جان کری: خروج از برجام تندروها را در ایران تقویت کرد

جان کری: خروج از برجام تندروها را در ایران تقویت کرد

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان CNN برجام را “شفاف‌ترین و قوی‌ترین قرارداد اتمی جهان” خواند و خروج از آن توسط دولت ترامپ را “بسیار خطرناک” و مبنی بر “بی‌اطلاعی و بی‌احتیاطی”، و خالی از هرگونه  “برنامه‌ریزی راهبردی وسیع” خواند. کری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را متهم کرد که با خروج از برجام تندروها را در ایران “تقویت” کرده است.

او گفت که خروج از برجام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، را در “موقعیتی بسیار دشوار در رابطه با آیت‌الله (خامنه‌ای) و سپاه پاسداران” قرارداده است. به گفته او خروج آمریکا از برجام در نهایت علیه منافع آمریکا خواهد بود.

ترامپ کری را متهم کرده که در تماس با ایران است و مقامات ایران را از تماس با ترامپ باز می‌دارد. کری این اتهام را رد کرد. مت سامرز، سخنگوی جان کری، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ “درباره واقعیت، درباره قانون، و به طرزی زننده درباره چگونگی استفاده از دیپلماسی به منظور امن نگه داشتن آمریکا اشتباه می‌کند.”

سامرز در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که ترامپ “به جای حمله به سیاستمداران پیشین بر حل مسایل خارجی آمریکا تمرکز کند.”

یک منبع آگاه نزیک به جان کری نیز به سی ان ان گفته است که کری هیچ تماسی با ایرانی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام “نداشته است.” تنها تماس او پیش از خروج آمریکا بوده و او در این تماس “از طرف ایرانی خواسته که برجام را ترک نکنند.” این منبع نیز هرگونه تماس کری را با ایران برای تشویق ایران به تماس نگرفتن با ترامپ رد کرد.

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …