادی، نمونه دولتی، هیات امنایی، شاهد، سمپاد(تیزهوشان) و غیردولتی هر یک دارای شرایط خاصی برای ثبت نام بوده و مدارس نمونه دولتی و سمپاد دارای آزمون ورودی هستند و برای مدارس شاهد، نمونه دولتی و سمپاد، شهریه های مصوب و قانونی تعیین شده است.
با این وجود اولیا و دانش آموزان برای ثبت نام مدارس با مشکلاتی متعددی از جمله میزان شهریه، دریافت پول توسط مدارس دولتی، دریافت پول بابت کلاس های فوق برنامه، پوشاک، تغذیه، سرویس ایاب و ذهاب، ثبت نام نکردن به دلیل خارج از محدوده بودن(مرزبندی) و ثبت نام نکردن فرزندان شاغلان در محدوده منطقه محل خدمت آنان، مواجه هستند.
همچنین برخی از مدارس دولتی که از سوی آموزش و پرورش شهر تهران مجاز به دریافت شهریه نیستند شهریه هایی سلیقه ای از 80 هزار تا 2 میلیون تومان را با عناوین مختلف از جمله کمک به مدرسه(غیر از هزینه ایاب و ذهاب، تغذیه، پوشاک و …) دریافت می کنند و اولیا نیز با توجه به شرایط موجود و امکانات آموزشی مدرسه و از دست ندادن فرصت ثبت نام، مجبور به پرداخت شهریه های اعلام شده، هستند.
یکی از والدین که برای ثبت نام فرزند خود(دختر) در پایه هفتم به مدرسه دخترانه دولتی در محدوده شهرک غرب(منطقه 2 تهران) مراجعه کرده، درباره مشکلات ثبت نام در این مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا مدیران این مدرسه به علت خارج از محدوده بودن، مانع از ثبت نام فرزند من در شد و ما را به ستاد ثبت نام ارجاع دادند که پس از بررسی مدارک و مستندات و فرهنگی بودن من (اشتغال در آموزش و پرورش)، با ثبت نام فرزندم در مدرسه مورد نظر موافقت کردند.
وی برخورد مسئولان ستاد ثبت نام را در مقایسه با سال گذشته مناسب ارزیابی کرد و افزود: در ستاد ثبت نام در کمترین زمان با درخواست ثبت نام موافقت کردند.
این مادر در مورد میزان شهریه این مدرسه دولتی محدوده شهرک غرب افزود: این مدرسه شهریه ای را اعلام نکرده و در طول سال تحصیلی قرار است که مسئولان مدرسه شرایط مالی، نیازهای مدرسه و هزینه برای تعمیرات، بازسازی و تجهیز مدرسه را اعلام و از اولیای دانش آموزان، درخواست کمک کنند.
وی گفت: برای سرویس ایاب و ذهاب فرزندم باید 500هزار تومان پرداخت کنم که 300 هزار تومان آن را به صورت علی الحساب پرداخت کردم.
وی درباره مشکلات ثبت نام فرزند پسرش در پایه هشتم مدرسه دولتی در محدوده شهرک غرب نیز گفت: به دلیل ثبت نام میان پایه، مشکلی از لحاظ محدوده ثبت نام در این مدرسه نداشتیم و فعلا 200هزار تومان را به عنوان کمک به مدرسه، 300هزار تومان را بابت کلاس های فوق برنامه پرداخت کردیم که برخی از دانش آموزان حدود یک تا 2 میلیون تومان نیز به عنوان کمک هزینه پرداخت کردند.
وی با بیان اینکه هزینه سرویس ایاب و ذهاب فرزندم حدود 2 میلیون تومان است، گفت: تاکنون 600 هزار تومان را به صورت علی الحساب برای سرویس ایاب و ذهاب پرداخت کردیم و قرار است تا بهمن ماه تسویه کنیم.
