جف دنیلز :نشانه قوی که ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نمی‌کند

رادیو آمریکا:یک کارشناس آمریکایی می گوید دولت ترامپ نشانه های قوی ارائه می دهد که در حال آماده شدن برای عدم تصدیق پایبندی ایران به برجام است.

بعضی کارشناسان معتقدند اگر چنین اتفاقی رخ بدهد آمریکا متحدانش را از خود دور خواهد کرد.

کاخ سفید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، را به وین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاد تا با مقاماتی گفتگو کند که مسول نظارت بر اجرای توافق هسته ای و تایید تعهد ایران به برجام هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نامه ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، واشنگتن را به استفاده از این مساله برای اغراض سوء سیاسی متهم کرد.

نیکی هیلی هفته قبل ضمن انتقاد از «آزمایش های موشکی ایران، حمایت از تروریسم، بی اعتنایی به حقوق بشر و نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد» گفته بود «نباید گذاشت ایران با توافق هسته ای جهان را گروگان بگیرد».

جان گلیسر، مدیر مطالعات سیاست خارجی در انستیتو کِیتو در واشنگتن، می گوید: «اگر ما توافق را ترک کرده یا عمدا آن را لغو کنیم، به لحاظ بین المللی منزوی خواهیم شد و نمی توانیم دوباره تحریم هایی وضع کنیم که صدمه ای به ایران بزند.»

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، هفته پیش تهدید کرد در صورت وضع تحریم های جدید از سوی کاخ سفید تهران توافق هسته ای را ترک خواهد کرد.

تامس کاراکو، کارشناس ارشد برنامه امنیت بین الملل و مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل، معتقد است: «اگر ایران در نظر دارد توافق را برای دسترسی به قابلیت هسته ای ترک کند، احتمالا می کوشد مزایای آن را به حداکثر و تبعات منفی اش را به حداقل برساند.»

بعضی کارشناسان معتقدند نفع ایران به دلیل اوضاع اقتصادی در پایبندی به توافق هسته ای است.

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …