جروسلم پست: آمریکا به دنبال کسب تعهد اروپا برای بهبود توافق هسته‌ای ایران است

رادیو آمریکا:مقام های آمریکایی از دولت های بریتانیا، فرانسه و آلمان خواسته اند خود را به «همکاری برای دستیابی به یک موافقتنامه ای تکمیلی یا توافقی بعدی» به برجام «که ساخت و آزمایش موشک های دور برد، اطمینان از بازرسی های محکم، و اصلاح معایب تاریخ انقضاء را مورد رسیدگی قرار بدهد» متعهد کنند.

قدرت های اروپا مدت ها است با این رویکرد مخالفت می کنند ولی دیپلمات های اروپایی در برابر تهدید جدی رییس جمهوری آمریکا به ترک توافق هسته ای بی سر و صدا در تعامل با همتایان آمریکایی شان می کوشند راه هایی برای حفظ برجام بیابند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تلاش های دولت ترامپ را دو مرحله ای توصیف کرد:

آمریکا طی ۱۲ ژانویه تا ۱۲ مه موافقت اروپایی را بر سر اصلاح نقاط ضعف برجام جلب می کند.

در مرحله دوم که بلافاصله از ۱۲ ماه مه آغاز می شود، توافق حاصل شده بین آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به دیگر طرفین -ایران، روسیه و چین- ارائه خواهد شد.

مقام دیپلماتیک آمریکا معتقد است سه گزینه ممکن پیش رو است: انضمام اصلاحیه ای به توافق موجود، مذاکره بر سر یک توافق تکمیلی یا یک قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد که تغییرهای لازم را اعمال کند.

کاخ سفید پیشاپیش امکان مذاکره مستقیم با ایران را در کوتاه مدت رد کرده است. دولت آمریکا در عوض به دنبال شکل دادن به توافقی بین المللی است که شروط جدیدی را بر توافق هسته ای بیافزاید.این مقام آمریکایی می گوید واشنگتن طبیعتا در پی جلب حمایت ایران، روسیه و چین از این تغییرات است ولی صرف توافق با آلمان، فرانسه و بریتانیا هم برایش کافی است.گزارشی از مایکل ویلنر در وبسایت روزنامه جروسلم پست

 

اینرا هم بخوانید

گلایه های فرشاد مومنی اقتصادد دان حکومتی:” تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید”!

فرشاد مومنی، اقتصاددان حکومتی گفته است:” تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید. …