پدری که برای ثبت نام دختر خود در مقطع پیش دانشگاهی محدوده منطقه 4 شهر تهران مراجعه کرده نیز درباره روند ثبت نام به خبرنگار ایرنا گفت: قصد داشتم فرزند خود را در محدوده محل سکونت ثبت نام کنم که متاسفانه مدرسه دخترانه تبدیل به مدرسه پسرانه شده و به مدرسه ای دیگر که هیات امنایی است مراجعه کردیم، این مدرسه هم اعلام کرد که محل سکونت ما خارج از محدوده است و درخواست ثبت نام خود را به آموزش و پرورش تهران و ستاد ثبت نام اعلام کردیم که در نهایت پس از یک ماه با ثبت نام فرزندم موافقت شد.
وی درباره شهریه این مدرسه هیات امنایی اظهار کرد: براساس سخنان مسئولان مدرسه، تاکنون دستورالعمل شهریه از سوی آموزش و پرورش به این مدرسه اعلام نشده و میزان شهریه مشخص نیست، با این وجود برای کلاس های فوق العاده و آمادگی کنکور 3میلیون و 200 هزار تومان را اعلام کردند که از این کلاس ها استفاده نمی کنم و من برای فرزندم از پشتیبان خصوصی با هزینه 7 میلیون و 200 هزار تومان بهره مند خواهم شد که با 30 درصد تخفیف، قرار شده که در سه قسط این هزینه را پرداخت کنم.
مادری که خواهان ثبت نام فرزند دختر خود در پیش دبستانی در محدوده منطقه 6 تهران است نیز درباره مشکلات ثبت نام به خبرنگار ایرنا می گوید: من خواهان ثبت نام فرزندم در محدوده منطقه محل خدمتم هستم که متاسفانه مدرسه مورد نظر با ثبت نام موافقت نکرد و به ستاد ثبت نام مراجعه کردم و در نهایت با ثبت نام موافقت کردند اما مدرسه اعلام کرده که ثبت نام قطعی را شهریورماه اعلام می کند.
وی افزود: این مدرسه هیات امنایی برای ثبت نام پیش دبستانی، شهریه یک میلیون و 200 تا 300 تومان را اعلام کرده که تاکنون به علت قطعی نشدن ثبت نام هزینه ای را پرداخت نکردیم، این مدرسه امکانات و کیفیت آموزشی چندانی ندارد اما با توجه به شرایط، مجبور شدم که فرزندم را در این مدرسه ثبت نام کنم.
عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره مشکلات ثبت نام مدارس و دریافت شهریه در مدارس دولتی عادی و هیات امنایی به خبرنگار ایرنا گفت: این مدارس در هنگام ثبت نام مجاز به اخذ وجه نیستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، براساس قانون با این مدارس برخورد می شود.
وی گفت: مدارس شاهد، نمونه دولتی و تیزهوشان برای اخذ وجه هنگام ثبت نام مستثنی هستند.
باقری با اشاره به نظارت بیشتر بر عملکرد ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی 97-96 گفت: بازرسانی به صورت سرزده به این مدارس اعزام و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار می دهند و اولیا هم می توانند در صورت مشاهده هر گونه مشکل و تخلف در هنگام ثبت نام، موضوع را به مسئولان آموزش و پرورش تهران اطلاع دهند تا موضوع را پیگیری کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تعیین محدوده های جغرافیایی برای ثبت نام در مدارس اظهار کرد: بعضی از مدارس در تهران خوشنام تربوده و مقبولیت بیشتری در میان خانواده ها دارند و تقاضای عمومی برای تحصیل در این مدارس بالا است، به عنوان مثال مدرسه ای 2 کلاس 30نفره دارد که در نهایت 60نفر می توانند در این مدرسه تحصیل کنند.
باقری گفت: 10ها هزار دانش آموز از مناطق مختلف تهران خواهان تحصیل در این مدرسه هستند و باتوجه به ظرفیت و شرایط نمی توانند در مدرسه مورد نظر ثبت نام کنند پس برای رفع این مشکل باید محدوده ثبت نام مشخص شود، تمامی افراد و مسئولان هم از محدوده ثبت نام مدارس اطلاع دارند و ستادهای ثبت نام هر منطقه هم محدوده ثبت نام هر مدرسه را به اطلاع اولیا و دانش آموزان می رساند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت و شرایط مناطق، محدوده ها و مرزبندی های مدارس برای ثبت نام تغییر می کند و تغییرات این محدوده ها هر سال کنترل می شود، اگر مدرسه ای مرزبندی و محدوده بندی خاصی برای ثبت نام داشته و این محدوده ثبت نام طی سال های اخیر تغییر کرده، اولیا می توانند این موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع دهند که موضوع را بررسی خواهیم کرد.

*شهریه های4.5 تا 13 میلیون تومانی مدارس غیردولتی تهران
بیش از یک میلیون دانش آموز در چهار هزار و 500 مدرسه شهر تهران تحصیل می کنند که یک هزار و 535 مدرسه از مجموع مدارس این شهر غیردولتی هستند.
شرایط ثبت نام در مدارس غیردولتی و شهریه آنها حکایتی دیگر دارد، دستور العمل تعیین شهریه این مدارس برای سال تحصیلی 97-96 از 13اردیبهشت ماه از سوی آموزش و پرورش شهر تهران به این مدارس ابلاغ شده است.
محمد روزبهانی رئیس سابق اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مشخص شدن مبلغ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه به خبرنگار ایرنا گفته بود که متغیرهای اجاره ملک(براساس منطقه بندی مدارس)، حق الزحمه عوامل مدرسه و کیفیت خدمات آموزشی عامل اصلی تعیین مبلغ شهریه مدارس غیردولتی است.
روزبهانی افزوده بود: براساس عوامل تعیین کننده شهریه، ممکن است شهریه مدرسه ای اضافه شود و یا شهریه مدرسه ای ثابت بماند و نمی توان گفت که مبلغ یا درصد خاصی به شهریه تمامی مدارس غیردولتی شهر تهران یا سطح کشور اضافه شده است.
وی با بیان اینکه مبلغ اعلام شده برای شهریه مدارس غیردولتی شامل فوق برنامه نیز می شود، تاکید کرده بود: تمامی مدارس غیردولتی موظف به رعایت نرخ مصوب، مبتنی بر الگوی شهریه هستند، ابلاغیه شهریه مدارس غیردولتی باید در این مدارس نصب شده و در معرض دید عموم قرار بگیرد.
اسامی و شهریه مصوب مدارس غیردولتی هر سال در سایت آموزش و پرورش شهر تهران درج می شد که امسال هیچ اطلاعاتی در این باره دراین سامانه ثبت نشده و زمانی که به مدارس غیردولتی مراجعه کرده و با برخی از اولیا در مورد شرایط ثبت نام در این مدارس سئوال می کنیم، سخنان متفاوتی را درباره تعیین شهریه می شنویم.
مادری که برای ثبت نام فرزندش در پایه هفتم به مدرسه ای پسرانه غیردولتی در منطقه 6 تهران مراجعه کرده، درباره شهریه پرداختی به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 5 تا 6 میلیون تومان برای شهریه این مدرسه تعیین شده که تاکنون این مبلغ را پرداخت نکردیم.
وی، امکانات و کیفیت آموزشی مناسب را از جمله دلایل ثبت نام فرزند خود در این مدرسه عنوان کرد و افزود: در این مدرسه کلاس های فوق برنامه از جمله زبان، قرآن و ورزش با کیفیت مناسبی برگزار می شود و امکانات آموزشی مناسبی نسبت به سایر مدارس دولتی دارد.
پدری که برای ثبت نام فرزند خود در مقطع پنجم دبستان به مدرسه ای دخترانه غیردولتی در منطقه 4 تهران مراجعه کرده، درباره شهریه پرداختی به خبرنگار ایرنا گفت: شهریه این مدرسه برای پایه پنجم، 10 میلیون تومان تعیین شده، که قرار شد به صورت اقساط آن را پرداخت کرده و تا بهمن ماه تسویه کنیم و حتی شنیدم شهریه این مدرسه برای مقاطع بالاتر 13 میلیون تومان است.
وی برگزاری کلاس های فوق برنامه، کیفیت آموزشی و شرایط محیطی این مدرسه را در مقایسه با مدارس دولتی مناسب تر ارزیابی کرد و افزود: ساعت آموزشی مدرسه از ساعت 7 تا 15 است و بنابراین هزینه ای در حدود 2 میلیون تومان برای نهار دانش آموزان هم دریافت می کنند.
یکی دیگر از اولیا که برای ثبت نام فرزندش در مدرسه ای دخترانه غیردولتی در محدوده شهرک غرب مراجعه کرده بود نیز درباره شهریه این مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: براساس تابلو اعلانات این مدرسه، شهریه مصوب، 5میلیون تومان است که برای کلاس های فوق برنامه و کلاس های هنری از جمله سفال، خلاقیت و کلاس های آموزشی همچون زبان انگلیسی، ناهار و سرویس ایاب و ذهاب باید هزینه ای جداگانه پرداخت کنیم.
یکی از مسئولان این مدرسه غیردولتی درباره روند ثبت نام دانش آموزان در این مدرسه به خبرنگار ایرنا گفت: مدیر یا معاون مدرسه در هنگام ثبت نام جلسه و مصاحبه ای را با اولیا داشته و اطلاعاتی را درباره روند ثبت نام، برنامه های آموزشی مدرسه در طول سال و کلاس های فوق برنامه در اختیار آنان قرار می دهد و سپس دانش آموز در آزمون ورودی مدرسه شرکت می کند و پس از قبولی در این آزمون، می تواند در مدرسه ثبت نام کند.
وی با بیان اینکه محدوده و مرزبندی برای ثبت نام در مدارس غیردولتی مطرح نیست، اظهار کرد: برای ثبت نام در مدارس غیردولتی پول و وضعیت مالی در اولویت است، تا پایان مردادماه، ثبت نام این مدرسه به اتمام می رسد و اگر بعد از این تاریخ، مدرسه ظرفیت کافی داشته و فردی هم دارای توان مالی کافی باشد، ثبت نام انجام خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه با توجه به امکانات متنوع بعضی از مدارس غیردولتی، والدین انتظار یک هتل پنج ستاره را از این مدارس دارند، گفت: با توجه به اینکه من تجربه فعالیت در مدارس دولتی هم دارم، به نظرم یک مدرسه دولتی خوب با مدرسه غیردولتی از لحاظ آموزشی تفاوتی ندارند و تنها مدارس غیردولتی امکانات و کلاس های فوق برنامه آموزشی و هنری از جمله کامپیوتر، زبان انگلیسی، سفال، موسیقی و مهارت های زندگی دارند و یا اینکه بعضی از مدارس کلاس های مکمل آموزشی برگزار می کنند که هزینه آنها را اولیا جدا از شهریه مدارس باید پرداخت کنند.
براساس گفته برخی از والدین، مدارسی هم هستند که به صورت مجتمع های آموزشی در مناطق یک، 2، سه، پنج و 12 تهران با امکانات متنوع و گوناگون و برگزاری آزمون های مختلف علمی دانش آموزان را گزینش کرده و برای تحصیل در این مدارس انتخاب می کنند و شهریه ای معادل 4.5 تا 13 میلیون تومان و حتی بیشتر از 20 میلیون تومان را برای ثبت نام دانش آموزان تعیین می کنند که امکان ورود قشر متوسط به این مدارس وجود ندارد و تنها افرادی خاص می توانند در این مدارس حضور داشته و ادامه تحصیل دهند.
درهمین ارتباط، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص نظارت بیشتر بر روند ثبت نام مدارس به خبرنگار ایرنا گفت که امسال با توجه به بازدید بازرسان از مدارس دولتی و غیردولتی خوشبختانه میزان شکایات در سطح وزارت آموزش و پرورش و شهر تهران کمتر بوده است.
باقری اظهار کرد: اولیا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این مدارس و مدارسی که بیشتر از شهریه مصوب، شهریه دریافت می کنند، می توانند موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع دهند و براساس قانون با این مدارس برخورد می شود.
وی افزود: در هنگام ثبت نام در مدارس غیردولتی باید به این موضوع توجه کرد که سرویس مدرسه، هزینه تغذیه و مواردی از این قبیل اختیاری است و این موارد نباید در شهریه محاسبه شود که برخی از اولیا این هزینه ها را با شهریه محاسبه کرده و یک مبلغ زیادی بدست می آید، در صورتی که اولیایی که از سرویس رفت و آمد یا تغذیه مدرسه استفاده نمی کند، باید این مبالغ را از شهریه کم کنند، با این وجود اگر مشکلی در هنگام ثبت نام در مدارس غیردولتی ایجاد شود، اولیا می توانند این مشکل را به مسئولان آموزش و پرورش اطلاع دهند.
سخنان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حالی مطرح می شود که این مقام مسئول و سایر مسئولان آموزش و پرورش مردادماه جاری در همایش آموزش برگزاری شورای نظارت مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در خانه معلم منطقه 6بر جذب مشارکت تمامی اقشار جامعه و اولیا تاکید کردند.
مفهوم مشارکت همه آحاد جامعه به خصوص اولیا برای اداره مدرسه سخنی است که بارها و بارها به شیوه های گوناگون از سوی مسئولان برای اداره مدارس مطرح شده است.
باقری در این همایش با اشاره به اهمیت مشارکت در آموزش و پرورش گفت: هیچ نهادی قابل مقایسه با آموزش و پرورش نیست و امر تعلیم و تربیت نیازمند مشارکت همه نهادها است و همه اقشار جامعه باید سهم خود را نسبت به آموزش و پرورش ادا کنند.
وی تاسیس مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی را یکی از مصادیق مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: نظارت بر این مدارس تنها برعهده یک معاونت نیست و موسسان مدارس غیردولتی هم باید بر فعالیت این مدارس نظارت داشته باشند.
مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش با اشاره به اینکه تاسیس مدارس غیردولتی تجارت نیست بلکه اقدامی فرهنگی و ارزشی است، گفت: شورای نظارت مدارس غیردولتی باید علاوه بر نظارت کمی به نظارت کیفی مدارس غیردولتی توجه داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، گفت: این قانون، از تاریخ 5 بهمن 95 لازم الاجرا است.
گرد با بیان اینکه مدارس غیردولتی به توسعه، اشتغال و عمران جامعه کمک می کند، افزود: باید شرایطی را برای موسسان فراهم کنیم تا احساس امنیت سرمایه گذاری و تامین سرمایه در این حوزه را داشته باشند و باید رعایت حق و حقوق آنان را مورد توجه قرار دهیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به عملکرد شورای نظارت گفت: ما انتظار نداریم که اعضای شورای نظارت مدارس غیردولتی با این دیدگاه وارد حیطه وظایف این شورا شوند که تنها پرونده تخلفات مدارس غیردولتی را مورد بررسی قرار داده و تعطیلی مدارس متخلف را اعلام کنند.
وی گفت: همچنین در حوزه مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی که تغییری در کیفیت آموزشی نداشته، در رعایت منابع درسی مصوب تخلف کرده و اقدام به جابه جایی مکان مدرسه بدون اطلاع اولیا، نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از تاسیس مدارس غیردولتی تجاری نیست و یک کار فرهنگی و ارزشی است، افزود: موسسان مدارس غیردولتی، از افراد شاغل در آموزش و پرورش هستند.
براساس این گزارش، این سخنان با واقعیت موجود در جامعه انطباق ندارد و تاسیس مدارس غیردولتی با کیفیت آموزشی نامناسب برای برخی از افراد امری تجاری شده و سعی می کنند با تبلیغات فراوان تنها در جذب دانش آموزان کوشا باشند.
هر سال ماجرای مشکلات و مسائل ثبت نام دانش آموزان در مدارس تکرار می شود و گویا برای برخی از مسئولان و حتی والدین امری طبیعی شده به گونه ای که هر سال باید اتفاق بیفتد در غیر اینصورت غیرطبیعی است! اما با این وجود باید مسئولان آموزش و پرورش نظارت بیشتری بر روند ثبت نام مدارس و عملکرد آنها در طول سال تحصیلی داشته باشند تا بعضی از مدارس و شهریه های آنها باعث تفاوت های طبقاتی در میان افراد جامعه نشود.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …